Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Dil ve Üslup TED 612 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. PAKİ KÜÇÜKER
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Edebiyatta üslup meselelerinin anlatılması. Edebi türler problemi, anlam değişmeleri ve söz sanatlarını benimsetmek.

Dersin İçeriği

Anlaşma amacıyla alakadar dil birimlerini seçme, seçilen birimleri alakalandırıp birleştirme açısından özel dil türü. Dil-söz, dil ve fonksiyon, üsluba tesir eden faktörler.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Dilin toplumdaki rolünü belirler. Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma,
2 Dil ve düşünce arasındaki ilişkiyi tespit eder. Tartışma, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Anlatım,
3 Dil ve söz arasındaki ilişkiyi tespit eder. Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Tartışma,
4 Üslup inceleme tarzlarını bilir. Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Anlatım,
5 Tasvirî üslup incelemesi yapar. Tartışma, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dil ve toplumda onun rolü
2 Dil ve tefekkür
3 Dil ve söz
4 Üslup inceleme tarzları
5 Tasviri üslup incelemesi
6 İfadenin anlam tarafı
7 İfadenin anlam tarafı
8 Üslup incelemesinde norma ve sapma
9 Ara sınav
10 Edebi türler problemi
11 Anlam değişmeleri ve söz sanatları
12 Edebi türe ait norm saçma ve seçme
13 Dile ait norm sapma ve seçme
14 Bir tahlil denemesi
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Bilgegil,K., Edebiyat Bilgi ve Teorileri,Ankara 1980
P.Guiraud,Essais de Stylistique, Problems et Methods,Paris 1969.
Aktaş,Ş.,Edebiyatta Üslup ve Problemleri,Ankara 1990.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. X
2 Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar.
3 Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar. X
4 Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır.
5 Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. X
6 Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır.
7 Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır.
8 Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır. X
9 Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
1 Dilin toplumdaki rolünü belirler.
2 Dil ve düşünce arasındaki ilişkiyi tespit eder.
3 Dil ve söz arasındaki ilişkiyi tespit eder.
4 Üslup inceleme tarzlarını bilir.
5 Tasvirî üslup incelemesi yapar.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ara Sınav 1 15 15
Kısa Sınav 1 10 10
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 15 15
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Toplam İş Yükü 146
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,84
Dersin AKTS Kredisi 6