Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Kapitalist Üretim Teknolojisinin Uzun Dalgaları ve Çevrimleri | CEK 623 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ONUR METİN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Meryem Kaytan |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Kapitalist üretim teknolojisinindeki gelişmeleri kapitalist uzun dalgalar yaklaşımı ile kavrayabilmek. |
Dersin İçeriği | Uzun dalgalar teorisinin tüm savunucuları, sanayi kapitalizminin tarihsel gelişiminde birbirini izleyen uzun vadeli göreli genişleme ve daralma aşamalarının varlığını kabul ederler. Ancak uzun dalgaların doğası, kökenleri ve görünümleri geniş kapsamlı tartışmaların konusu olmuştur. 'Saf' biçiminde uzun dalgalar, ekonomik gelişmenin hızının, girdi ve çıktı üretim fiyatlarının göreli hareketleriyle düzenlendiği bir meta fiyat döngüsü olarak görülüyor. Uzun dalgalara olan ilginin son zamanlarda canlanması dalgaların birbirini takip eden önde gelen sanayi sektörlerinin yenilikçi ürün döngüleriyle ilişkili olduğu iddiasona dayanmaktadır. Başka bir yaklaşım, üretimdeki sermaye ekipmanı arzı ve talebindeki döngüsel dengesizlikler yoluyla dalgaları açıklar. Son olarak da dalgaları, doğası ve nedenleri, herhangi bir kendi kendini yeniden üreten döngüsel dinamikten ziyade, faktörlerin belirli tarihsel birleşimleriyle ilgili olarak açıklanması gereken farklı tarihsel dönemler olarak görülmesidir. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Kapitalist kalkınmanın teknoloijk bileşenlerini kavramak | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
2 | Emek süreci kuramları ve kapitalist teknolojik gelişimin etkileşimini kavramak | Beyin Fırtınası, | |
3 | Kapitalizmin krizinin çevrimsel karakterini açıklayabilmek | Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
4 | Emek sürecinde vasıfsızlaşma tezlerini teknolojik yenilikler bağlamında kavramak | Beyin Fırtınası, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş ve Genel Değerlendirme | |
2 | Kondratief ve Uzun Dalgalar | |
3 | Schumpeter ve Uzun Dalgalar | |
4 | Mandel ve Uzun Dalgalar | |
5 | Uzun Dalgalar Kuramında Alternatif Yaklaşımlar I | |
6 | Uzun Dalgalar Kuramında Alternatif Yaklaşımlar II | |
7 | Kapitalizmin Krizi, Teknolojik Yeniden Yapılanma ve Emek Süreci I | |
8 | Kapitalizmin Krizi, Teknolojik Yeniden Yapılanma ve Emek Süreci II | |
9 | Vize | |
10 | Sunumlar | |
11 | Sunumlar | |
12 | Sunumlar | |
13 | Sunumlar | |
14 | Kapanış ve Genel Değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Kondratieff, N. (1935) 'The Long Waves in Economic Life', Review of Economic Statistics, 17 (6) pp. 101-15. (Reprinted in Lloyds Bank Review, 129, 1978.) Mandel, E. (1980) Long Waves of Capitalist Development: The Marxist Interpretation (London: Cambridge University Press) Schumpeter, J. A. (1939) Business Cycles: A Theoretical. Historical and Statistical Analysis of the Capitalist Process (London: McGraw-Hili).
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Çalışma hayatından ve toplumsal yaşamdan kaynaklanan sorunlara tarihsel ve sosyolojik bir bakış açısı ile yaklaşma, kısa ve uzun dönemli politikaların üretilmesine yardımcı olacak nitelik, bilgi ve deneyim sahibi olma | X | |||||
2 | İş piyasasının yapısı ve işleyişi ile ilgili temel bilgilere sahip olma, sektörel ve ulusal düzeyde gelişimi ile ilgili öngörülerde bulunarak, gerekli politika önerilerinde bulunabilme | X | |||||
3 | Kendi başına araştırma yapma, bulduğu verileri analiz ederek ve gerekli değerlendirmeleri yaparak raporlayabilme | X | |||||
4 | Bir yabancı dilde yazılı ve sözlü iletişim becerisine sahip olma | X | |||||
5 | Hem temel bilgisayar kullanımında (kelime işlemci, tablolama ve veritabanı programlarda) hem de alanı ile ilgili paket programlarını kullanabilme | X | |||||
6 | Sosyal bir disiplin olarak Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri alanında toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olma | X | |||||
7 | Sayısal ve istatiksel araştırma beceri ve düşünme yeteneğine sahip olmalıdır. | X | |||||
8 | Çalışma ilişkileri ile ilgili bilgi evrenine ileri düzeyde hakim olarak, yapılacak katkılarla çalışma barışına ve bu doğrultuda toplumsal refaha katkıda bulunma | X | |||||
9 | Güncel gelişmeleri eleştirel bir gözle değerlendirebilme |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Kapitalist kalkınmanın teknoloijk bileşenlerini kavramak | |||||||||
2 | Emek süreci kuramları ve kapitalist teknolojik gelişimin etkileşimini kavramak | |||||||||
3 | Kapitalizmin krizinin çevrimsel karakterini açıklayabilmek | |||||||||
4 | Emek sürecinde vasıfsızlaşma tezlerini teknolojik yenilikler bağlamında kavramak |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
Toplam | 0 |
Toplam | 0 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 15 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 0,6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |