Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Emek Süreci Kuramında Güncel Yaklaşımlar CSS 503 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi ONUR METİN
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi ONUR METİN,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Meryem Kaytan

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu ders, emek süreci alanının klasik ve çağdaş kuramsal temellerini araştırır. Ders, emek süreci çalışmaları henüz oluşum sürecinde olan disiplinler arası bir alan olduğundan, hangi metinlerin “temel” veya “vazgeçilmez” olduğu sorusu ile ilerleyecek ve alanda geniş bir etkiye sahip olmaya devam eden düşünürlerle ve metinlerle ilişki kurmak için bir fırsat vadetmektedir.

Dersin İçeriği

Emek Süreci Kuramı Nedir? Nasıl bir Kurama Gereksinim Duyuyoruz?

Kapitalizmi ve Kökenlerini Kavramak

Kapitalist Emek Süreci

Denetim ve Vasıfsızlaşma: Dünden Bugüne Braverman

Denetimin Boyutları

Emek Süreci ve Fabrika

Emek Süreci ve Müşteri

 

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Emek çalışmaları alanındaki hem klasik hem de güncel tartışmaların derinlemesine anlamak Anlatım, Deney ve Laboratuvar,
2 Literatürdeki boşlukların değerlendirilmesi de dahil olmak üzere ders konularının eleştirel olarak değerlendirme yeteneği kazanmak Beyin Fırtınası, Soru-Cevap,
3 Metinleri yakından okuma ve anlamlarını, alt metinlerini, teorik ve politik sonuçlarını ve diğer metinlerle ilişkilerini anlama yeteneği kazanmak Beyin Fırtınası, Anlatım,
4 Hem konuşarak hem de yazılı olarak kendi fikirlerini ifade etme ve iyileştirme yeteneği kazanmak Beyin Fırtınası, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Emek Süreci Kuramı Nedir? Nasıl bir Kurama Gereksinim Duyuyoruz?
2 Kapitalizmi ve Kökenlerini Kavramak I
3 Kapitalizmi ve Kökenlerini Kavramak II
4 Kapitalist Emek Süreci I
5 Kapitalist Emek Süreci II
6 Denetim ve Vasıfsızlaşma: Dünden Bugüne Braverman
7 Denetimin Boyutları I
8 Denetimin Boyutları II
9 Vize
10 Emek Süreci ve Fabrika
11 Emek Süreci ve Müşteri
12 Sunumlar: Duygusal Emek
13 Sunumlar: Neo-Taylorizm
14 Kapanış ve Genel Değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

 

Arlie Russel Hochschild, “Exploring the Managed Heart” and “Feeling Management: From Private to Commercial Uses,” The Managed Heart: Commercialization of Human Feeling, 3rd ed. University of California Press, 2012.

 

Carol Wolkowitz, “Embodiment and Paid Employment,” and “Body Work as Social Relationship and as Labour,” Bodies at Work. Sage, 2006.

 

E.P. Thompson, “Zaman, İş-Disiplini ve Endüstriyel Kapitalizm,” Past and Present 38, 1967.

 

Edwards, Richard. (1982). Contested terrain: The transformation of the workplace in the twentieth century.

 

Ellen Meiksins Wood, Kapitalizmin Kökeni: Geniş bir Bakış. Epos, 2003.

 

Friedman, Andy. (1977). Responsible Autonomy Versus Direct Control Over the Labour Process. Capital & Class, 1(1), 43–57.

 

Harry Braverman, Emek ve Tekelci Sermaye, Kalkedon, 2008.

 

Karl Marx, “İlkel Sermaye Birikimi,” 26.-33. Bölümler, Kapital Cilt 1.

 

Karl Marx, “İlkel Sermaye Birikimi,” 26.-33. Bölümler, Kapital Cilt 1.

Karl Marx, 7. bölüm, “Emek Süreci” ve 15. Bölüm, “Makinenin Gelişimi,” Kapital Cilt 1.

Miliann Kang, “There’s no Business like the Nail Business,” The Managed Hand: Race, Gender and the Body in Beauty Service Work. University of California Press, 2010

 

Richard Senneth, “Rutin” Karekter Aşınması içinde, Ayrıntı, İstanbul, 2002.

Wayne Lewchuk, “Men and Monotony: Fraternalism as a Managerial Strategy at the Ford Motor Company,” Journal of Economic History 53 (4), 1993: 824-856.

 

 

 

 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Çalışma hayatından ve toplumsal yaşamdan kaynaklanan sorunlara tarihsel ve sosyolojik bir bakış açısı ile yaklaşma, kısa ve uzun dönemli politikaların üretilmesine yardımcı olacak nitelik, bilgi ve deneyim sahibi olma X
2 İş piyasasının yapısı ve işleyişi ile ilgili temel bilgilere sahip olma, sektörel ve ulusal düzeyde gelişimi ile ilgili öngörülerde bulunarak, gerekli politika önerilerinde bulunabilme X
3 Kendi başına araştırma yapma, bulduğu verileri analiz ederek ve gerekli değerlendirmeleri yaparak raporlayabilme X
4 Bir yabancı dilde yazılı ve sözlü iletişim becerisine sahip olma X
5 Hem temel bilgisayar kullanımında (kelime işlemci, tablolama ve veritabanı programlarda) hem de alanı ile ilgili paket programlarını kullanabilme X
6 Sosyal bir disiplin olarak Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri alanında toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olma X
7 Sayısal ve istatiksel araştırma beceri ve düşünme yeteneğine sahip olmalıdır. X
8 Çalışma ilişkileri ile ilgili bilgi evrenine ileri düzeyde hakim olarak, yapılacak katkılarla çalışma barışına ve bu doğrultuda toplumsal refaha katkıda bulunma X
9 Güncel gelişmeleri eleştirel bir gözle değerlendirebilme X
10 Güncel gelişmeleri eleştirel bir gözle değerlendirebilme X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
1 Emek çalışmaları alanındaki hem klasik hem de güncel tartışmaların derinlemesine anlamak
2 Literatürdeki boşlukların değerlendirilmesi de dahil olmak üzere ders konularının eleştirel olarak değerlendirme yeteneği kazanmak
3 Metinleri yakından okuma ve anlamlarını, alt metinlerini, teorik ve politik sonuçlarını ve diğer metinlerle ilişkilerini anlama yeteneği kazanmak
4 Hem konuşarak hem de yazılı olarak kendi fikirlerini ifade etme ve iyileştirme yeteneği kazanmak
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 100
Toplam 100
1. Final 60
1. Yıl İçinin Başarıya 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ara Sınav 1 3 3
Ödev 1 3 3
Final 1 5 5
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 15 15
Ödev 1 15 15
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 157
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,28
Dersin AKTS Kredisi 6