Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Osmanlı Tefsir Geleneği | TFS 613 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. EKREM GÜLŞEN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Tefsir geleneğindeki sürekliliği gösterme ve özellikle Osmanlı Devleti döneminde tefsir ilmine yapılan katkılar hakkında bilgilendirme |
Dersin İçeriği | Osmanlı devri tefsir hareketinin kökleri, karakteristik özellikleri, yöntem ve çeşitleri, mukayeseli örnek metin okumaları |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Tefsir geleneğindeki sürekliliği kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
2 | Türklerin tefsir ilmine katkılarını tesbit eder | Anlatım, Beyin Fırtınası, | Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri, |
3 | Anadoludaki Müslümanlığın tarihi köklerini ayırt eder | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
4 | Osmanlı medeniyetinin Kuran tasavvurunu analiz eder | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
5 | Anadoludaki dini hayatı inşa eden metinleri yorumlar | Anlatım, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
6 | Cumhuriyet öncesi Kuran ve din anlayışı hakkında genellemelere ulaşır | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş: Kavramsal çerçeve | |
2 | Osmanlı dönemine kadar tefsir Geleneği | |
3 | Osmanlı tefsir geleneğinin Temel kaynakları | |
4 | Osmanlı Tefsir Geleneğinin Karakteristik Özellikleri | |
5 | Osmanlıda Tefsir Usulü Çalışmaları | |
6 | Müstakil Tam Tefsir Çalışmaları | |
7 | Sure ve Ayet tefsiri çalışmaları | |
8 | Haşiye Yazma Geleneği ve Sebepleri | |
9 | Meşhur Tefsir Haşiyeleri | |
10 | Türkçe Sure ve Ayet Tefsirleri | |
11 | Müstakil Tefsir Tercümeleri | |
12 | Örnek Metin Okumaları: Molla Fenari ve Aynu'l-Ayân isimli Tefsiri | |
13 | Molla Gürani ve Ğayetül-Emanî isimli Tefsiri | |
14 | Ebussuud Efendi ve İrşadü Aklis-selim isimli tefsiri ve Değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | 1. Ziya Demir, Osmanlı Müfessirleri, İstanbul, 2006, Ensar Neşriyat |
Ders Kaynakları | 2. Süleyman Ateş, İşari Tefsir Okulu, İstanbul 1998 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 |
---|---|---|
1 | Tefsir geleneğindeki sürekliliği kavrar | 5 |
2 | Türklerin tefsir ilmine katkılarını tesbit eder | 5 |
3 | Anadoludaki Müslümanlığın tarihi köklerini ayırt eder | 5 |
4 | Osmanlı medeniyetinin Kuran tasavvurunu analiz eder | 5 |
5 | Anadoludaki dini hayatı inşa eden metinleri yorumlar | 5 |
6 | Cumhuriyet öncesi Kuran ve din anlayışı hakkında genellemelere ulaşır | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 15 |
2. Performans Görevi (Uygulama) | 15 |
3. Performans Görevi (Uygulama) | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 25 | 25 |
Toplam İş Yükü | 141 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,64 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |