Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Kur’An Anlambilim İlişkisi ADB 509 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

-

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ALİ KARATAŞ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

-

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Dilbilimin özellikle de bir alt alanı olan Anlambilimin Kuranın yorumlanma sürecine katkısını öğrencilere vermek.

Dersin İçeriği

Kuran-ı Kerimi anlamlandırmada modern dilbilim ve anlambilim konularının uygulanması.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Anlambilim tarif eder Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Anlam bilimin Kur´an yorumlarına katkısını açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Erken dönem Kuran semantiği çalışmalarını fark eder Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Kuran hakkında yapılan semantik analizleri eleştirir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 Semantik yöntemi Kuran kavramlarına uygular Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 kurânın semantik yapısı hakkında değerlendirme yapar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Genel Dilbilim Konuları
2 Göstergebilimin bir alt Alanı olarak Anlambilim
3 Geleneksel ve modern Anlambilim
4 Dilsel bir metin olarak Kuran: İlahi kelamın tabiatı
5 Klasik İslami literatürde Anlambilim
6 Mukatil b. Süleyman ve el-Vucuh ven_nezair isimli eseri
7 Vucuh ve nezair edebiyatı
8 Erken dönem Filolojik tefsir Çalışmaları
9 Örnek filolojik tefsir metinleri
10 Usulcülerin anlambilim (delalet) kuramı
11 Dilbilimcilerin Anlambilim (delalet) kuramı
12 Rağıb el-İsfehani ve Müfredat isimli eseri
13 T. Izutsunun Kuran semantiği üzerine çalışmaları
14 Genel değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Mahmud Kaddur, medhal ila fıkhıl-luğatil-arabiyye beyrut 1993
Pierre Guiraud Göstergebilim Ankara 1994.
Doğan Aksan, Anlambilim, Ankara 1999.
Hasan Yılmaz, Semantik Analiz Yönteminin Kurana Uygulanması,Bursa2007.
Abdülkerim Mücahid, el-Delaletül-lüğaviyye indel-arab, ts.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1
1 Anlambilim tarif eder 5
2 Anlam bilimin Kur´an yorumlarına katkısını açıklar 5
3 Erken dönem Kuran semantiği çalışmalarını fark eder 5
4 Kuran hakkında yapılan semantik analizleri eleştirir 5
5 Semantik yöntemi Kuran kavramlarına uygular 5
6 kurânın semantik yapısı hakkında değerlendirme yapar 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
Toplam 40
1. Final 60
Toplam 60
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 20 20
Ödev 1 22 22
Toplam İş Yükü 138
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,52
Dersin AKTS Kredisi 6