Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Kelam Edebiyatı | KLM 525 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. SÜLEYMAN AKKUŞ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. SÜLEYMAN AKKUŞ, |
Dersin Yardımcıları | Prof. Dr. Ramazan Biçer Doç. Dr. Hülya Terzioğlu |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Klasik dönemden günümüze kadar farklı ekollere mensup kelâm âlimlerini ve eserlerini anahatlarıyla tanıtmak. |
Dersin İçeriği | Bu derste doğuşundan günümüze Mu’tezile, Eş’ârîlik, Mâtürîdîlik, Şia ve Hâricîlik gibi başlıca kelâm ekollerindeki kelâmcılar ve eserleri incelenecektir. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Erken dönem Mu’tezilî kelâm eserlerini tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
2 | Erken dönem Ehl-i sünnet kelâm eserlerini tanır, analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
3 | Müteahhir dönem Eş’ârî kelâm eserlerini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
4 | Müteahhir dönem Mâtürîdî kelâm eserlerini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
5 | Farklı dönemlerdeki kelâmcılar arasında ilişki kurar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
6 | Farklı ekollerdeki kelâmcılar arasında ilişkiler kurar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | I-III. yy. Mu’tezile kelâmcılar ve eserleri | |
2 | I-III. yy. Ehl-i sünnet kelâmcılar ve eserleri | |
3 | I-III. yy. Şiî ve Hâricî kelâmcılar ve eserleri | |
4 | IV-V. yy. Mu’tezile kelâmcılar ve eserleri | |
5 | IV-V. yy. Eş’ârî kelâmcılar ve eserleri | |
6 | IV-V. yy. Mâtürîdî kelâmcılar ve eserleri | |
7 | IV-V. yy. Şiî kelâmcılar ve eserleri | |
8 | VI. yy. ve sonrası Mu’tezile kelâmcılar ve eserleri | |
9 | VI.-VIII. yy. Eş’ârî kelâmcılar ve eserleri | |
10 | VI.-VIII. yy. Mâtürîdî kelâmcılar ve eserleri | |
11 | VI.-VIII. yy. Şiî kelâmcılar ve eserleri | |
12 | IX. yy. sonrası Ehl-i sünnet kelâmcıları | |
13 | IX. yy. sonrası Şiî kelâmcılar | |
14 | Günümüz kelâm literatürü |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Metin Yurdagür, Kelam tarihi: ekoller-şahıslar-eserler, İstanbul: İFAV Yayınları, 2019; Türkiye’de İslami İlimler: Kelâm ve Mezhepler Tarihi I/II/III, TALİD 27-28-29. Sayılar, Metin Yurdagür, Mâverâünnehir'den Osmanlı coğrafyasına ünlü Türk kelâmcıları, İstanbul: İFAV Yayınları, 2017; |
Ders Kaynakları | Sabine Schmidtke (ed.), The Oxford Handbook of Islamic Theology, Oxford University Press, 2016; The Reza Pourjavady, Philosophy in Early Safavid Iran: Najm Al-Din Mahmud Al-Nayrizi and His Writings, Leiden: Brill, 2011; Wilferd Madelung- Abdulrahman Al-Salimi (ed.), Early Ibadi Theology: Six Kalam Texts by 'Abd Allah B. Yazid Al-Fazari, Leiden: Brill, 2014. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 |
---|---|---|
1 | Erken dönem Mu’tezilî kelâm eserlerini tanır. | 4 |
2 | Erken dönem Ehl-i sünnet kelâm eserlerini tanır, analiz eder. | 4 |
3 | Müteahhir dönem Eş’ârî kelâm eserlerini açıklar. | 4 |
4 | Müteahhir dönem Mâtürîdî kelâm eserlerini açıklar. | 4 |
5 | Farklı dönemlerdeki kelâmcılar arasında ilişki kurar. | 3 |
6 | Farklı ekollerdeki kelâmcılar arasında ilişkiler kurar. | 3 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Ödev | 40 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 2 | 10 | 20 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 40 | 40 |
Toplam İş Yükü | 154 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,16 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |