Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Altay Dilleri Teorisi | TED 604 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. PAKİ KÜÇÜKER |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Dr. Öğr. Üyesi Çiğdem TOPÇU |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Altay dil ailesinin mensubu dilleri mukayeseli olarak tanıtmak. |
Dersin İçeriği | Altay dil ailesinin, öteki dil ailelerinden ayrıldıkları hususların öğretilmesi, Altay dil ailesinin üyelerinin bu dil ailesi içindeki yeri, mahiyeti ve dil bilgisi özellikleriyle incelenmesi. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Altay dilleri teorisinin ne olduğunu, konusunu ve önemini anlatır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Altay dili ailesine mensup dillerin sahip olduğu gramer özelliklerini belirler. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | |
3 | Altay dili ailesinin üyesi olan dillerin sahip olduğu söz varlığını örnekler. | Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, | |
4 | Altay dillerini birbiriyle karşılaştırır aralarındaki farkları ayırt eder, benzeyen yönlerini ifade eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
5 | Altay dili ailesi üyesi olan dilleri çeşitli gramer özellikleri bakımından düzenler. | Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, | |
6 | Dil aileleri teorileri ve bu teorilerin mahiyeti hakkında hüküm verir, tahminde bulunur. | Anlatım, Tartışma, Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Altay dili teorisinin temelleri, kaynakları | Altay dil teorisi hakkında araştırma yapmış olmak. |
2 | Altay dili teorisi nedir? | Altay dili teorisinin içeriği hakkında bilgi sahibi olmak. |
3 | Altay dili teorisinin esasları | Altay dili teorisinin içeriği hakkında bili sahibi olmak. |
4 | Altay dillerinin konuşulduğu coğrafya | Altay dil ailesinin yer yüzünde kapladığı alan hakkında bilgi edinmiş olmak. |
5 | Altay dilinin üyeleri: Türk dili, Moğolca, Japonca, Korece, Mançuca, Tunguzca | Altay dilleri hakkında istatiksel bilgilere sahip olmak. |
6 | Altay dil teorisinin ortaya çıkışı | Altay dil ailesi konusunda adı geçen araştırmacılar hakkında araştırma yapmış olmak. |
7 | Altay dilleri: Türk dili, Moğolca, Japonca, Korece, Mançuca, Tunguzca | Altay dilleri hakkında araştırma yapmış olmak. |
8 | Altay dillerinin en eski kaynakları | Altay dilleri hakkında araştırma yapmış olmak. |
9 | ARA SINAV | Genel konu tekrarı yapmış olmak. |
10 | Altay dilleri arasında ses denklikleri: #h, #y | Ses bilgisi konusunda tekrar yapmış olmak. |
11 | Altay dilleri arasında ses denklikleri: r/, ş/ | Verilen ses denkliklerine ilişkin malzeme toplamış olmak. |
12 | Altay dilleri arasında ses denklikleri: l/, z/ | Verilen ses denkliklerine ilişkin malzeme toplamış olmak. |
13 | Altay dilleri arasında ses denklikleri: d/ | Verilen ses denkliklerine ilişkin malzeme toplamış olmak. |
14 | Altay dillerinin ekleşme bilgisi ve söz dizimi özellikleri | Ekleşme bilgisi konusunda tekrar yapmış olmak. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | TUNA, Osman Nedim; Altay Dilleri Teorisi, TDK, 1980 |
Ders Kaynakları | Demir-Emine Yılmaz, Ural-Altay Dilleri ve Altay Dilleri Teorisi, Türkler, c. I, 394-402, Yeni Türkiye yay., Ankara 2002. ERCİLASUN, Ahmet Bican;, “Büyük Aile Teorileri İçinde Türkenin Yeri”, Makaleler, Dil-Destan-Tarih-Edebiyat (Yayına Hazırlayan: Ekrem Arıkoğlu), Akçağ, 2007, Ankara, s. 62-69. ARIKOĞLU, Ekrem, Greenberg’in Avrasyatik Dil Teorisi ve Türkçe, Dil Araştırmaları, Sayı: 1, 2007, s. l09-114. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. | X | |||||
2 | Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar. | ||||||
3 | Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar. | X | |||||
4 | Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. | ||||||
5 | Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. | X | |||||
6 | Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır. | ||||||
7 | Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır. | ||||||
8 | Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır. | X | |||||
9 | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Altay dilleri teorisinin ne olduğunu, konusunu ve önemini anlatır. | ||||||||||||||
2 | Altay dili ailesine mensup dillerin sahip olduğu gramer özelliklerini belirler. | ||||||||||||||
3 | Altay dili ailesinin üyesi olan dillerin sahip olduğu söz varlığını örnekler. | ||||||||||||||
4 | Altay dillerini birbiriyle karşılaştırır aralarındaki farkları ayırt eder, benzeyen yönlerini ifade eder. | ||||||||||||||
5 | Altay dili ailesi üyesi olan dilleri çeşitli gramer özellikleri bakımından düzenler. | ||||||||||||||
6 | Dil aileleri teorileri ve bu teorilerin mahiyeti hakkında hüküm verir, tahminde bulunur. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Ödev | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 12 | 12 |
Kısa Sınav | 1 | 4 | 4 |
Ödev | 1 | 6 | 6 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 6 | 6 |
Final | 1 | 14 | 14 |
Toplam İş Yükü | 138 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,52 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |