Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Klasik İslam Mezhepleri Tarihi | IMT 501 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi MUHAMMED MÜCAHİD DÜNDAR |
Dersi Verenler | Doç.Dr. HABİB KARTALOĞLU, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | İslam tarihi sürecinde ortaya çıkan temel mezhepler ve bunların önemli gruplarını tanımak; ortaya çıkış süreçleri inanç, görüş ve metotları hakkında bilgi sahibi olmak; bunları kendi özgün kaynaklarından okuyup anlaşılmasını sağlamak. |
Dersin İçeriği | İslam düşünce tarihinde ortaya çıkan temel dini-siyasi fırkalar; Haricilik, Şia, Mürcie, Mutezile, Ehl-i Sünnet ve bunların ana kolları. Temel prensipleri, İslam tarihindeki etkinlikleri, İslam düşüncesine katkıları, temel kaynakları ve metotları. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İslam Mezheplerinin temel terimlerini tanımlar, | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Mezheplere ayrılmanın dini, sosyal, siyasi vb. sebeplerini açıklar, | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Mezheplerin ana fikirlerini mukayeseli olarak değerlendirir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Tarihi süreçte ortaya çıkan temel İslam mezhepleri tanır, | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | Mezheplerin önemli temsilcileri ve eserlerini tanır, | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | Beşeri tezahürler olan mezhepleri tarafsız ve bilimsel bir yaklaşımla değerlendirir, | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
7 | Mezhebî fikirlerin oluşumundaki sosyal, kültürel dini ve siyasi unsurları açıklar, | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
8 | Mezheplerin İslam düşüncesine katkılarını değerlendirir, | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş, dersin amacı, metodu ve genel bir çerçevesi. | |
2 | Mezheplerin ortaya çıkışında dini, siyasi, sosyal ve psikolojik sebepler; İslam mezhepleri Tarihinde usul tartışmaları. | |
3 | Hz. Peygamber ve dört halife dönemi hadiseleri, Hz. Ali ve Muaviye mücadelesi, | |
4 | Hariciler; Harici fırkalar ve temel görüşleri. | |
5 | Mürcie fırkası, temel görüşleri ve etkileri. | |
6 | Cebriye ve Kaderiye fırkaları ve bunların İslam düşüncesine katkıları. | |
7 | Makalat-Fırak literatürünün iki metaforu: Sebeiyye ve Cehmiyye | |
8 | Mutezile mezhebi, ortaya çıkışı ve teşekkül dönemi, temel görüşleri, | |
9 | Basra ve Bağdat Mutezilesi, mensupları, görüşleri, kaynakları ve siyasi tutumları, | |
10 | Şiilik, teşekkül dönemi ve fırkalara ayrılma süreci, | |
11 | Zeydiyye ve İsmailiyye ekolleri, | |
12 | Şii-İmamiyye ve temel görüşleri, | |
13 | Şiada Ahbarilik ve Usulilik, | |
14 | Ehl-i sünnet ekolü, teşekkül süreci ve temel görüşleri, |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | [1]Eşarî, Makâlatül-Islâmiyyîn vehtilâfil-Musallîn, (ed. Helmut Ritter), Weisbaden 1980. [2]Muhammad Abu Zahra, İslâmda Siyâsi ve İtikâdî Mezhepler Tarihi, (çev. E. Ruhi Fığlalı-O. Eskicioğlu), İstanbul 1970. [3]W.Montgomery Watt, İslam Düşüncesinin Teşekkül Devri, (çev. E.R.Fığlalı), Ankara 1981. [4]Ethem Ruhi Fığlalı, Çağımızda İtikadi İslam Mezhepleri, İstanbul 1983. [5]Wilferd Madelung, Religious Schools and Sects in Medeiaeval Islam, London 1985. [6]Ibn Hazm, el-Fasl fîl-Mile, Beirut 1986. [7]Bağdadi, Mezhepler arasındaki Farklar, İstanbul 1991. [8]Şehristani,el-Milel ven-nihal, (ed. Abdulamir Ali Mahna-Ali Hasan Faur), Beyrut 1993. [9]Hasan Onat, Emeviler Devri Şiî Hareketleri ve Günümüz Şiiliği, Ankara 1993. [10]Osman Aydınlı, İslam Düşüncesinde Aklileşme Süreci, Ankara 2001. [11] Matüridi, Kitâbüt-Tevhîd Tercümesi, (çev. B. Topaloğlu), Ankara 2002. [12]S. Kutlu, İmam Matüridi ve Matüridilik, Ankara 2003. [13]Kummi/Nevbahti, Şiî Fırkalar [ Kitâbul-Makâlât vel-Fırak/Fırakiş-şia], tr. Hasan OnatSabri Hizmetli-Sönmez Kutlu-Ramazan Şimşek, Ankara Okulu Yayınları, Ankara 2004. [14]Abdurrahman el-Bedevi, Mazâhibül-Islâmiyyîn, Beyrut 1996. [15]Sönmez Kutlu, Türklerin İslamlaşma Sürecinde Mürcie ve Tesirleri, Ankara 2000. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 |
---|---|---|
1 | İslam Mezheplerinin temel terimlerini tanımlar, | |
2 | Mezheplere ayrılmanın dini, sosyal, siyasi vb. sebeplerini açıklar, | |
3 | Mezheplerin ana fikirlerini mukayeseli olarak değerlendirir | |
4 | Tarihi süreçte ortaya çıkan temel İslam mezhepleri tanır, | |
5 | Mezheplerin önemli temsilcileri ve eserlerini tanır, | |
6 | Beşeri tezahürler olan mezhepleri tarafsız ve bilimsel bir yaklaşımla değerlendirir, | |
7 | Mezhebî fikirlerin oluşumundaki sosyal, kültürel dini ve siyasi unsurları açıklar, | |
8 | Mezheplerin İslam düşüncesine katkılarını değerlendirir, |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Ödev | 20 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,28 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |