Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Kelami Ontoloji | KLM 618 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | Yok |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ZİYA ERDİNÇ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Yok |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Kelâmın varlık anlayışı ve bu anlayışın tarihsel süreçte geçirdiği dönüşümlerin incelenmesi amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu derste varlık, mahiyet, varlık-mahiyet ilişkisi, cevher-araz ontolojisi, haller teorisi ve zihnî varlık gibi ontoloji konularında kelâmcıların yaklaşımları ele alınacaktır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Kelâmî ontolojinin temel unsurlarını kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
2 | Kelâmî ontolojinin felsefeye etkisi üzerinde değerlendirmelerde bulunur. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
3 | Varlık ve mahiyet kavramlarının kelâm ve felsefedeki yeriyle ilgili karşılaştırmalar yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
4 | Mütekaddimîn ve müteahhirîn kelâmında ontolojik dönüşümleri açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
5 | Müteahhirîn dönem kelâmî ontolojideki dönüşümlerin teolojiye yansımalarını analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
6 | Felsefenin müteahhirîn dönem kelâmî ontoloji üzerindeki etkisini değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kelâmî ontolojiye giriş | |
2 | Zât, sıfat, şey ve hakikat kavramları | |
3 | Mu’tezile ve Eş’ârilikte nefsî sıfatlar | |
4 | Cevher-araz ontolojisi | |
5 | Ebu Hâşim’in haller teorisi | |
6 | Bakıllânî ve Cüveynî’nin haller teorisi | |
7 | Kelâmî ontolojinin İbn Sînâ ontolojisine etkisi | |
8 | İbn Sînâ felsefesinin kelâmî ontolojiye etkisi | |
9 | Varlık ve yokluk kavramları | |
10 | Mahiyet kavramı | |
11 | Varlık-mahiyet ilişkisi | |
12 | Zihnî varlık | |
13 | Tümeller sorunu | |
14 | Madde-suret |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Fedor Benevich, The Metaphysics of Mu?ammad b. ?Abd al-Karim al-Šahrastani (d. 1153): A?wal and Universals, Islamic Philosophy from the 12th to the 14th Century, 2018; Fedor Benevich, The Essence-Existence Distinction: Four Elements of the Post-Avicennian Metaphysical Dispute (11–13th Centuries), Oriens 45 (2017) 203–258; Fedor Benevich, The Classical Ash?ari Theory of A?wal: Juwayni and his Opponents, Journal of Islamic Studies 27/2 (2016), s. 136-175; Murat Kaş, Seyyid Şerif Cürcânî’de Zihnî Varlık, İstanbul: Marmara Üniv. Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2017; Robert Wisnovsky, İbn Sina Metafiziği, çev. İbrahim Halil Üçer, İstanbul: Klasik Yayınları, 2010; Ömer Türker, “Kelam İlminin Metafizikleşme Süreci”, Dîvân: Disiplinlerarası Çalışmalar Dergisi, 2007/2, c. XII, sayı: 23, s. 75-92; Ömer Türker, “Varlık Olmak Bakımından Varlık Üzerine Düşünmenin İmkânı: İslam Metafizik Geleneklerinden Hareketle Bir Analiz”, Nazariyat: İslam Felsefe ve Bilim Tarihi Araştırmaları Dergisi, c. 2, sayı: 3, s. 1-33. |
Ders Kaynakları | Robert WISNOVSKY, “İbn Sînâ ve İbn Sînâcı Gelenek”, İslam Felsefesine Giriş, ed. Peter Adamson, Richard C. Taylor, çev. M. Cüneyt Kaya, İstanbul: Küre Yayınları, 2007, s. 103-149. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 |
---|---|---|
1 | Kelâmî ontolojinin temel unsurlarını kavrar. | |
2 | Kelâmî ontolojinin felsefeye etkisi üzerinde değerlendirmelerde bulunur. | |
3 | Varlık ve mahiyet kavramlarının kelâm ve felsefedeki yeriyle ilgili karşılaştırmalar yapar. | |
4 | Mütekaddimîn ve müteahhirîn kelâmında ontolojik dönüşümleri açıklar. | |
5 | Müteahhirîn dönem kelâmî ontolojideki dönüşümlerin teolojiye yansımalarını analiz eder. | |
6 | Felsefenin müteahhirîn dönem kelâmî ontoloji üzerindeki etkisini değerlendirir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 20 |
1. Ödev | 20 |
2. Ödev | 20 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 40 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 2 | 10 | 20 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 40 | 40 |
Toplam İş Yükü | 154 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,16 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |