Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Aşıklık Geleneğı | TED 631 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi YAVUZ KÖKTAN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi YAVUZ KÖKTAN, |
Dersin Yardımcıları | Doç. Dr. Selçuk Kürşad KOCA |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Âşık edebiyatı, tekke tasavvuf edebiyatı ve divan edebiyatının benzerlikleri ve farklılıklarını öğrencilere tanıtmak. Âşık kimdir ve nasıl aşık olunur hakkında gereken ilmi bilgilerle öğrencileri bilgilendirmek. Âşıklık geleneği dairesinde uygulanan bütün ritüellerden öğrencileri haberdar etmek. Şiir türlerini ve konu türlerini belirtmek. |
Dersin İçeriği | Halk edebiyatı içinde âşık edebiyatının yeri, folklor ve âşık edebiyatı, âşık tabirinin anlamı, âşık edebiyatı ile tarikat edebiyatının münasebetleri, âşık edebiyatının türleri, halk şiiri ve âşık şiirinin biçimi, âşıklık geleneği, âşıklık geleneğinin kaynağı, rüya motifi, âşık makamları, meşhur âşıklar, günümüzde âşıklık geleneği ve rüya motifi, yaşayan âşıklar (genel), Âşık Şeref TAŞLIOVA, Âşık Yaşar REYHANİ. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Âşıklık geleneği, Türk kültüründeki yeri ve önemi ve hususiyetlerini öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
2 | Halk şairi, âşık ve tekke şairi arasındaki farkları öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
3 | Geleneğin güzel örneklerini öğrenir. | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
4 | Aşık fasıllarının düzeni hakkında bilgi sahibi olur. | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, | Sözlü Sınavlar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Âşıklık geleneği. | |
2 | Halk edebiyatı içinde âşık edebiyatının yeri | |
3 | Folklor ve âşık edebiyatı | |
4 | Âşık tabirinin anlamı, aşıklık geleneğinin tarihsel süreci | |
5 | Âşık tabirinin anlamı, aşıklık geleneğinin tarihsel süreci | |
6 | Rüya motifi | |
7 | Aşık edebiyatı nazım biçimleri | |
8 | Âşık makamları | |
9 | Önemli âşıklar | |
10 | Önemli âşıklar | |
11 | Önemli âşıklar | |
12 | Yaşayan âşıklar | |
13 | Yaşayan âşıklar | |
14 | Türk dünyasından âşıklar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | ELÇİN, Şükrü; Halk Edebiyatına Giriş, kültür Bak. Ankar , 1986. |
Ders Kaynakları | GÖKALP , Ziya, Türk Medeniyeti Tarihi, Toker Yay. 216, Doğudan Batından Seçmeler Dizisi 17, Serbest Matbaası, İstanbul, 1989. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. | X | |||||
2 | Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar. | ||||||
3 | Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar. | X | |||||
4 | Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. | X | |||||
5 | Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. | ||||||
6 | Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır. | X | |||||
7 | Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır. | X | |||||
8 | Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır. | X | |||||
9 | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Âşıklık geleneği, Türk kültüründeki yeri ve önemi ve hususiyetlerini öğrenir. | 2 | 1 | 1 | 5 | 2 | 2 | 3 | 1 | 5 | |||||
2 | Halk şairi, âşık ve tekke şairi arasındaki farkları öğrenir. | ||||||||||||||
3 | Geleneğin güzel örneklerini öğrenir. | ||||||||||||||
4 | Aşık fasıllarının düzeni hakkında bilgi sahibi olur. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ödev | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 152 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,08 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |