Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Belagat: Meani | ADB 501 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | - |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. AHMET BOSTANCI |
Dersi Verenler | Prof.Dr. AHMET BOSTANCI, |
Dersin Yardımcıları | - |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Arap dili belagatının önemli bir bölümü olan meani kısmını tanıtmak |
Dersin İçeriği | Haber ve inşa üslupları, Talebî ve gayrı talebî inşa; Emir, nehiy, İstifham, temenni, Kasr üslupları; Fasıl, Vasıl, İcaz, İtnab, Musavat konuları. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Haber ve inşa üsluplarını ve aralarındaki farkları açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | |
2 | Haberin maksatlarını açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | |
3 | İnşanın başlıca kısımlarını sayabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | |
4 | Emir, nehiy, istifham gibi üslupların asıl anlamları dışındaki hangi anlamalarda kullanıldıklarını açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | |
5 | Fasıl ve vaslın ne olduğunu ve kullanıldıkları belli başlı yerleri açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | |
6 | İcaz-itnab ve musavatı örneklerle açıklar, aralarında karşılaştırma yapar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | |
7 | Gördüğü konuları orta düzeydeki şiir ve nesir örnekleri üzerinde açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | |
8 | Haber ve inşa üsluplarını ve aralarındaki farkları açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Fesahat-belagat-üslup kavramları | |
2 | Meani ilmi | |
3 | Haber ve inşa kavramları | |
4 | Haberin çeşitleri | |
5 | Haberin muktezaz-zahirin dışında çıkması | |
6 | Talebî ve gayrı talebî inşa | |
7 | Emir, nehiy | |
8 | İstifham, temenni | |
9 | Kasr üslubu | |
10 | Fasıl | |
11 | Vasıl | |
12 | İcaz | |
13 | İtnab | |
14 | Musavat |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Abdülkahir el-Cürcânî, Delâilül-icâz, Kahire 1992 Abdülkahir el-Cürcânî, Esrârül-Belâğa, Kahire 1991 el-Hatîb el-Kazvînî, el-Îzâh fî ulûmil-belâğa, Beyrut 1980 Ahmed Mustafa el-Merâğî, Ulûmul-belâğa, Beyrut 1984 Ali el-Cârim ve Mustafa Emîn, el-Belâğatül-vâdıha, İstanbul 1996 Nusreddin Bolelli, Belâgat, İstanbul 2000 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 |
---|---|---|
1 | Haber ve inşa üsluplarını ve aralarındaki farkları açıklar | 2 |
2 | Haberin maksatlarını açıklar | 1 |
3 | İnşanın başlıca kısımlarını sayabilir | 2 |
4 | Emir, nehiy, istifham gibi üslupların asıl anlamları dışındaki hangi anlamalarda kullanıldıklarını açıklar | 2 |
5 | Fasıl ve vaslın ne olduğunu ve kullanıldıkları belli başlı yerleri açıklar | 2 |
6 | İcaz-itnab ve musavatı örneklerle açıklar, aralarında karşılaştırma yapar | 2 |
7 | Gördüğü konuları orta düzeydeki şiir ve nesir örnekleri üzerinde açıklar | 2 |
8 | Haber ve inşa üsluplarını ve aralarındaki farkları açıklar |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 30 | 30 |
Ödev | 1 | 25 | 25 |
Toplam İş Yükü | 151 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |