Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Belagat: Meani ADB 501 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri -
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. AHMET BOSTANCI
Dersi Verenler Prof.Dr. AHMET BOSTANCI,
Dersin Yardımcıları -
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı Arap dili belagatının önemli bir bölümü olan meani kısmını tanıtmak
Dersin İçeriği Haber ve inşa üslupları, Talebî ve gayrı talebî inşa; Emir, nehiy, İstifham, temenni, Kasr üslupları; Fasıl, Vasıl, İcaz, İtnab, Musavat konuları.
Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Haber ve inşa üsluplarını ve aralarındaki farkları açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar,
2 Haberin maksatlarını açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar,
3 İnşanın başlıca kısımlarını sayabilir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar,
4 Emir, nehiy, istifham gibi üslupların asıl anlamları dışındaki hangi anlamalarda kullanıldıklarını açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar,
5 Fasıl ve vaslın ne olduğunu ve kullanıldıkları belli başlı yerleri açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar,
6 İcaz-itnab ve musavatı örneklerle açıklar, aralarında karşılaştırma yapar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar,
7 Gördüğü konuları orta düzeydeki şiir ve nesir örnekleri üzerinde açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar,
8 Haber ve inşa üsluplarını ve aralarındaki farkları açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Fesahat-belagat-üslup kavramları
2 Meani ilmi
3 Haber ve inşa kavramları
4 Haberin çeşitleri
5 Haberin muktezaz-zahirin dışında çıkması
6 Talebî ve gayrı talebî inşa
7 Emir, nehiy
8 İstifham, temenni
9 Kasr üslubu
10 Fasıl
11 Vasıl
12 İcaz
13 İtnab
14 Musavat
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları Abdülkahir el-Cürcânî, Delâilül-icâz, Kahire 1992
Abdülkahir el-Cürcânî, Esrârül-Belâğa, Kahire 1991
el-Hatîb el-Kazvînî, el-Îzâh fî ulûmil-belâğa, Beyrut 1980
Ahmed Mustafa el-Merâğî, Ulûmul-belâğa, Beyrut 1984
Ali el-Cârim ve Mustafa Emîn, el-Belâğatül-vâdıha, İstanbul 1996
Nusreddin Bolelli, Belâgat, İstanbul 2000
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1
1 Haber ve inşa üsluplarını ve aralarındaki farkları açıklar 2
2 Haberin maksatlarını açıklar 1
3 İnşanın başlıca kısımlarını sayabilir 2
4 Emir, nehiy, istifham gibi üslupların asıl anlamları dışındaki hangi anlamalarda kullanıldıklarını açıklar 2
5 Fasıl ve vaslın ne olduğunu ve kullanıldıkları belli başlı yerleri açıklar 2
6 İcaz-itnab ve musavatı örneklerle açıklar, aralarında karşılaştırma yapar 2
7 Gördüğü konuları orta düzeydeki şiir ve nesir örnekleri üzerinde açıklar 2
8 Haber ve inşa üsluplarını ve aralarındaki farkları açıklar
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 30 30
Ödev 1 25 25
Toplam İş Yükü 151
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,04
Dersin AKTS Kredisi 6