Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İlk Dönem Kelam Anlayışları | KLM 501 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | YOK |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. SÜLEYMAN AKKUŞ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Prof. Dr. Ramazan Biçer Doç. Dr. Hülya Terzioğlu Dr. Öğr. Üyesi Zeynep Şeker |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | İslam medeniyetinde ortaya çıkan ilk dönem kelam okullarının kelam problemleri yorumları hakkında öğrencileri bilgilendirmektir. |
Dersin İçeriği | İman amel ilişkisi, büyük günah işleyenlerin dini konumu, Tanrı kelamının yaratılmış olup olmadığı gibi ilk dönem kelam sorunlarının kronolojik olarak anlatılır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İman ve İslam tanımlarını ve aralarındaki farkların tanımlar ve ifade eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Büyük günah işleyenlerin dini konumuna ilişkin konuları tanımlar ve değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Allahın sıfatları, Tanrının görülüp görülemeyeceği, Allah Kelamı/Kuranın özellikleri gibi konuları kavrar, tanımlar ve ifade eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | İnsan iradesi, kader-kaza gibi konuları tanımlar ve ifade eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | İmamet ve hilafetle ilgili görüşleri tanımlar ve değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | Peygamberliğin önemi ve özellikleri, mucizelerin nitelikleri, peygamberlikle ilişkisini tanımlar ve değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İman-İslam bahisleri | |
2 | İman-Amel ilişkisi | |
3 | Mürtekib-i Kebire(Büyük günah işleyenlerin durumu) | |
4 | Hilafet-İmamet meselesi | |
5 | Tevhit ve Allahın sıfatları | |
6 | Sıfatullah ve isim-müsemma meselesi | |
7 | Kelamullah ve Halkul-Kuran meselesi | |
8 | Kelamullah ve Halkul-Kuran meselesi (II) | |
9 | Rüyetullah meselesi | |
10 | Kader-Kaza anlayışları | |
11 | İnsanın hürriyeti ve irade meselesi (I) | |
12 | İnsanın hürriyeti ve irade meselesi (II) | |
13 | Mucize Sorunu | |
14 | 14 Nübüvvet ve mucize İlişkisi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | S. Kutlu, İmam Matüridi ve Matüridilik, Ankara 2003 |
Ders Kaynakları | Ebul-Müntehâ, Şerhul-Fıkhıl-ekber li Ebî Hanife, İst., 1307 h. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 |
---|---|---|
1 | İman ve İslam tanımlarını ve aralarındaki farkların tanımlar ve ifade eder. | 2 |
2 | Büyük günah işleyenlerin dini konumuna ilişkin konuları tanımlar ve değerlendirir. | 2 |
3 | Allahın sıfatları, Tanrının görülüp görülemeyeceği, Allah Kelamı/Kuranın özellikleri gibi konuları kavrar, tanımlar ve ifade eder. | 3 |
4 | İnsan iradesi, kader-kaza gibi konuları tanımlar ve ifade eder. | 3 |
5 | İmamet ve hilafetle ilgili görüşleri tanımlar ve değerlendirir. | 2 |
6 | Peygamberliğin önemi ve özellikleri, mucizelerin nitelikleri, peygamberlikle ilişkisini tanımlar ve değerlendirir. | 3 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 25 | 25 |
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 151 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |