Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türkiyede Metropelleşme SOS 525 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. AYDIN AKTAY
Dersi Verenler Doç.Dr. AYDIN AKTAY,
Dersin Yardımcıları Araş. Gör. Burçe Orhan, Araş.Gör. Meryem Köse
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Bu dersin temel amacı ülkemizde şehirleşme sürecinde gelinen aşamanın bir çok şehrin büyük şehre -metropole- dönüşme aşaması olduğunu bunu küresel dünya ile yeni ilişki biçimlerine kaynaklık ettiğini göstermektir.
Dersin İçeriği Metropollerin oluşumu, metropollerde yoksulluk, kentsel yenilenme ve dönüşüm, mutenalaştırma, küresel kültür ve uluslar arası göç, suç ve şiddet, metropollerin geleceği.
Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Metropolleşmenin toplum yapısı ve sosyal değişme açısından öneminin anlaşılması Anlatım, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
2 Bir megapol olarak İstanbulun sosyal ve kültürel özelliklerinin tanınması Anlatım, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
3 Metropollerdeki sosyal problemlerin ele alınması Anlatım, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Metropol nedir ? Metropollerin Özellikleri nelerdir ?
2 Tarihte ilk metropoller
3 Türkiyede Metropoller
4 Metropollerde yoksulluk olgusu
5 Metropollerde gettolaşma ve yeni marjinaller
6 Gecekondu, slum ve banliyöleşme
7 Mutenalaştırma
8 Bir megapol olarak İstanbul
9 Küreselleşme ve Metropoller
10 Kentsel Yenilenme ve Kentsel Dönüşüm
11 Uluslar arası göç ve metropoller
12 Metropolde Din Olgusu
13 Metropollerde suç ve şiddet
14 Metropollerin geleceği
Kaynaklar
Ders Notu 1. Rutherford H. Platt(Edit.) , The humane metropolis : people and nature in the twenty-fi rst-century city , University of Massachusetts Press Amherst & Boston, 2006
2. Rajagopalan, Kavitha, Muslims of metropolis : the stories of three immigrant families in the West, Great Britain, 2008
3. Martin Boddy (Ed.) Urban Transformation and Urban Governance: Shaping the Competitive City of the Future Bristol, The Policy Press, 2003
4. Victor M. Valle and Rodolfo D. Torres, Latino Metropolis,
University of Minnesota Pres, 2000
5. James Donald, İmagining Modern City, The Athlone Press in 1999
6. Jean-Louis Huot, Jean-Paul Thalman, Kentlerin Doğuşu, (çev. Ali bektaş Girgin), İmge Kitabevi, İstanbul, 2000
7. Bülent Duru, Ayten Alkan, 20. Yüzyıl Kenti, İmge Kitabevi, İstanbul, 2002
8. Ayşe Öncü, Petra Weyland, Mekan, Kültür, İktidar, Küreselleşen Kentlerde Yeni Kimlikler, (Çev. Leyla Şimşek, Nilgün Uygun) İletişim yayınları, 2. baskı, İstanbul, 2007
9. Betül Altıntaş, Mendile, simite, boyaya, çöpe, Ankara Sokaklarında Çalışan Çocuklar, İletişim yayınları, İstanbul, 2003
10. Nemci Erdoğan (editör), Yoksulluk Halleri, Türkiyede Kent Yoksulluğunun Toplumsal Görünümleri, İletişim yayınları, İstanbul, 2007
11. Ayça Kurtoğlu, Hemşehrilik ve Şehirde Siyaset: Keçiören Örneği, İletişim yayınları, İstanbul, 2004
12. Alan Duben, Kent, Aile, Tarih, (Çev. Leyla Şimşek), İletişim yayınları, 2. baskı, İstanbul, 2006
13. Köksal Alver, Siteril Hayatlar, Kentte Mekansal Ayrışma ve Güvenlikli Siteler, Hece Yayınları, Ankara, 2007
14. Hatice kurtuluş, İstanbulda Kentsel Ayrışma, Bağlam yayınları, İstanbul, 2005
15. David Behar, Tolga İslam (Derleyenler), İstanbulda Soylulaştırma, İstanbul bilgi üniversitesi Yayınları, İstanbul, 2006
16. Loic Wacquant, Kent Paryaları: İleri Marjinalliğin Karşılaştırmalı Sosyolojisi, (Çev. Mehmet Doğan) Boğaziçi Üniversitesi Vakfı yayını,İstanbul, 2011
Ders Kaynakları
Hafta Dokümanlar Açıklama Boyut
0 0 MB
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 1.Toplumsal konu ve problemleri sosyolojik bir yaklaşımla ele alıp çözümleyebilecek teorik bilgi donanımına sahip olmak. X
2 2. Hem teorik hem uygulamalı bir sosyolojik araştırmayı yürütebilecek yöntem bilgisini edinmiş olmak. X
3 3. Sosyolojik bilginin ediniminde ve kullanımında salt tekrarlayıcı değil, özgün ve katkı sağlayıcı bir çaba içinde olmak. X
4 4. Genel sosyolojik bilgiye sahip olmanın ötesinde ilgi alanına göre sosyolojinin alt disiplinlerinde daha derinlikli araştırma ve çalışmalarla uzmanlaşmak. X
5 5. Sosyal bilimlerde geliştirilen bilgi ve yaklaşımlara eleştirel ve sorgulayıcı bakma becerisi kazandırmak. X
6 Bilimsel grup çalışmaları yapabilecek yabancı dil yeterliğine ulaşmak X
7 Disiplinler arası araştırma yapabilme donanımına sahip olmak
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7
1 Metropolleşmenin toplum yapısı ve sosyal değişme açısından öneminin anlaşılması
2 Bir megapol olarak İstanbulun sosyal ve kültürel özelliklerinin tanınması
3 Metropollerdeki sosyal problemlerin ele alınması
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 50
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 1 5 5
Performans Görevi (Laboratuvar) 12 3 36
Toplam İş Yükü 147
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,88
Dersin AKTS Kredisi 6