Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Aşıklık Geleneğı TED 631 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi YAVUZ KÖKTAN
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi YAVUZ KÖKTAN,
Dersin Yardımcıları

Doç. Dr. Selçuk Kürşad KOCA

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Âşık edebiyatı, tekke tasavvuf edebiyatı ve divan edebiyatının benzerlikleri ve farklılıklarını öğrencilere tanıtmak. Âşık kimdir ve nasıl aşık olunur hakkında gereken ilmi bilgilerle öğrencileri bilgilendirmek. Âşıklık geleneği dairesinde uygulanan bütün ritüellerden öğrencileri haberdar etmek. Şiir türlerini ve konu türlerini belirtmek.

Dersin İçeriği

Halk edebiyatı içinde âşık edebiyatının yeri, folklor ve âşık edebiyatı, âşık tabirinin anlamı, âşık edebiyatı ile tarikat edebiyatının münasebetleri, âşık edebiyatının türleri, halk şiiri ve âşık şiirinin biçimi, âşıklık geleneği, âşıklık geleneğinin kaynağı, rüya motifi, âşık makamları, meşhur âşıklar, günümüzde âşıklık geleneği ve rüya motifi, yaşayan âşıklar (genel), Âşık Şeref TAŞLIOVA, Âşık Yaşar REYHANİ.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Âşıklık geleneği, Türk kültüründeki yeri ve önemi ve hususiyetlerini öğrenir. Anlatım, Soru-Cevap, Ödev / Evde-Çöz Sınavlar,
2 Halk şairi, âşık ve tekke şairi arasındaki farkları öğrenir. Anlatım, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
3 Geleneğin güzel örneklerini öğrenir. Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
4 Aşık fasıllarının düzeni hakkında bilgi sahibi olur. Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Sözlü Sınavlar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Âşıklık geleneği.
2 Halk edebiyatı içinde âşık edebiyatının yeri
3 Folklor ve âşık edebiyatı
4 Âşık tabirinin anlamı, aşıklık geleneğinin tarihsel süreci
5 Âşık tabirinin anlamı, aşıklık geleneğinin tarihsel süreci
6 Rüya motifi
7 Aşık edebiyatı nazım biçimleri
8 Âşık makamları
9 Önemli âşıklar
10 Önemli âşıklar
11 Önemli âşıklar
12 Yaşayan âşıklar
13 Yaşayan âşıklar
14 Türk dünyasından âşıklar
Kaynaklar
Ders Notu

ELÇİN, Şükrü; Halk Edebiyatına Giriş, kültür Bak. Ankar , 1986.
BORATAV, P. Naili; 100 Soruda Türk Halk Edebiyatı, Gerçek Yayınevi 100 Soruda Dizisi , İstanbul,1982.
SAKAOĞLU, Saim; Efsane Araştırmaları, Ankara, 1987.
ERGİN, Muharrem; Dede Korkut Kitabı 1-2, TDK Yay., Ankara 1997
KÖPRÜLÜ, Fuat , Türk Edebiyatında İlk Mutasavvıflar, İstanbul,1918.
KÖPRÜLÜ, Fuat, Türk Saz Şairleri Antolojisi, C. II, III, Kanaat Kitabevi, İstanbul, 1940.
YALGIN , A, Rıza; Cenupta Türkmen Oymakları,1-2-, İst., 1932-, Ankara 1933.
ARSUNAR, Ferruh; Köroğlu, T. İş Bankası Yayını, Ankara, 1963
BALİ, Muhan; Ercişli Emrah ve Selvihan Hikâyesi, Ankara 1973

Ders Kaynakları

GÖKALP , Ziya, Türk Medeniyeti Tarihi, Toker Yay. 216, Doğudan Batından Seçmeler Dizisi 17, Serbest Matbaası, İstanbul, 1989.
ERKAN, Hüsnü, (Canan Erkan ile) , Kültür Politikamızda Yeni Boyutlar, Kültür Bakanlığı Yay:2142, HAGE:273., Ankara 1998.x
AND, Metin; Oyun ve Bügü, İş Bank. Kültür Yay.:144, Baha Matbaası, İstanbul, 1974.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. X
2 Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar.
3 Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar. X
4 Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. X
5 Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar.
6 Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır. X
7 Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır. X
8 Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır. X
9 Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
1 Âşıklık geleneği, Türk kültüründeki yeri ve önemi ve hususiyetlerini öğrenir. 2 1 1 5 2 2 3 1 5
2 Halk şairi, âşık ve tekke şairi arasındaki farkları öğrenir.
3 Geleneğin güzel örneklerini öğrenir.
4 Aşık fasıllarının düzeni hakkında bilgi sahibi olur.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 100
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ödev 1 20 20
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 152
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,08
Dersin AKTS Kredisi 6