Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Tefsirin İlk Çağları | TFS 520 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ALİ KARATAŞ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. ALİ KARATAŞ, |
Dersin Yardımcıları | Araş. Gör. Harun Bozkurt |
Dersin Kategorisi | Genel Eğitim |
Dersin Amacı | Her ilimde olduğu gibi Tefsirde de bir kuruluş ve teşekkül dönemi vardır. Tefsirin gelişim seyrini anlamak için bu dönemi bilmek ve analiz edebilmek önemlidir. Sonraki dönemlerde ortaya çıkan tefsir faaliyeti kuruluş dönemine kendisini dayandırmaktadır. Dolayısıyla tefsiri bir bütün halinde anlamlandırabilmek için ilk dönem tefsir faaliyetlerini bilmemiz gerekmektedir. |
Dersin İçeriği | KUR'AN VE TEFSİRİN MAHİYETİ Hz. Peygamber döneminde Kur'an ve tefsir Tefsirde Sahabe ve Tabiin İLİMLERİN ORTAYA ÇIKMASI İlk dönemlerde ilimlerin teşekkül etmesi Tefsirin İlim olarak ortaya çıkması TEFSİRİN TEDVİNİ Kuruluş ve tedvin dönemi müfessirleri. Tefsirin Teşekkül süreci ve önde gelen müfessirler
|
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tefsirle İlgili Kavramlar | |
2 | Tefsirin Ortaya Çıkışını Hazırlayan Etkenler | |
3 | Sahabenin Tefsire Yaklaşımları | |
4 | Tabiin ve Tebei Tabiin dönemi dönemi müfessirleri | |
5 | Erken Dönem tefsirinin otantikliği | |
6 | İlk dönemlerde tefsir terimlerinin teşekkülü | |
7 | Tefsir edebiyatının farklılaşma saikleri | |
8 | Tefsirin teşekkülü ve ilk tedvin edilen eserler | |
9 | Tefsirin sistemleşmesi: Taberi | |
10 | Tefsir Tarihinde Maturidi | |
11 | Tefsir Tarihinde Zemahşeri | |
12 | Tefsir Tarihinde Fahreddin Razi | |
13 | Tefsir Tarihinde Kuşeyri ve Vahidi | |
14 | Genel Değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1. Fred Leemhuis, Tefsir Geleneğinin Kökleri ve İlk Dönemlerdeki Gelişimi, çeviren: İhsan Kahveci, Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2001, sayı: 3, s. 435-452 2. Nabia Abbott, Tefsirin Erken Dönem Gelişimi, çeviren: Mehmet Akif Koç, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2002, cilt: XLIII, sayı: 2, s. 449-462 3. Fatih Tiyek, İlk Dönem Tefsir Faaliyetlerinin Bağlamsal Açıdan Değerlendirilmesi, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2014, cilt: XII, sayı: 23, s. 151-182 4. Fazıl İbn Aşur, Anahatlarıyla Tefsir Tarihi, Rağbet, 2007. 5. Muhammed Coşkun, Tefsirin İlk Çağları, İFAV, 2019 6. Selim Türcan, Kimlik ve Kitab İlişkisi Bağlamında İlk Dönem Kur'an Tasavvuru ve Dönüşümü, Ankara Okulu, 2021 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 |
---|
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|