Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Bilim Felsefesi | FDI 514 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. TAMER YILDIRIM |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bilim felsefesinin mahiyeti ve problemlerini tartışmak |
Dersin İçeriği | Bilim felsefesi, konusu, problemleri |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Bilim felsefesinin ortaya çıkış şartlarını tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
2 | Tarih ve Bilim Felsefesi ilişkisini tartışır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Bilimsel yöntemleri tanır | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Bilimsel yöntemleri tartışır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | Bilim Felsefesi temsilcilerini tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | Bilim Felsefesinin diğer disiplinlere olan etkisini analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
7 | Pozitivist bilim anlayışını eleştirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
8 | Bilim kavramını sorgular. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
9 | Çağdaş bilim kavramıyla İslam filozoflarının ilim kavramı arasında mukayese yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Modern Bilimin Tarihsel Kökleri | |
2 | Pozitivizm, dney ve gözlem | |
3 | Kuhn, Tarihin rolü, ve gözleme bağımlılık | |
4 | Kuhn ve paradigmalar | |
5 | Popper ve Yanlışlamacılık | |
6 | Popper ve Sofistike yanlışlamacılık | |
7 | Popper ve Yanlışlamacılığın Sınırları | |
8 | ARA SINAV | |
9 | Popper ve Onun yaklaşımının sosyal bilimler için iması | |
10 | Feyerabend ve Anarşist bilgi teorisi | |
11 | Feyrabend ve bilimin otorite anlamının oluşması | |
12 | Lakatos ve Araştırma Programları | |
13 | Post Modern Tartışmalar | |
14 | Özet ve Genel Sonuçlar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Chalmers, Alain, Bilim Dedikleri, Vadi y. Ankara 1997 |
Ders Kaynakları | Diğer Kaynaklar: Demir Ömer, Bilim Felsefesi, Vadi yy. Ankara 1997 Lakatos, Yanlışlama ve Bilimsel Araştırma Programlarının Metodolojisi, in Bilginin Gelişimi Paradigma-İstanbul 1992 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Felsefe ve Din Bilimleri kapsamındaki konularda lisansüstü düzeyde ve araştırmaya zemin oluşturacak derinlik ve genişlikte alan bilgisine sahiptir. | X | |||||
2 | Felsefe ve Din Bilimleri alanında araştırma yapma usul, yöntem ve tekniklerini bilir. | X | |||||
3 | Felsefe ve din bilimleri ile ilgili kavramları, sistemleri ve nazariyeleri bilir. | X | |||||
4 | Araştırma alanı ile ilgili bilgi kaynaklarına ulaşabilme, bunları inceleme, değerlendirme ve problemlerin çözümünde kullanabilme bilgi ve becerisine sahiptir. | X | |||||
5 | Felsefe ve Din bilimleri alanındaki bilimlerin birbirleri ile ilişki ve işbirliği imkanlarını kavrama ve disiplinler arası işbirliğini geliştirme anlayışına sahiptir. | X | |||||
6 | Ulaştığı bilimsel bulguları ve elde ettiği bilgi birikimini sözlü ve yazılı olarak sunma, bütün ilgili taraflarla paylaşma becerisine sahiptir. | X | |||||
7 | Sosyal bilimler alanındaki disiplinlerin Felsefe ve Din Bilimlerini ilgilendiren sonuçlarını alıp çalışmalarında kullanabilme, kendi sonuçlarını onlara sunabilme bilincine sahiptir. | X | |||||
8 | Yakın çevresine, ulusuna ve insanlığa karşı bilimsel görev ve sorumluluk bilincine sahiptir. | X | |||||
9 | Bilimsel kişilik ve bilimsel ahlâk kuralları bilgisi ve bu bilgileri uygulayabilme bilinç ve yetkinliğine sahiptir. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Bilim felsefesinin ortaya çıkış şartlarını tanır. | |||||||||
2 | Tarih ve Bilim Felsefesi ilişkisini tartışır. | |||||||||
3 | Bilimsel yöntemleri tanır | |||||||||
4 | Bilimsel yöntemleri tartışır. | |||||||||
5 | Bilim Felsefesi temsilcilerini tanır. | |||||||||
6 | Bilim Felsefesinin diğer disiplinlere olan etkisini analiz eder. | |||||||||
7 | Pozitivist bilim anlayışını eleştirir. | |||||||||
8 | Bilim kavramını sorgular. | |||||||||
9 | Çağdaş bilim kavramıyla İslam filozoflarının ilim kavramı arasında mukayese yapar. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Ödev | 40 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Sözlü Sınav | 3 | 8 | 24 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,28 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |