Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Sosyo-Ekonomik Analiz | CSS 501 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. MUSTAFA ÇAĞLAR ÖZDEMİR |
Dersi Verenler | Doç.Dr. MUSTAFA ÇAĞLAR ÖZDEMİR, |
Dersin Yardımcıları | Arş.Gör. B. Yasin ÇAKMAK |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Sosyo-ekonomik analiz kavramı ve kapsamının öğretilmesi Sosyo-Ekonomik Analiz parametrelerinin genel olarak tanıtılması (çok boyutlu ve küresel olarak) Türkiye'de Kalkınma Bakanlığının kullandığı sosyo-ekonomik analiz parametrelerinin tanıtılması İl bazlı sosyo-ekonomik analiz araştırmasının gerçekleştirilmesi (mümkünse yıllık kitap çıkarılması) |
Dersin İçeriği | Sosyo-Ekonomik Analiz Parametrelerinin incelenmesi; Demografik Göstergeler; "Nüfus yoğunluğu, yaşa özel doğurganlık oranı (15-49), genç bağımlı nüfus oranı (0-14 yaş), net göç hızı ve şehirleşme oranı" Eğitim göstergeleri; “Okuryazar nüfus oranı, okuryazar kadın nüfusunun toplam kadın nüfusuna oranı, genel ortaöğretim net okullaşma oranı, mesleki ve teknik liseler okullaşma oranı, ilin yükseköğrenime geçiş sınavı (ygs) ortalama başarı puanı, yüksekokul veya fakülte mezunu nüfusun 22 yaş üzeri nüfusa oranı" Sağlık göstergeleri; “Yüz bin kişiye düşen hastane yatak sayısı, on bin kişiye düşen hekim sayısı, on bin kişiye düşen diş hekimi sayısı, on bin kişiye düşen eczane sayısı, yeşil kart sahibi nüfusun il nüfusuna oranı İstihdam göstergeleri işsizlik oranı, işgücüne katılma oranı, çalışma çağındaki nüfusun (15 - 64 yaş arası) toplam nüfus içerisindeki oranı, imalat sanayi istihdamının sigortalı istihdam içindeki oranı, sosyal güvenlik kapsamındaki aktif çalışanların toplam nüfusa oranı, ortalama günlük kazanç, ortalama günlük kazanç – kadın, istihdam oranı" Rekabetçi ve yenilikçi kapasite göstergeleri “İl ihracatının toplam ihracat içindeki payı, kişi başına düşen ihracat tutarı, imalat sanayi işyerlerinin Türkiye içindeki payı, imalat sanayi kayıtlı işyeri oranı, kişi başı imalat sanayi elektrik tüketimi, organize sanayi bölgesinde üretim yapılan parsellerin Türkiye içindeki payı, küçük sanayi sitesi işyeri sayısının Türkiye içindeki payı, yeni kurulan şirketlerin toplam sermayesinin Türkiye içindeki payı, on bin kişiye düşen yabancı sermayeli şirket sayısı, yüz bin kişiye düşen marka başvuru sayısı, yüz bin kişiye düşen patent başvuru sayısı, yüksek lisans ve doktora sahibi nüfusun 30+ yaş nüfusa oranı, kırsal nüfus başına düşen tarımsal üretim değeri, turizm yatırım-işletme ve belediye belgeli yatak sayısının Türkiye içindeki payı, teşvik belgeli yatırım tutarının Türkiye içerisindeki payı" Mali göstergeler “ildeki banka kredilerinin Türkiye içindeki payı, ildeki tasarruf mevduatının Türkiye içindeki payı, kişi başına düşen banka mevduatı tutarı, bin kişiye düşen internet bankacılığı aktif bireysel müşteri sayısı, bin kişiye düşen internet bankacılığı aktif kurumsal müşteri sayısı, kişi başına düşen bütçe gelirleri, il vergi gelirlerinin Türkiye içindeki payı" Erişilebilirlik parametresi içinde "Kırsal Kesim Asfalt-Beton Köy Yolu Oranı, İlin En Yakın Havaalanına Uzaklığı, Hane Başına Genişbant Abone Sayısı, Kişi Başına Düşen GSM Abone Sayısı, İlin Otoyol ve Devlet Yollarına Göre yük-km Değerleri ve Toplan Demiryolu Hattının İl Yüzölçümüne Oranı" Yaşam kalitesi göstergeleri; “Bin kişiye düşen alışveriş merkezi (AVM) brüt kiralanabilir alan oranı, kanalizasyon şebekesi ile hizmet verilen belediye nüfusunun toplam belediye nüfusuna oranı, kişi başı mesken elektrik tüketimi, on bin kişiye düşen özel otomobil sayısı, kükürtdioksit (SO2) ortalama değeri, partiküler madde (duman) ortalama değeri, sosyal güvenlik kapsamı dışında kalan nüfusun toplam nüfusa oranı, yüz bin kişiye düşen ceza infaz kurumuna giren hükümlü sayısı, yüz bin kişiye düşen intihar vakası sayısı” |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Ekonomi teori ve paradigmalarını açıklar | Anlatım, | |
2 | Halen ülkemiz ve dünyada hâkim uygulamaya sahip kapitalizmin varsayımları ve teorik yapısını bu çerçevede açıklar | Anlatım, | |
3 | Bu analitik yapının piyasadaki uygulamasını tartışır | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Bu çerçevede ortaya çıkan sosyo-ekonomik ve sosyo-politik etkileşimin sınırlarını tartışır | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | Türkiyede temel sosyo-ekonomik sorunları ve çarelerini değerlendirir | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
6 | Türkiyede sosyo-ekonomik denge ve politikaları değerlendirir | Anlatım, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ekonominin sosyo-politik boyutu | |
2 | Ekonominin sosyo-politik boyutu | |
3 | Seminer ve tartışma | |
4 | Finansal Pazar ve maliyet kavramı | |
5 | Kapitalist Serbest Pazar Rekabetini Anlamak | |
6 | Seminer ve tartışma | |
7 | Tam rekabetin imkansızlığı | |
8 | Eksik Rekabet piyasasının Sosyo-politik analizi | |
9 | Eksik Rekabet piyasasının Sosyo-politik analizi | |
10 | İşsizlik probleminde gelirin yeniden dağılımı | |
11 | Müdehaleci kapitalizmde devletin rolü | |
12 | ÇUŞlerin sosyo-ekonomik ve politik etkileri | |
13 | Küreselleşme ve yeni dünya düzeni | |
14 | Seminer ve tartışma |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu |
Constructing socio-economic status indices: how to use principal components analysis, Constructing socio-economic status indices: how to use principal components analysis Constructing socio-economic status indices: how to use principal components analysis, Constructing socio-economic status indices: how to use principal components analysis Adam Szirma, Socio-Economic Development ,Cambridge University Press Gülten KAZGAN: İktisadi Düşünce ve Politik İktisadın Evrimi, Remzi Kitabevi, İstanbul, 1989 |
Ders Kaynakları | Kalkınma Bakanlığı SosyoEkonomik Gelişmişlik Endeksi SEGE Uluslararası SosyoEkonomik Gelişmişlik Endeksleri |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Çalışma hayatından ve toplumsal yaşamdan kaynaklanan sorunlara tarihsel ve sosyolojik bir bakış açısı ile yaklaşma, kısa ve uzun dönemli politikaların üretilmesine yardımcı olacak nitelik, bilgi ve deneyim sahibi olma | X | |||||
2 | İş piyasasının yapısı ve işleyişi ile ilgili temel bilgilere sahip olma, sektörel ve ulusal düzeyde gelişimi ile ilgili öngörülerde bulunarak, gerekli politika önerilerinde bulunabilme | X | |||||
3 | Kendi başına araştırma yapma, bulduğu verileri analiz ederek ve gerekli değerlendirmeleri yaparak raporlayabilme | X | |||||
4 | Bir yabancı dilde yazılı ve sözlü iletişim becerisine sahip olma | ||||||
5 | Hem temel bilgisayar kullanımında (kelime işlemci, tablolama ve veritabanı programlarda) hem de alanı ile ilgili paket programlarını kullanabilme | ||||||
6 | Sosyal bir disiplin olarak Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri alanında toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olma | X | |||||
7 | Sayısal ve istatiksel araştırma beceri ve düşünme yeteneğine sahip olmalıdır. | X | |||||
8 | Çalışma ilişkileri ile ilgili bilgi evrenine ileri düzeyde hakim olarak, yapılacak katkılarla çalışma barışına ve bu doğrultuda toplumsal refaha katkıda bulunma | X | |||||
9 | Güncel gelişmeleri eleştirel bir gözle değerlendirebilme | X | |||||
10 | Güncel gelişmeleri eleştirel bir gözle değerlendirebilme | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Ekonomi teori ve paradigmalarını açıklar | 5 | |||||||||
2 | Halen ülkemiz ve dünyada hâkim uygulamaya sahip kapitalizmin varsayımları ve teorik yapısını bu çerçevede açıklar | 5 | 5 | ||||||||
3 | Bu analitik yapının piyasadaki uygulamasını tartışır | 5 | |||||||||
4 | Bu çerçevede ortaya çıkan sosyo-ekonomik ve sosyo-politik etkileşimin sınırlarını tartışır | 5 | |||||||||
5 | Türkiyede temel sosyo-ekonomik sorunları ve çarelerini değerlendirir | 5 | |||||||||
6 | Türkiyede sosyo-ekonomik denge ve politikaları değerlendirir | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 50 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Ödev | 2 | 10 | 20 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 161 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,44 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |