Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Türkiye Balık Faunası | BIY 508 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | - |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi SELMA HELLİ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | - |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Üç tarafı denizlerde çevrili olan Türkiye 177.715 km uzunluğunda akarsu, 203.350 hektar büyüklüğünde 64 adet göl, 149.513 hektar alanlı baraj gölü, 300den fazla gölet ve yaklaşık 2500 hektar dalyan ile su ürünleri üretiminde önemli bir potansiyele sahiptir. %1820 oranında protein içeren balıklar, birçok ulusun ekonomisinde önemli rol oynar. Denizlerimizden ve tatlısu kaynaklarımızdan elde edilen su ürünleri miktarını artırabilmek için biyolojik zenginliklerimizin, özellikle balık faunasının bilinmesi gereklidir. |
Dersin İçeriği | Sistematik nedir? Sistematiğe neden ihtiyaç duyulmuştur? Biyolojik zenginliklerimiz ve balıkların önemi, balık sistematiğinde kullanılan bazı terim ve kavramlar, balık numunelerinin yakalanması, sistematik araştırmalar için incelenmeye hazırlanması, ülkemiz denizlerinde ve içsularında yaşayan balıkların teşhis edilmesi, tayin anahtarı oluşturulması ve kullanımı. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Biyoçeşitlilik içinde balıkların yeri ve önemini açıklama. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | Yükseköğretim kurumlarında etik ilkeler, sorumluluklar ve davranış kurallarını açıklama. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
3 | İhtiyofauna çalışmalarında gerekli olan Yasal/Özel izin belgelerini açıklama. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
4 | Arazi çalışması öncesi yapılan ön hazırlıkları (konu belirleme, literatür tarama) açıklama. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
5 | Balık yakalamada kullanılan araç ve gereçleri açıklama. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
6 | Arazi çalışmalarında (Balık yakalama, etiketleme, laboratuvara taşıma) yapılanları açıklama. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
7 | Laboratuvar çalışmalarında (balıkların müze materyali haline getirilmesi, teşhis edilmesi) yapılanları açıklama. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
8 | Balık taksonomisinde kullanılan morfolojik karakterleri açıklama. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
9 | Balık taksonomisinde kullanılan anatomik karakterleri açıklama. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
10 | Türkiye tatlısu balıklarını öğrenme. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
11 | Türkiye deniz balıklarını öğrenme. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
12 | Türkiye içsularında ve denizlerinde yaşayan endemik balık türlerini öğrenme. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
13 | Türkiye içsularında ve denizlerinde yaşayan egzotik balık türlerini öğrenme. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
14 | Balıklarda biyoçeşitliliği etkileyen faktörleri açıklama. | Anlatım, Soru-Cevap, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Biyoçeşitlilik içinde balıkların yeri ve önemi | |
2 | Yükseköğretim kurumlarında etik ilkeler, sorumluluklar ve davranış kuralları | |
3 | İhtiyofauna çalışmalarında gerekli olan Yasal/Özel izin belgeleri | |
4 | Arazi çalışması öncesi yapılan ön hazırlıklar (konu belirleme, literatür tarama) | |
5 | Balık yakalamada kullanılan araç ve gereçler | |
6 | Arazi çalışmaları (balık yakalama, etiketleme, laboratuvara taşıma) | |
7 | Laboratuvar çalışmaları (balıkların müze materyali haline getirilmesi, teşhis edilmesi) | |
8 | Balık taksonomisinde kullanılan morfolojik, anatomik karakterler | |
9 | Ara sınav | |
10 | Türkiye tatlısu balıkları | |
11 | Türkiye deniz balıkları | |
12 | Türkiye içsularında ve denizlerinde yaşayan endemik balık türleri | |
13 | Türkiye içsularında ve denizlerinde yaşayan egzotik balık türleri | |
14 | Balıklarda biyoçeşitliliği etkileyen faktörler |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | 1) Kuru, M. 1980. Türkiye Tatlısu Balıkları Katoloğu, Hacettepe Üniversitesi Fen Fakültesi Yayınları Yardımcı Ders Kitapları Dizisi, Seri: 12, Bölüm: 1, Sayı: 1, Hacettepe Üniversitesi Fen Fakültesi Basımevi, Beytepe, 73 s. |
Ders Kaynakları | 3) Kuru, M. 2004. Türkiye İçsu Balıklarının Son Sistematik Durumu, Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt: 24, Sayı: 3, 121. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
6 | Biyoloji alandaki uygun teknikleri laboratuvar ve/veya arazi çalışmalarında uygular. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Biyoçeşitlilik içinde balıkların yeri ve önemini açıklama. | ||||||
2 | Yükseköğretim kurumlarında etik ilkeler, sorumluluklar ve davranış kurallarını açıklama. | ||||||
3 | İhtiyofauna çalışmalarında gerekli olan Yasal/Özel izin belgelerini açıklama. | ||||||
4 | Arazi çalışması öncesi yapılan ön hazırlıkları (konu belirleme, literatür tarama) açıklama. | ||||||
5 | Balık yakalamada kullanılan araç ve gereçleri açıklama. | ||||||
6 | Arazi çalışmalarında (Balık yakalama, etiketleme, laboratuvara taşıma) yapılanları açıklama. | ||||||
7 | Laboratuvar çalışmalarında (balıkların müze materyali haline getirilmesi, teşhis edilmesi) yapılanları açıklama. | ||||||
8 | Balık taksonomisinde kullanılan morfolojik karakterleri açıklama. | ||||||
9 | Balık taksonomisinde kullanılan anatomik karakterleri açıklama. | ||||||
10 | Türkiye tatlısu balıklarını öğrenme. | ||||||
11 | Türkiye deniz balıklarını öğrenme. | ||||||
12 | Türkiye içsularında ve denizlerinde yaşayan endemik balık türlerini öğrenme. | ||||||
13 | Türkiye içsularında ve denizlerinde yaşayan egzotik balık türlerini öğrenme. | ||||||
14 | Balıklarda biyoçeşitliliği etkileyen faktörleri açıklama. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
Toplam | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 50 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Final | 1 | 20 | 20 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 152 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,08 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |