Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Söz-Ek-Ses Düzeninde Parelel Karşıtlıklar | YTD 512 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ÇİĞDEM TOPÇU |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Dr. Öğr. Üyesi Bahri KUŞ |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Türk dilinin karşıtlık düzenini ses, şekil, ekleşme düzleminde kavratmak. |
Dersin İçeriği | Karşıtlık kavramının ses, şekil, söz dizimi düzleminde işleme şekli, karşıtlık türleri, yatay, dikey, çapraz ve paralel karşıtlık |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Karşıtlık teriminin ne olduğunu bilir ve açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma, | |
2 | Karşıtlık türlerini sıralar ve örneklendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma, | |
3 | Karşıtlık ilişkilerini bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Karşıtlık nedir? tanımı ve içeriği | Karşıtlık terimi hakkında araştırma yapmış olmak. |
2 | Karşıtlığın mahiyeti, alanı | Karşıtlık terimi hakkında araştırma yapmış olmak. |
3 | Dil bilgisinin temelleri bakımından karşıtlık türleri | Karşıtlık türleri hakkında araştırma yapmış olmak. |
4 | Seste karşıtlık | Karşıtlık türleri hakkında araştırma yapmış olmak. |
5 | Seste karşıtlık | Ses bilgisi konularını tekrar etmiş olmak. |
6 | Ek ve ekleşme düzeninde karşıtlık | Ekleşme bilgisi konularını tekrar etmiş olmak. |
7 | Ek ve ekleşme düzeninde karşıtlık | Ekleşme bilgisi konularını tekrar etmiş olmak. |
8 | Ek ve ekleşme düzeninde karşıtlık | Ekleşme bilgisi konularını tekrar etmiş olmak. |
9 | Ek sınıfları | Ek sınıfları hakkındaki kaynakları incelemiş olmak |
10 | Ek sınıfları | Ek sınıfları hakkındaki kaynakları incelemiş olmak |
11 | Ek sınıfları | Ek sınıfları hakkındaki kaynakları incelemiş olmak |
12 | Karşıtlık türleri: yatay-dikey-çapraz karşıtlık | Verilen örnekleri incelemiş olmak. |
13 | Karşıtlık türleri: yerdaş-yandaş karşıtlık | Verilen örnekleri incelemiş olmak. |
14 | Karşıtlık türleri: yerdaş-yandaş karşıtlık | Verilen örnekleri incelemiş olmak. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Korkmaz, Zeynep; Türkiye Türkçesi Grameri (Şekil Bilgisi); TDK Yay., Ankara, 2009.
Turan, Zikri; Türkçenin Yapım ve Çekim Düzeninde Yer Alan Eklerin Sınıflandırılması Nasıl Olmalıdır?, 4. Uluslar Arası Türk Dili Kurultayı’nda sunulan bildiri, 25-29 Eylül 2000, Çeşme-İZMİR; |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. | ||||||
2 | Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir. | ||||||
3 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir. | X | |||||
4 | Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler. | X | |||||
5 | Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir. | ||||||
6 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır. | ||||||
7 | Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar. | ||||||
8 | Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi, disiplinler arası araştırmalar yapar. | ||||||
9 | Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler. | X | |||||
10 | Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir. | ||||||
11 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur. | X | |||||
12 | Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular. | ||||||
13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir. | ||||||
14 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Karşıtlık teriminin ne olduğunu bilir ve açıklar. | ||||||||||||||
2 | Karşıtlık türlerini sıralar ve örneklendirir. | ||||||||||||||
3 | Karşıtlık ilişkilerini bilir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 40 |
1. Ara Sınav | 60 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 12 | 12 |
Kısa Sınav | 1 | 4 | 4 |
Ödev | 1 | 6 | 6 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 6 | 6 |
Final | 1 | 14 | 14 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 9 | 9 |
Ödev | 1 | 8 | 8 |
Final | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü | 279 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 11,16 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |