Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Tarih Araşt. Kullanılan Belge Türl. ve Belge Anlz. | TAR 604 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ARİF BİLGİN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Yok |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Osmanlı belge türlerini tanımak ve belgeyi analiz etme kabiliyetini geliştirmek. |
Dersin İçeriği | Osmanlı dönemine ait ferman, berat, mahkeme kaydı vb. belge türleri üzerinde incelemelerin yapılması ve akademik bir metin oluştururken belgelerden nasıl yararlanılacağının öğretilmesi. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Osmanlı dönemine ait belli başlı belge türlerini tanır | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, | |
2 | Okunan belgeleri anlayabilir ve anlamlandırma becerisini geliştirir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, | |
3 | Belgelerdeki verileri araştırma metinlerinde sağlıklı bir şekilde işleyebilecekleri bir yöntembilim altyapısı geliştirir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
4 | Doktora tez çalışması sırasında belge kullanımı ve analizi için gerçekçi bir yaklaşım formüle eder | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
5 | Yazi karakterlerini daha iyi tanır | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, | |
6 | Belgelerin okunmasına ve çözümlenmesine yönelik güçlükleri aşmak için yeni yöntemler türetir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Genel olarak belge türleri | |
2 | Türkiyedeki arşivler ve özellikleri | |
3 | Divan-ı hümayun ve mühime defterleri (fermanlar) | |
4 | Maliye hükümleri | |
5 | Berat/nişan, ahidname ve tezkireler | |
6 | Hatt-ı hümayun ve iradeler | |
7 | Tahrir defterleri | |
8 | Muhasebe defterleri | |
9 | ARA SINAV | |
10 | Temettuat defterleri | |
11 | Cizye ve avarız defterleri | |
12 | Şeriyye sicilleri / genel özellikleri | |
13 | Şeriyye sicillerinde yer alan belge türleri | |
14 | Diplomatika açısından Osmanlı belgeleri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1- Mübahat Kütükoğlu, Osmanlı Belgelerinin Dili, İstanbul 1998. 2- Tayip Gökbilgin, Osmanlı Paleografya ve Diplomatik İlmi, İstanbul, 1978. 3- Suraiya Faroqhi, Osmanlı Tarihi Nasıl İncelenir, İstanbul, 2001. 4- Ali Akyıldız, Osmanlı Bürokrasisi ve Modernleşme, İstanbul, 2004. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Uzmanlık alanında araştırma, analiz ve kaynak tahlili yapabilme becerisi kazanma. | ||||||
2 | Teknik yönlerden doktora tezi yazabilme kapasitesine sahip olma. | ||||||
3 | Kuramsal ve yöntemsel bilgi seviyesi sayesinde alanına katkı sağlama yetkinliği kazanma. | ||||||
4 | Uzmanlık alanında eleştiri ve değerlendirme yapabilme yetkinliğine sahip olma. | ||||||
5 | Alanındaki yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve bu yenilikleri değerlendirme yetkinliğine sahip olma. | ||||||
6 | Farklı disiplinlerle ortak çalışabilme yetkinliği kazanma. | ||||||
7 | Teknolojik gelişmeleri takip ederek, araştırma tekniklerini geliştirme. | ||||||
8 | Doktora tezi ile ilgili en az iki akademik yayın yapma (tercihen ulusal veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlatma) | ||||||
9 | Uzmanlık alanlarını ulusal ve uluslararası platformlarda tanıtabilme yetkinliği kazanma. | ||||||
10 | Akademik hayatın davranış ve etik duyarlılığına sahip olma. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Osmanlı dönemine ait belli başlı belge türlerini tanır | ||||||||||
2 | Okunan belgeleri anlayabilir ve anlamlandırma becerisini geliştirir | ||||||||||
3 | Belgelerdeki verileri araştırma metinlerinde sağlıklı bir şekilde işleyebilecekleri bir yöntembilim altyapısı geliştirir | ||||||||||
4 | Doktora tez çalışması sırasında belge kullanımı ve analizi için gerçekçi bir yaklaşım formüle eder | ||||||||||
5 | Yazi karakterlerini daha iyi tanır | ||||||||||
6 | Belgelerin okunmasına ve çözümlenmesine yönelik güçlükleri aşmak için yeni yöntemler türetir |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 40 |
Toplam | 40 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 146 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |