Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Belagat: Beyan-Bediî ADB 502 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. AHMET BOSTANCI
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı Arap Dili ve Belagatı alanında yüksek lisans yapan öğrencilerin belagatın meani bölümünü tanımalarını sağlamak
Dersin İçeriği Beyan ilmi, Teşbih, Mecaz-ı lugavi, İstiare çeşitleri, Mecaz-ı mürsel, Kinaye, Cinas, iktibas, seci, Tevriye, tıbak, mukabele, Husn-u talil, Uslubul-hakim, Klasik Arap Edebiyatından örnek metinler
Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Compares between literal meaning and metaphor Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
2 Explains the kind of metaphor Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar,
3 Explains the Macaz al-mursal Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar,
4 Gives some examples for relevance which in the the Macaz al-mursal Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, Doğru Yanlış Testleri,
5 Explains the metonymy Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar,
6 Counts the major literary arts Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Beyan ilmi
2 Teşbihin rükünleri
3 Teşbihin kısımları
4 Temsili teşbih
5 Maklub teşbih
6 Teşbihin maksatları
7 Mecaz-ı lugavi
8 İstiare çeşitleri
9 Mecaz-ı mürsel
10 Kinaye
11 Cinas, iktibas, seci
12 Tevriye, tıbak, mukabele
13 Husn-u talil
14 Uslubul-hakim
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları Abdülkahir el-Cürcânî, Delâilül-icâz, Kahire 1992
Abdülkahir el-Cürcânî, Esrârül-Belâğa, Kahire 1991
el-Hatîb el-Kazvînî, el-Îzâh fî ulûmil-belâğa, Beyrut 1980
Ahmed Mustafa el-Merâğî, Ulûmul-belâğa, Beyrut 1984
Ali el-Cârim ve Mustafa Emîn, el-Belâğatül-vâdıha, İstanbul 1996
Nusreddin Bolelli, Belâgat, İstanbul 2000
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1
1 Compares between literal meaning and metaphor 2
2 Explains the kind of metaphor 2
3 Explains the Macaz al-mursal 2
4 Gives some examples for relevance which in the the Macaz al-mursal 2
5 Explains the metonymy 2
6 Counts the major literary arts 2
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 30 30
Ödev 1 25 25
Toplam İş Yükü 151
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,04
Dersin AKTS Kredisi 6