Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Roman ve Hikaye İncelemeleri I TED 629 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

BİLİMSEL ARAŞTIRMA VE YAZMA YÖNTEMLERİ

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. GÜLSEMİN HAZER
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Büşra Ay, Arş. Gör. Melike Kılıç

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Edebiyatın başlıca türlerinden olan roman sanatının teoriden pratiğe geçilerek çözümlenmesi;Türk Edebiyat Tarihinde ilk ve ikinci Tanzimat neslinden sonra faaliyet gösteren ekollere bağlı şahsiyetlerin eserlerinin -teorik anlayışlar da dikkate alarak- incelenmesi.

Dersin İçeriği

Bu derste, roman sanatının özellikleri, roman metinlerine yaklaşımda izlenecek yollar ve bunların metinler üzerinde uygulamalı olarak gösterilmesi esas alınmaktadır. Roman sanatının Tanzimattan sonraki seyri içinde geçirdiği merhaleler, geleneksel tarzdan ayrılan yönleri, dönemlere göre edindiği kazanımlar, tahlil metotlarının verileri içinde yorumlanmakta ve Türk roman ve hikâyeciliğinin belli başlı modelleri üzerinde inceleme, anlamlandırma ve yorumlamalar yapılmaktadır.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Roman ve hikâye tahlili konusunda teorik bilgi verir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar,
2 Edebî bir metin olarak roman ve hikâyenin unsurlarını tanımlar. Deney ve Laboratuvar, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
3 Roman ve hikâye metinlerini olay örgüsü, zaman, mekân, şahıs kadrosu, bakış açısı ve anlatıcı bakımından inceleyip, çözümleyebilir. Deney ve Laboratuvar, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
4 Türk edebiyatının çeşitli dönemlerine ait roman ve hikâye metinlerini değerlendirir, dönemler arasındaki farkı ayırt edebilir. Deney ve Laboratuvar, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
5 Roman ve hikâye metinlerini tematik olarak değerlendirir. Deney ve Laboratuvar, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
6 Roman ve hikâye metinlerini inceler ve çözümler. Deney ve Laboratuvar, Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Roman kavramı ve Roman Sanatı üzerine
2 Roman Sanatı ve Roman İncelemesine Giriş
3 Ahmet Mithatın Ahmet Mithat, Felatun Bey İle Rakım Efendi; Letaif-İ Rivayat eseri
4 Ahmet Mithatın romanları üzerine çözümlemeler
5 Halid Ziyanın hikayeleri ve iki inceleme
6 Halid Ziyanın romanları/ Mai ve Siyah/ Aşk-ı Memnu
7 Samipaşazade sezainin hikaye ve romanları
8 Mehmed Raufun Eylül romanı
9 ARASINAV
10 Ahmet Hikmet Müftüoglu-Çağlayanlar
11 Recaizade Mahmut Ekrem: Araba Sevdası.
12 Halide Edip, Sinekli Bakkal; Mor Salkımlı Ev; Ateşten Gömlek; Türkün Ateşle İmtihanı
13 Kemal Tahir, Devlet Ana; Kurt Kanunu.
14 Ömer Seyfettin, Hikayeler. Genel değerlendirme.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1.Mehmet Tekin, Roman Sanatı, İst.2001;
2.P.Stevick, Roman Teorisi, çev.S.Kanrarcıoğlu, Ank.1988;
3.Hilmi Yavuz, Roman Kavramı ve Türk Romanı, İst.1977;
4.Fethi Naci, Türkiyede Roman ve Toplumsal Değişme, İst.1981;
5.Berna Moran, Türk Romanına Eleştirel Bir Bakış, İst.1983, 1994;
6.R. Bourneur, Roman Dünyası ve İncelemesi, çev.H.Gümüş, Ank.1989;
7.Yıldız Ecevit, Orhan Pamuku Okumak, İst.1996;
8.A.Grillet, Yeni Roman, çev.A.Bezirci,İst.1981;
9.Gürsel Aytaç, Çağdaş Türk Romanları Üzerine İncelemeler, Ank.1990.
10.Ramazan Kaplan, Cumhuriyet Dönemi Türk Romanında Köy, Ankara 1998.
11.Roman Özel Sayısı, Türk Dili, Ankara 1964, TDK Yay.
12.Tahir Alangu, Cumhuriyetten Sonra Edebiyatımızda Hikaye ve Roman
13.Cevdet Kudret, Edebiyatımızda Hikâye ve Roman, İst. 1978.
14.Şerif Aktaş, Roman Sanatı ve Roman İncelemesine Giriş, Ankara 1991.
15.Cahit Kavcar, Batılıaşma Açısından Servet-i Fünun Romanı, Ankara 1985.
16.M.E. Forster, Roman Sanatı, çev. Ünal Aytür, İst. 1982.
17.Olcay Önertoy, Cumhuriyet Dönemi Türk Roman ve Öyküsü, Ankara 1984.



4.Mehmet Kaplan, Hikâye Tahlilleri; Türk Edebiyatı Üzerinde Araştırmalar;

5.Roland Barthes, Anlatıların Yapısal Çözümlemesine Giriş, çev.M.Rifat-S.Rifat, Gerçek Yay., 1988;

6.Berna Moran, Edebiyat Kuramları ve Eleştiri, genişletilmiş 8. baskı, İstanbul l99l;

7.R.Wellek- A. Warren Theory of Literature;

8.Maud Baudkin, Five Approaches; E.M.Forster, Roman Sanatı;

9.P.tevick, Roman Sanatı;

10.Mehmet Tekin, Roman Sanatı;

11.Hasan Akay Roman ve Hikâye İncelemeleri I ((Tanz.tan Servet-i Fünuna), Ders Notları.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. X
2 Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar.
3 Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar.
4 Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. X
5 Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar.
6 Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır. X
7 Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır. X
8 Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır. X
9 Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
1 Roman ve hikâye tahlili konusunda teorik bilgi verir.
2 Edebî bir metin olarak roman ve hikâyenin unsurlarını tanımlar.
3 Roman ve hikâye metinlerini olay örgüsü, zaman, mekân, şahıs kadrosu, bakış açısı ve anlatıcı bakımından inceleyip, çözümleyebilir.
4 Türk edebiyatının çeşitli dönemlerine ait roman ve hikâye metinlerini değerlendirir, dönemler arasındaki farkı ayırt edebilir.
5 Roman ve hikâye metinlerini tematik olarak değerlendirir.
6 Roman ve hikâye metinlerini inceler ve çözümler.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 20
1. Performans Görevi (Seminer) 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 6 96
Ara Sınav 1 1 1
Ödev 1 6 6
Performans Görevi (Seminer) 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 153
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,12
Dersin AKTS Kredisi 6