Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Mezhepler Tarihi Kaynakları | IMT 503 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi MUHAMMED MÜCAHİD DÜNDAR |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi FEYZA DOĞRUYOL, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | İslam mezhepleri kaynaklarını ve bunların özelliklerini tanıtmak, mezhepler tarihi yazıcılığında tarihi süreçte meydana gelen gelişimi ortaya koymak; mezhepleri kendi özgün kaynaklarından okuyup anlayabilmek. |
Dersin İçeriği | İslam düşünce tarihinde ortaya çıkan temel dini-siyasi fırkaların özgün kaynaklarından örnek metinler seçilip değerlendirilmesi. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İslam Mezhepleri Tarihinin ve Kelam ilminin ana kaynaklarını tanır, | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
2 | Mezhepler Tarihi yazım geleneği ifade eder, | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Her mezhebin özgün kaynaklarını okuyup değerlendirir, | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Mezhepler Tarihi kaynaklarının metodunu değerlendirir, | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | Klasik kaynaklardaki terminolojiyi tanımlar, | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | Mezheplerin temel kaynaklarını mukayese edebilir, | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İlk dönem Mezhepler Tarihi yazıcılığı, | |
2 | Makalat türü eserler, | |
3 | Milel-Nihal türü eserler, | |
4 | İftirak hadisi ve Mezhepler Tarihi yazıcılığına yansımaları, | |
5 | Nevbahti ve Fırakuş-Şia adlı eseri, | |
6 | Kummi ve el-Makalat vel-Fırak adlı eseri, | |
7 | Eşari ve Makalatül-İslamiyyin adlı eseri, | |
8 | Malati ve et-Tenbih ver-Redd adlı eseri, | |
9 | Bağdâdî ve el-Fark beynel-Fırak adlı eseri | |
10 | İsferayini ve et-Tebsîr adlı eseri, | |
11 | İbn Hazm ve el-Fasl adlı eseri, | |
12 | Şehristani ve el-Milel ven-Nihal adlı eseri, | |
13 | Fahreddin Razi ve İtikadül-Fırak adlı eseri, | |
14 | Genel değerlendirme. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | [1] Eşarî, Makâlatül-Islâmiyyîn vehtilâfil-Musallîn, ed. Helmut Ritter, Weisbaden 1980. [2] Ibn Hazm, el-Fasl fl-Milel, Beyrut 1986. [3] Şehristani,el-Milel ven-nihal, (ed. A.Ali Mahna-A.Hasan Faur), Beyrut 1993. [4] W.Madelung, Religious Schools and Sects in Medeiaeval Islam, London 1985. [5] Matüridi, Kitâbüt-Tevhîd, (nşr. B. Topaloğlu), Ankara 2002. [6] Kummî, Sad b. Abdullah, el-Makâlât vel-fırak, (nşr.M.Cevad Meşkûr), Tahran 1963. [7] Abdurrahman el-Bedevi, Mezâhibül-Islâmiyyîn, Beyrut 1996. [8] Osmanlı´dan Cumhuriyet´e İslam Mezhepleri Tarihi Yazıcılığı, Osman Aydınlı, Hititkitap Yayınevi, Çorum 2008. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 |
---|---|---|
1 | İslam Mezhepleri Tarihinin ve Kelam ilminin ana kaynaklarını tanır, | |
2 | Mezhepler Tarihi yazım geleneği ifade eder, | |
3 | Her mezhebin özgün kaynaklarını okuyup değerlendirir, | |
4 | Mezhepler Tarihi kaynaklarının metodunu değerlendirir, | |
5 | Klasik kaynaklardaki terminolojiyi tanımlar, | |
6 | Mezheplerin temel kaynaklarını mukayese edebilir, |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 142 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,68 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |