Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Uluslararası Entegrasyonlar | SOS 630 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ALİ ARSLAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Uluslararası entegrasyonlar, özellikle 20. yyn 2. yarısında ülkelerin karşılaştıkları ulaslararası sorunlarla mücadele edebilmek için ortaya çıkan ve yaygın bir şekilde tartışılan bir olgudur. Ülkelerin kendi başına yetememeleri nedeniyle doğudan batıya, kuzeyden güneye, çeşitli biçimlerde ortaya çıkan ülkeler arası bütünleşme çabaları, üye ülkelerin ekonomik, siyasi ve toplumsal davranışlarını ciddi şekilde etkilemiştir.Ülkeleri bölgesel ya da uluslar arası düzeyde entegrasyona iten nedenler nelerdir? Bu derste, bölgesel ve uluslar arası entegrasyonların, giriş mahiyetinde teori ve politik açılardan tartışılmasından sonra, dünyadaki belli başlı entegrasyon çabaları tarihi ve bir kuşbakışı perspektif ile değerlendirilecek ve Türkiyenin bu konudaki uygulamalarına odaklanılacaktır. Özellikle Türkiyenin aday olarak yer aldığı Avrupa Birliği ile aktif bir üyesi olduğu İslam Konferansı Teşkilatı uygulamaları, bu uygulamaların toplumumuza olan sosyolojik etkileri ve stratejik duruşumuz daha derinlikli olarak analiz edilecektir. |
Dersin İçeriği | Uluslararası İlişkiler ve Entegrasyon Teorisi Temel kavramlar ve çerçeve Ekonomik Entegrasyonun Anlamı ve Safhaları Ekonomik Entegrasyon-Ekonomik İşbirliği Ekonomik Entegrasyonun Safhaları Serbest Ticaret Sahası Gümrük Birlikleri Ortak Pazar Ekonomik Birlik Siyasi Bütünlük Küreselleşme, Bölgeselleşme ve Ekonomik Entegrasyon Teorisi Teorinin Gelişimi Bölgesel ve Uluslar arası Entegrasyon Uygulama Alanları Tarihi Miras ve Türkiyenin Uluslar arası Konumu İslam ve İslam Dünyasının Toplumsal Yapısı ve Genel Karakteristikleri Türkiyenin İçinde Bulunduğu Entegrasyon Hareketleri Vizyon, Stratejik Analiz ve Stratejik Yön GATT ve DTÖ AB ve İslam Konferansı Teşkilatı: Sosyo Ekonomik Analiz ve Entegrasyon Çabaları AB ve İKT dışındaki uluslararası bütünleşme girişimleri Genel Değerlendirme |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Uluslararası entegrasyonlar teorisini ve entegrasyonların safhalarını tanımlar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Ülkeleri bölgesel ya da uluslar arası düzeyde entegrasyona iten nedenleri açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Dünyadaki belli başlı entegrasyon çabaları tarihi ve bir kuşbakışı bir şekilde tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Türkiyenin entegrasyon çabalarını açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | Avrupa Birliği ve İslam Konferansı Teşkilatı içindeki entegrasyon çabalarını ve bu çabaların etkilerini sosyolojik açıdan tanımlar ve değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Uluslararası İlişkiler ve Entegrasyon Teorisi | |
2 | Ekonomik Entegrasyonun Safhaları | |
3 | Küreselleşme, Bölgeselleşme ve Ekonomik Entegrasyon Teorisi | |
4 | Bölgesel ve Uluslar arası Entegrasyon Uygulama Alanları | |
5 | Tarihi Miras ve Türkiyenin Uluslar arası Konumu | |
6 | İslam ve İslam Dünyasının Toplumsal Yapısı ve Genel Karakteristikleri | |
7 | Türkiyenin İçinde Bulunduğu Entegrasyon Hareketleri | |
8 | Vizyon, Stratejik Analiz ve Stratejik Yön | |
9 | Arasınav | |
10 | GATT ve DTÖ | |
11 | AB Sosyo Ekonomik Analiz ve Entegrasyon Çabaları | |
12 | İslam Konferansı Teşkilatı: Sosyo Ekonomik Analiz ve Entegrasyon Çabaları | |
13 | AB ve İKT dışındaki diğer uluslararası bütünleşme girişimleri | |
14 | Genel Değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Ahmet Davutoğlu, Stratejik Derinlik: Türkiyenin Uluslar arası Konumu, İstanbul Küre yayınları, 2008. Emin Ertürk (2006), Uluslar arası İktisadi Birleşmeler : Teori ve Türkiyenin İçinde Bulunduğu İktisadi Birleşme Hareketleri, Bursa, Alfa Aktüel, 2006 Osman Küçükahmetoğlu, Hamza Çeştepe ve Şevket Tüylüoğlu (eds.) (2005), Ekonomik Entegrasyon (Küresel ve Bölgesel Yaklaşım), Ekin Yayınevi Ali Arslan, Organization of the Islamic Conference and Islamic Unity, Boğaziçi University, 1993 Phd. Thesis. Ali Arslan, İslam Konferansı Teşkilatı ve Entegrasyon,Dış Politika, s.9., 1990 A.Kadir D. Satıroğu, The Theory of Economic Integration and its Relevence to OIC Member Countries.Jeddah: IRTI, 1987. |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1.Toplumsal konu ve problemleri sosyolojik bir yaklaşımla ele alıp çözümleyebilecek teorik bilgi donanımına sahip olmak. | X | |||||
2 | 2. Hem teorik hem uygulamalı bir sosyolojik araştırmayı yürütebilecek yöntem bilgisini edinmiş olmak. | X | |||||
3 | 3. Sosyolojik bilginin ediniminde ve kullanımında salt tekrarlayıcı değil, özgün ve katkı sağlayıcı bir çaba içinde olmak. | X | |||||
4 | 4. Genel sosyolojik bilgiye sahip olmanın ötesinde ilgi alanına göre sosyolojinin alt disiplinlerinde daha derinlikli araştırma ve çalışmalarla uzmanlaşmak. | X | |||||
5 | 5. Sosyal bilimlerde geliştirilen bilgi ve yaklaşımlara eleştirel ve sorgulayıcı bakma becerisi kazandırmak. | X | |||||
6 | Bilimsel grup çalışmaları yapabilecek yabancı dil yeterliğine ulaşmak | X | |||||
7 | Disiplinler arası araştırma yapabilme donanımına sahip olmak |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Uluslararası entegrasyonlar teorisini ve entegrasyonların safhalarını tanımlar | |||||||
2 | Ülkeleri bölgesel ya da uluslar arası düzeyde entegrasyona iten nedenleri açıklar. | |||||||
3 | Dünyadaki belli başlı entegrasyon çabaları tarihi ve bir kuşbakışı bir şekilde tanımlar. | |||||||
4 | Türkiyenin entegrasyon çabalarını açıklar. | |||||||
5 | Avrupa Birliği ve İslam Konferansı Teşkilatı içindeki entegrasyon çabalarını ve bu çabaların etkilerini sosyolojik açıdan tanımlar ve değerlendirir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 50 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Kısa Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Sözlü Sınav | 2 | 5 | 10 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 148 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,92 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |