Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Emek Süreci Kuramında Güncel Yaklaşımlar | CSS 503 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ONUR METİN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi ONUR METİN, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Meryem Kaytan |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu ders, emek süreci alanının klasik ve çağdaş kuramsal temellerini araştırır. Ders, emek süreci çalışmaları henüz oluşum sürecinde olan disiplinler arası bir alan olduğundan, hangi metinlerin “temel” veya “vazgeçilmez” olduğu sorusu ile ilerleyecek ve alanda geniş bir etkiye sahip olmaya devam eden düşünürlerle ve metinlerle ilişki kurmak için bir fırsat vadetmektedir. |
Dersin İçeriği |
Emek Süreci Kuramı Nedir? Nasıl bir Kurama Gereksinim Duyuyoruz? Kapitalizmi ve Kökenlerini Kavramak Kapitalist Emek Süreci Denetim ve Vasıfsızlaşma: Dünden Bugüne Braverman Denetimin Boyutları Emek Süreci ve Fabrika Emek Süreci ve Müşteri
|
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Emek çalışmaları alanındaki hem klasik hem de güncel tartışmaların derinlemesine anlamak | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, | |
2 | Literatürdeki boşlukların değerlendirilmesi de dahil olmak üzere ders konularının eleştirel olarak değerlendirme yeteneği kazanmak | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, | |
3 | Metinleri yakından okuma ve anlamlarını, alt metinlerini, teorik ve politik sonuçlarını ve diğer metinlerle ilişkilerini anlama yeteneği kazanmak | Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
4 | Hem konuşarak hem de yazılı olarak kendi fikirlerini ifade etme ve iyileştirme yeteneği kazanmak | Beyin Fırtınası, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Emek Süreci Kuramı Nedir? Nasıl bir Kurama Gereksinim Duyuyoruz? | |
2 | Kapitalizmi ve Kökenlerini Kavramak I | |
3 | Kapitalizmi ve Kökenlerini Kavramak II | |
4 | Kapitalist Emek Süreci I | |
5 | Kapitalist Emek Süreci II | |
6 | Denetim ve Vasıfsızlaşma: Dünden Bugüne Braverman | |
7 | Denetimin Boyutları I | |
8 | Denetimin Boyutları II | |
9 | Vize | |
10 | Emek Süreci ve Fabrika | |
11 | Emek Süreci ve Müşteri | |
12 | Sunumlar: Duygusal Emek | |
13 | Sunumlar: Neo-Taylorizm | |
14 | Kapanış ve Genel Değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları |
Arlie Russel Hochschild, “Exploring the Managed Heart” and “Feeling Management: From Private to Commercial Uses,” The Managed Heart: Commercialization of Human Feeling, 3rd ed. University of California Press, 2012.
Carol Wolkowitz, “Embodiment and Paid Employment,” and “Body Work as Social Relationship and as Labour,” Bodies at Work. Sage, 2006.
E.P. Thompson, “Zaman, İş-Disiplini ve Endüstriyel Kapitalizm,” Past and Present 38, 1967.
Edwards, Richard. (1982). Contested terrain: The transformation of the workplace in the twentieth century.
Ellen Meiksins Wood, Kapitalizmin Kökeni: Geniş bir Bakış. Epos, 2003.
Friedman, Andy. (1977). Responsible Autonomy Versus Direct Control Over the Labour Process. Capital & Class, 1(1), 43–57.
Harry Braverman, Emek ve Tekelci Sermaye, Kalkedon, 2008.
Karl Marx, “İlkel Sermaye Birikimi,” 26.-33. Bölümler, Kapital Cilt 1.
Karl Marx, “İlkel Sermaye Birikimi,” 26.-33. Bölümler, Kapital Cilt 1. Karl Marx, 7. bölüm, “Emek Süreci” ve 15. Bölüm, “Makinenin Gelişimi,” Kapital Cilt 1. Miliann Kang, “There’s no Business like the Nail Business,” The Managed Hand: Race, Gender and the Body in Beauty Service Work. University of California Press, 2010
Richard Senneth, “Rutin” Karekter Aşınması içinde, Ayrıntı, İstanbul, 2002. Wayne Lewchuk, “Men and Monotony: Fraternalism as a Managerial Strategy at the Ford Motor Company,” Journal of Economic History 53 (4), 1993: 824-856.
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Çalışma hayatından ve toplumsal yaşamdan kaynaklanan sorunlara tarihsel ve sosyolojik bir bakış açısı ile yaklaşma, kısa ve uzun dönemli politikaların üretilmesine yardımcı olacak nitelik, bilgi ve deneyim sahibi olma | X | |||||
2 | İş piyasasının yapısı ve işleyişi ile ilgili temel bilgilere sahip olma, sektörel ve ulusal düzeyde gelişimi ile ilgili öngörülerde bulunarak, gerekli politika önerilerinde bulunabilme | X | |||||
3 | Kendi başına araştırma yapma, bulduğu verileri analiz ederek ve gerekli değerlendirmeleri yaparak raporlayabilme | X | |||||
4 | Bir yabancı dilde yazılı ve sözlü iletişim becerisine sahip olma | X | |||||
5 | Hem temel bilgisayar kullanımında (kelime işlemci, tablolama ve veritabanı programlarda) hem de alanı ile ilgili paket programlarını kullanabilme | X | |||||
6 | Sosyal bir disiplin olarak Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri alanında toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olma | X | |||||
7 | Sayısal ve istatiksel araştırma beceri ve düşünme yeteneğine sahip olmalıdır. | X | |||||
8 | Çalışma ilişkileri ile ilgili bilgi evrenine ileri düzeyde hakim olarak, yapılacak katkılarla çalışma barışına ve bu doğrultuda toplumsal refaha katkıda bulunma | X | |||||
9 | Güncel gelişmeleri eleştirel bir gözle değerlendirebilme | X | |||||
10 | Güncel gelişmeleri eleştirel bir gözle değerlendirebilme | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Emek çalışmaları alanındaki hem klasik hem de güncel tartışmaların derinlemesine anlamak | ||||||||||
2 | Literatürdeki boşlukların değerlendirilmesi de dahil olmak üzere ders konularının eleştirel olarak değerlendirme yeteneği kazanmak | ||||||||||
3 | Metinleri yakından okuma ve anlamlarını, alt metinlerini, teorik ve politik sonuçlarını ve diğer metinlerle ilişkilerini anlama yeteneği kazanmak | ||||||||||
4 | Hem konuşarak hem de yazılı olarak kendi fikirlerini ifade etme ve iyileştirme yeteneği kazanmak |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 100 |
Toplam | 100 |
1. Final | 60 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Ödev | 1 | 3 | 3 |
Final | 1 | 5 | 5 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Ödev | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,28 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |