Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Klasik Türk Edebiyatı Paleografyası | TED 639 | 1 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. OZAN YILMAZ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Arzu Yıldırım, Arş. Gör. Bedriye Gülay Açar |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | El yazması kütüphanelerindeki yazma metinleri tanıma, okuyup anlama becerisinin geliştirilmesi. Yazı tiplerini öğrenerek yazma bir metinde kullanılan yazı tipini anlama. |
Dersin İçeriği | Bu derste, Osmanlı döneminde kullanılan ve Aklâm-ı Sitte olarak da bilinen altı adet yazı tipi tanıtılacak, örnek metinler gösterilecek, bu metinler üzerinde uygulama çalışmaları yapılacaktır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Osmanlı Türkçesi’nde kullanılan yazı tiplerini öğrenir. | Beyin Fırtınası, Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | El yazması metinlerde kullanılan yazı tiplerini öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
3 | Nesih yazı tipinin tarihi gelişimini ve kullanılış biçimlerini öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
4 | Talik yazı tipinin tarihi gelişimini ve kullanılış biçimlerini öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
5 | Rik’a yazı tipinin tarihi gelişimini ve kullanılış biçimlerini öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
6 | Sülüs yazı tipinin tarihi gelişimini ve kullanılış biçimlerini öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
7 | Şikeste talik yazı tipinin tarihi gelişimini ve kullanılış biçimlerini öğrenir. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Anlatım, | |
8 | Türklere özgü yazı tiplerini tanır ve öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Osmanlı döneminde kullanılan yazının tarihçesi. Yazı çeşitlerinin çıkış noktaları. | Mahmut Yazır’ın “İslâm Medeniyeti’nde Kalem Güzeli I” başlıklı kitabının incelenmesi. İlgili kısımların okunması. |
2 | Osmanlı döneminde kullanılan yazı çeşitleri. Aklâm-ı Sitte hakkında bilgi. | Mahmut Yazır’ın “İslâm Medeniyeti’nde Kalem Güzeli II” başlıklı kitabının incelenmesi. İlgili kısımların okunması. |
3 | Aklâm-ı Sitte I: Nesih. Nesih yazı tipinin tarihi gelişimi, yüzyıllara göre kullanım alanları, tercih edildiği metinler ve özellikleri. | Mahmut Yazır’ın “İslâm Medeniyeti’nde Kalem Güzeli III” başlıklı kitabının incelenmesi. İlgili kısımların okunması. |
4 | Aklâm-ı Sitte I: Nesih. Nesih yazı tipinin tarihi gelişimi, yüzyıllara göre kullanım alanları, tercih edildiği metinler ve özellikleri. | Nesih örneklerinin okutulması. Süleyman Çelebi’nin Vesîletü’n-Necât’ı ve Şeyhî’nin Husrev ü Şîrîn’inden örnek sayfalar |
5 | Aklâm-ı Sitte II: Talik. Talik yazı tipinin tarihi gelişimi, yüzyıllara göre kullanım alanları, tercih edildiği metinler ve özellikleri. | Talik örneklerinin okutulması: Muhibbî divanından seçme örnekler |
6 | Aklâm-ı Sitte II: Talik. Talik yazı tipinin tarihi gelişimi, yüzyıllara göre kullanım alanları, tercih edildiği metinler ve özellikleri. | Talik örneklerinin okutulması: Bakî divanından seçme örnekler |
7 | Aklâm-ı Sitte III: Rik’a. Rik’a yazı tipinin tarihi gelişimi, yüzyıllara göre kullanım alanları, tercih edildiği metinler ve özellikleri. | Rik’a örneklerinin okutulması: Fındıklılı İsmet Efendi’nin Tekmiletü’ş-Şakâyık’ından örnekler |
8 | Aklâm-ı Sitte III: Rik’a. Rik’a yazı tipinin tarihi gelişimi, yüzyıllara göre kullanım alanları, tercih edildiği metinler ve özellikleri. | Seçme metinlerden rik’a örneklerinin okutulması: şeyhülislam Ârif Hikmet Bey’in Tezkiretü’ş-Şuarâsı |
9 | ARA SINAV | |
10 | Aklâm-ı Sitte IV: Sülüs. Sülüs yazı tipinin tarihi gelişimi, yüzyıllara göre kullanım alanları, tercih edildiği metinler ve özellikleri. | “Osmanlı Vesikalarını Okumaya Giriş” adlı kitaptan seçme parçalar |
11 | Aklâm-ı Sitte’den Tevkî, Muhakkak ve Reyhanî hakkında bilgiler. Bu yazıların Osmanlı edebiyatındaki kullanım alanları. | Şinasi Tekin’in “Ottoman Manual” adlı kitabından seçme parçalar. |
12 | Diğer yazı tipleri: Divanî, Kûfî, Celî. El yazması metin örnekleri üzerinde yazı çeşitlerini tanıma ve okuma çalışmaları | Çeşitli yazı tipleriyle yazılmış el yazması seçme metinler üzerinde okuma çalışmaları |
13 | El yazması metin örnekleri üzerinde yazı çeşitlerini tanıma ve okuma çalışmaları | Çeşitli yazı tipleriyle yazılmış el yazması seçme metinler üzerinde okuma çalışmaları |
14 | Hüsn-i Hatt tabirinin kullanıldığı alanların öğrenilmesi. El yazması metin örnekleri üzerinde yazı çeşitlerini tanıma çalışmaları | Çeşitli yazı tipleriyle yazılmış el yazması seçme metinler üzerinde okuma çalışmaları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1) Mahmut Yazır, İslâm Medeniyetinde Kalem Güzeli, Diyanet İşleri Başkanlığı Yay., Ankara. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. | ||||||
2 | Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar. | ||||||
3 | Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar. | ||||||
4 | Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. | ||||||
5 | Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. | ||||||
6 | Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır. | ||||||
7 | Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır. | ||||||
8 | Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır. | ||||||
9 | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Osmanlı Türkçesi’nde kullanılan yazı tiplerini öğrenir. | ||||||||||||||
2 | El yazması metinlerde kullanılan yazı tiplerini öğrenir. | ||||||||||||||
3 | Nesih yazı tipinin tarihi gelişimini ve kullanılış biçimlerini öğrenir. | ||||||||||||||
4 | Talik yazı tipinin tarihi gelişimini ve kullanılış biçimlerini öğrenir. | ||||||||||||||
5 | Rik’a yazı tipinin tarihi gelişimini ve kullanılış biçimlerini öğrenir. | ||||||||||||||
6 | Sülüs yazı tipinin tarihi gelişimini ve kullanılış biçimlerini öğrenir. | ||||||||||||||
7 | Şikeste talik yazı tipinin tarihi gelişimini ve kullanılış biçimlerini öğrenir. | ||||||||||||||
8 | Türklere özgü yazı tiplerini tanır ve öğrenir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
2. Ödev | 40 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
3. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Ödev | 3 | 10 | 30 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 146 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |