Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Klasik Türk Edebiyatı-Seminer TED 635 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. BAYRAM ALİ KAYA
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Arzu Yıldırım, Arş. Gör. Bedriye Gülay Açar

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Doktora tezine hazırlık yapacak olan adayın konu seçimine yardımcı olmak, tez önerisi yazmasını göstermek, konu tespitinden önce yapılması gereken çalışmaları uygulamalı bir şekilde göstermek ve çalışmayı yapma nedenini yazılı olarak hazırlamanın yanı sıra sözlü olarak sunarak doktora yapmaya hazır hale getirmek amaçlanmaktadır. Ayrıca akademik yazı türlerinden bir biyografi, bir bibliyografya, bir kitap tanıtma, bir kitap özeti çıkarma ve bir bildiri hazırlama ve sunma uygulamalı bir şekilde gösterilerek öğrencilerin akademik hayata hazırlanmasına yardımcı olunacaktır. Bu ders öğrencilere araştırma metotlarının çeşitliğini ve sosyal bilimler konularında doktora tezi hazırlarken tez önerisi yazmada akademik kaynakları tanıtmayı amaçlamaktadır.

Dersin İçeriği

Bu derste, Klasik Türk Edebiyatı Çalışmaları ve Seçme Bibliyografyası, Bildiri hazırlama teknikleri ve sunumu, Tez önerisi yazma usulleri ve yazımı, Sahada yayınlanmış bir kitabın tanıtımı (yazılı ve sözlü) konularında, hem teorik bilgi verilecek, hem de bu bilgileri pekiştirecek uygulamalı çalışmalar yaptırılacaktır.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Alanla ilgili temel çalışmaları bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma,
2 Doktora tezi hazırlığıyla ilgili sürecin belirli aşamalarını bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Bilimsel çerçeveye sahip bildiri, makale, biyografi, bibliyografa vb. yazıları hazırlama yöntemlerini bilir. Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Tez öneri hazırlama tekniklerini bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
5 Doktora tezi konu alternatiflerini bilir ve ilgili örnek çalışmaları karşılaştırarak yorumlar. Tartışma, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Klasik Türk Edebiyat Çalışmalarına Giriş Klasik Türk Edebiyatı çalışmaları ile ilgili kaynaklardan bilgi edinmeli.
2 Klasik Türk Edebiyat Kaynakları ve Bibiliyografya Klasik Türk Edebiyatı sahasında kaynak ve bibliyografya taraması yapılmalı.
3 Klasik Türk Edebiyatı sahasında uzmanlaşmış akademisyenler Klasik Türk edebiyatı sahasındaki akademisyenlerin isimleri ve hangi üniversitelerde çalıştıkları listelenmeli.
4 Uygulama: Seçilen bir akademisyenin tanıtılması (saha içindeki önemi ve katkıları belirtilerek) Gerekli kaynaklardan araştırmalar yapılmalı.
5 Uygulama: Seçilen bir akademisyenin tanıtılması (saha içindeki önemi ve katkıları belirtilerek) Gerekli kaynaklardan araştırmalar yapılmalı.
6 Uygulama: Klasik Edebiyatla ilgili önemli bir eserin tanıtımı (Neden önemli olduğu üzerinde vurgu yapılarak) Gerekli kaynaklardan araştırmalar yapılmalı.
7 Uygulama: Klasik Edebiyatla ilgili önemli bir eserin tanıtımı (Neden önemli olduğu üzerinde vurgu yapılarak) Gerekli kaynaklardan araştırmalar yapılmalı.
8 ARA SINAV
9 Bildiri hazırlama ve sunma usul ve teknikleri Ali Balcı´nın "Sosyal Bilimlerde Araştırma: Yöntem, Teknik ve İlkeler" ve Halil Seyidoğlu´nun "Bilimsel araştırma ve yazma el kitabı : toplumsal bilimler alanında tez seminer makale ve rapor hazırlama kılavuzu" adlı kitapları ve diğer kaynak okunmalı.
10 Tez öneri hazırlama teknikleri U. Erman Eymen´in "Tez önerisi nasıl hazırlanır?" adlı çalışması ve diğer kaynaklar okunmalı.
11 Uygulama: Bildiri sunumu ve değerlendirilmesi Seçilen bir konu bildiri olarak hazırlanmalı.
12 Uygulama: Bildiri sunumu ve değerlendirilmesi Seçilen bir konu bildiri olarak hazırlanmalı.
13 Uygulama: Tez önerilerinin sunumu Örnek bir tez önerisi sunumu hazırlanmalı.
14 Konuların tekrarı. Dönem boyu edinilen bilgiler tekrar edilerek gözden geçirilmeli.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1. Tez Yazım Kılavuzu, Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
2. Eymen, U. Erman: Tez Önerisi Nasıl Hazırlanır?, İstatistik Merkezi, 2007.
3. Güleç, İsmail: “Türkiye Üniversiteleri Türk Dili ve Edebiyatı Bölümlerinde Divan Tahlili Üzerine Yapılan Çalışmalar”, The Journal of Turkish Studies: Türklük Bilgisi Araştırmaları In Memoriam Şinasi Tekin: Şinasi Tekin Hatıra Sayısı II, yay. Cemal Kafadar, Gönül A. Tekin, XXXI/2 (2007), ss. 1-27.
4. Aynur, Hatice: Üniversitelerde Eski Türk Edebiyatı Çalışmaları Tezler Yayınlar Haberler Toplu Sayı 1990-2005, İstanbul: 2006.
5. Balcı, Ali: Sosyal Bilimlerde Araştırma: Yöntem, Teknik ve İlkeler. 5. bs. Pegem A Yayınları, 2005.
6. Remzi Altunışık, Recai Coşkun,Serkan Bayraktaroğlu ve Engin Yıldırım, Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri: SPSS Uygulamalı. 4. bs. Sakarya, 2005.
7. The Chicago manual of style: the essential guide for writers, editors, and publishers, 15th ed. Chicago: The University of Chicago Press, 2003.
8. Gibaldi, Joseph: MLA style manual and guide to scholarly publishing, 2nd ed., New York: The Modern Language Association of America, 1999.
9. Cebeci, Suat: Bilimsel araştırma ve yazma teknikleri, İstanbul : Alfa Basım Yayım Dağıtım, 1997.
10. Barzun, Jacques, Henry F. Graff: Modern araştırmacı, trc. Fatoş Dilber. -Ankara: TÜBİTAK, 1996.
11. Seyidoğlu, Halil: Bilimsel araştırma ve yazma el kitabı : toplumsal bilimler alanında tez seminer makale ve rapor hazırlama kılavuzu, 2. bs. Ankara: Güzem Yayınları, 1983.
12. Karasar, Niyazi: Araştırmalarda rapor hazırlama yöntemi, (Ankara : Pars Matbaası), 1976.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. X
2 Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar. X
3 Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar.
4 Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. X
5 Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar.
6 Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır. X
7 Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır. X
8 Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır. X
9 Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
1 Alanla ilgili temel çalışmaları bilir.
2 Doktora tezi hazırlığıyla ilgili sürecin belirli aşamalarını bilir.
3 Bilimsel çerçeveye sahip bildiri, makale, biyografi, bibliyografa vb. yazıları hazırlama yöntemlerini bilir.
4 Tez öneri hazırlama tekniklerini bilir.
5 Doktora tezi konu alternatiflerini bilir ve ilgili örnek çalışmaları karşılaştırarak yorumlar.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 6 6
Ödev 3 10 30
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 15 15
Toplam İş Yükü 147
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,88
Dersin AKTS Kredisi 6