Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Mezhepler Tarihi Kaynakları IMT 503 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi MUHAMMED MÜCAHİD DÜNDAR
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi FEYZA DOĞRUYOL,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı İslam mezhepleri kaynaklarını ve bunların özelliklerini tanıtmak, mezhepler tarihi yazıcılığında tarihi süreçte meydana gelen gelişimi ortaya koymak; mezhepleri kendi özgün kaynaklarından okuyup anlayabilmek.
Dersin İçeriği İslam düşünce tarihinde ortaya çıkan temel dini-siyasi fırkaların özgün kaynaklarından örnek metinler seçilip değerlendirilmesi.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 İslam Mezhepleri Tarihinin ve Kelam ilminin ana kaynaklarını tanır, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
2 Mezhepler Tarihi yazım geleneği ifade eder, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Her mezhebin özgün kaynaklarını okuyup değerlendirir, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Mezhepler Tarihi kaynaklarının metodunu değerlendirir, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 Klasik kaynaklardaki terminolojiyi tanımlar, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 Mezheplerin temel kaynaklarını mukayese edebilir, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 İlk dönem Mezhepler Tarihi yazıcılığı,
2 Makalat türü eserler,
3 Milel-Nihal türü eserler,
4 İftirak hadisi ve Mezhepler Tarihi yazıcılığına yansımaları,
5 Nevbahti ve Fırakuş-Şia adlı eseri,
6 Kummi ve el-Makalat vel-Fırak adlı eseri,
7 Eşari ve Makalatül-İslamiyyin adlı eseri,
8 Malati ve et-Tenbih ver-Redd adlı eseri,
9 Bağdâdî ve el-Fark beynel-Fırak adlı eseri
10 İsferayini ve et-Tebsîr adlı eseri,
11 İbn Hazm ve el-Fasl adlı eseri,
12 Şehristani ve el-Milel ven-Nihal adlı eseri,
13 Fahreddin Razi ve İtikadül-Fırak adlı eseri,
14 Genel değerlendirme.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları [1] Eşarî, Makâlatül-Islâmiyyîn vehtilâfil-Musallîn, ed. Helmut Ritter, Weisbaden 1980.
[2] Ibn Hazm, el-Fasl fl-Milel, Beyrut 1986.
[3] Şehristani,el-Milel ven-nihal, (ed. A.Ali Mahna-A.Hasan Faur), Beyrut 1993.
[4] W.Madelung, Religious Schools and Sects in Medeiaeval Islam, London 1985.
[5] Matüridi, Kitâbüt-Tevhîd, (nşr. B. Topaloğlu), Ankara 2002.
[6] Kummî, Sad b. Abdullah, el-Makâlât vel-fırak, (nşr.M.Cevad Meşkûr), Tahran 1963.
[7] Abdurrahman el-Bedevi, Mezâhibül-Islâmiyyîn, Beyrut 1996.
[8] Osmanlı´dan Cumhuriyet´e İslam Mezhepleri Tarihi Yazıcılığı, Osman Aydınlı, Hititkitap Yayınevi, Çorum 2008.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1
1 İslam Mezhepleri Tarihinin ve Kelam ilminin ana kaynaklarını tanır,
2 Mezhepler Tarihi yazım geleneği ifade eder,
3 Her mezhebin özgün kaynaklarını okuyup değerlendirir,
4 Mezhepler Tarihi kaynaklarının metodunu değerlendirir,
5 Klasik kaynaklardaki terminolojiyi tanımlar,
6 Mezheplerin temel kaynaklarını mukayese edebilir,
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 10 10
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 142
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,68
Dersin AKTS Kredisi 6