Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Mukayeseli Türk Dilbilgisi | TED 636 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ZİKRİ TURAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Dr. Öğr. Üyesi Çiğdem TOPÇU |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Türk dilinin yayıldığı geniş coğrafyasında lehçe ve şive olarak beliren özelliklerini karşılaştırarak senkronize etmek. |
Dersin İçeriği | Ses ve şekil bilgisi bakımından Türk dilinin lehçe ve şivelerinin sahip olduğu denkliklerin incelenmesi. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Türk dilinin yayıldığı coğrafyayı anlatır. Türk dilinin günümüz şivelerini sıralar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Türk dilinin şivelerinin birbirleriyle karşıtlık halinde bulunan ses bilgisi özelliklerini belirler. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
3 | Çeşitli kelimeleri ait oldukları Türk dili şivesi bakımından örnekler. | Tartışma, | |
4 | Türk dili şivelerini ses bilgisi özelliklerine göre karşılaştırır, aralarındaki farkları ayırt eder. | Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
5 | Örnek kelimeleri gramer özelliklerine göre derler. | Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
6 | Günümüz Türk dili şivelerinin sahip olduğu gramer özellikleri bakımından hüküm verir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Türk Dilinin lehçe ve şivelerinin yayıldığı coğrafya | Türk dilinin yer yüzünde kapsadığı alan hakkında araştırma yapmış olmak. |
2 | Türk diyalektlerinin bulunduğu coğrafyayla tarihî ilişkisi | Türk dilinin yer yüzünde kapsadığı alan hakkında araştırma yapmış olmak. |
3 | Karşılaştırmalı ses bilgisi 1.: #K | Ses bilgisi konusunda tekrar yapmış olmak. |
4 | Karşılaştırmalı ses bilgisi 2.: #K | Öğrenilen ses denkliklerine dair örnek toplamak. |
5 | Karşılaştırmalı ses bilgisi 3.: K/ | Öğrenilen ses denkliklerine dair örnek toplamak. |
6 | Karşılaştırmalı ses bilgisi 4.: K/ | Öğrenilen ses denkliklerine dair örnek toplamak. |
7 | Karşılaştırmalı ses bilgisi 5.: K# | Öğrenilen ses denkliklerine dair örnek toplamak. |
8 | Karşılaştırmalı ses bilgisi 6.: Büzülme olayları | Öğrenilen ses denkliklerine dair örnek toplamak. |
9 | ARA SINAV | Genel konu tekrarı yapmak |
10 | Karşılaştırmalı ses bilgisi 7.: Derilme | Öğrenilen ses olaylarına dair örnek toplamak. |
11 | Kurulan ses denkliklerinde hiyerarşi meselesi | Ses denkliklerine dair örnekleri incelemiş olmak. |
12 | Ünlüler, kök ünlüleri | Ses denkliklerine dair örnekleri incelemiş olmak. |
13 | En çok kullanılan ek şekillerinin mukayesesi | Türk dilinin şubelerindeki ek kültürü hakkında araştırma yapmış olmak. |
14 | En çok kullanılan ekleşme dizisinde morfofonolojik karşıtlıklar | Türk dilinin şubelerindeki ek kültürü ve bunların birbirleriyle oluşturduğu karşıtlıklar hakkında araştırma yapmış olmak. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | TUNA, Osman Nedim; Mukayeseli Türk Dil Bilgisi Ders Notları BASKAKOV, N. A.(Çev.:A.Doğruİ.Kaynak); Gagauz Türkçesinin Sözlüğü, Ankara, 1991 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. | ||||||
2 | Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar. | ||||||
3 | Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar. | X | |||||
4 | Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. | X | |||||
5 | Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. | X | |||||
6 | Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır. | ||||||
7 | Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır. | ||||||
8 | Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır. | ||||||
9 | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Türk dilinin yayıldığı coğrafyayı anlatır. Türk dilinin günümüz şivelerini sıralar. | ||||||||||||||
2 | Türk dilinin şivelerinin birbirleriyle karşıtlık halinde bulunan ses bilgisi özelliklerini belirler. | ||||||||||||||
3 | Çeşitli kelimeleri ait oldukları Türk dili şivesi bakımından örnekler. | ||||||||||||||
4 | Türk dili şivelerini ses bilgisi özelliklerine göre karşılaştırır, aralarındaki farkları ayırt eder. | ||||||||||||||
5 | Örnek kelimeleri gramer özelliklerine göre derler. | ||||||||||||||
6 | Günümüz Türk dili şivelerinin sahip olduğu gramer özellikleri bakımından hüküm verir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Ödev | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 12 | 12 |
Kısa Sınav | 1 | 4 | 4 |
Ödev | 1 | 6 | 6 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 6 | 6 |
Final | 1 | 14 | 14 |
Toplam İş Yükü | 138 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,52 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |