Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İslam Düşüncesinin Teşekkül Tarihi | FDI 515 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. EMRAH KAYA |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | İslam düşüncesinin teşekkül tarihini öğrencilere kavratmak |
Dersin İçeriği | İslam düşüncesinin dönemleri ve metafizik disiplinler |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İslamda ilim kavramının ortaya çıkışını tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Dini ilimler geleneklerini tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Dini ilimleri mukayese eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
4 | Tasavvufun bilgi kaynaklarını analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | Kelamın bilgi kaynaklarını analiz eder. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
6 | Filozofun bilgiye ulaşım sürecini analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
7 | Tanımlanmış bir konuyu derler. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
8 | Kelam, Tasavvuf ve Felsefenin yöntemlerini mukayese eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
9 | Bu üç disiplinin ilişkileri hakkında tahminde bulunur. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İslamda İlim kavramı İslamda İlim kavramı | |
2 | İlim okullarının oluşumu, | |
3 | Fıkıh okullarının oluşumu | |
4 | İlk temaslar | |
5 | Tercümeler | |
6 | İlk Kelami tartışmalar | |
7 | İlk Kelami tartışma konuları ve mezheplerin ortaya çıkışı | |
8 | ARA SINAV | |
9 | Tasavvufun ortaya çıkışı | |
10 | Felsefi düşüncenin ortaya çıkışı | |
11 | Bu düşünce problemleri açısından temsil değeri olan metinler | |
12 | İslam sufileri, kelamcıları ve filozofları arasındaki karşılıklı etkileşimler | |
13 | İslam Düşüncesinin genel değerlendirilmesi ve tarihteki sürekliliği | |
14 | Genel değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | İbn Haldun, Mukaddimah, İstanbul Dergah |
Ders Kaynakları | [2] Cabiri, Muhammed Abid. Arap-İslam Aklının Oluşumu, İstanbul 2000. [ 3] Neşşar, Ali Sami. İslam´da Felsefi Düşüncenin Doğuşu I, II, İstanbul |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Felsefe ve Din Bilimleri kapsamındaki konularda lisansüstü düzeyde ve araştırmaya zemin oluşturacak derinlik ve genişlikte alan bilgisine sahiptir. | X | |||||
2 | Felsefe ve Din Bilimleri alanında araştırma yapma usul, yöntem ve tekniklerini bilir. | X | |||||
3 | Felsefe ve din bilimleri ile ilgili kavramları, sistemleri ve nazariyeleri bilir. | X | |||||
4 | Araştırma alanı ile ilgili bilgi kaynaklarına ulaşabilme, bunları inceleme, değerlendirme ve problemlerin çözümünde kullanabilme bilgi ve becerisine sahiptir. | X | |||||
5 | Felsefe ve Din bilimleri alanındaki bilimlerin birbirleri ile ilişki ve işbirliği imkanlarını kavrama ve disiplinler arası işbirliğini geliştirme anlayışına sahiptir. | X | |||||
6 | Ulaştığı bilimsel bulguları ve elde ettiği bilgi birikimini sözlü ve yazılı olarak sunma, bütün ilgili taraflarla paylaşma becerisine sahiptir. | X | |||||
7 | Sosyal bilimler alanındaki disiplinlerin Felsefe ve Din Bilimlerini ilgilendiren sonuçlarını alıp çalışmalarında kullanabilme, kendi sonuçlarını onlara sunabilme bilincine sahiptir. | X | |||||
8 | Yakın çevresine, ulusuna ve insanlığa karşı bilimsel görev ve sorumluluk bilincine sahiptir. | X | |||||
9 | Bilimsel kişilik ve bilimsel ahlâk kuralları bilgisi ve bu bilgileri uygulayabilme bilinç ve yetkinliğine sahiptir. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | İslamda ilim kavramının ortaya çıkışını tanır. | |||||||||
2 | Dini ilimler geleneklerini tanır. | |||||||||
3 | Dini ilimleri mukayese eder. | |||||||||
4 | Tasavvufun bilgi kaynaklarını analiz eder. | |||||||||
5 | Kelamın bilgi kaynaklarını analiz eder. | |||||||||
6 | Filozofun bilgiye ulaşım sürecini analiz eder. | |||||||||
7 | Tanımlanmış bir konuyu derler. | |||||||||
8 | Kelam, Tasavvuf ve Felsefenin yöntemlerini mukayese eder. | |||||||||
9 | Bu üç disiplinin ilişkileri hakkında tahminde bulunur. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Ödev | 40 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 5 | 80 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 149 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,96 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |