Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Sanal Gerçeklik BSM 623 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. CEMİL ÖZ
Dersi Verenler Prof.Dr. CEMİL ÖZ,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Virtual reality uzun yıllardan beri üzerinde çalısılan ve cok sayıda uygulama alanı olan bir araştırma konusudur. Ülkemizde çok fazla çalışılmayan araştırma konularından biridir. Virtual reality disiplinler arası bir araştırma konusu olup, Bilgisayar mühendisliği, elektronik , Endustri ve Makina Muhendisliğinin ilgi alanlarına girmektedir. Bu ders mühendislik öğrencilerinin sanal gerçekliği anlamalarını ve kendi mühendislik alanlarına nasıl uygulanabileceği ile ilgili fikirler elde etmelerini amaçlamaktadır
Dersin İçeriği Bu derste, sanal gerceklik arayuz teknikleri ve programlanması verilecektir. Ders kapsamında fiziksel arayuz aygıtları, sanal bir dunyayı control ve kumanda etme metodları verilecektir. Ögrencilerin dersin ikinci yarısında(7 haftadan sonra) Creator ve Vega programlarını kullanarak kendi sanal dünya uygulamalarını yapabilmeleri sağlanacaktır
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Sanal Gerçeklik temel bilgileri Anlatım, Tartışma, Problem Çözme, Gezi / Gözlem, Gözlem,
2 Mühendislikte sanal gerçeklik uygulamaları Anlatım, Bireysel Çalışma, Rol Oynama, Gözlem,
3 Bilgisayar grafiğinin kullanımı Anlatım, Tartışma, Gözlem,
4 Mühendislik sistemlerinin modellenmesi Anlatım, Tartışma, Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Sanal Gerçekliğe Giriş
2 Algılayıcı teknolojisi
3 Giriş Cihazları
4 Giriş Cihazları
5 Çıkış aygıtları
6 Çıkış aygıtları
7 Bilgisayar Grafiği
8 Bilgisayar Grafiği
9 Sanal Gerçeklik Hesaplama teknikleri
10 Geometrik Modelleme
11 Kinematik Modelleme
12 Fiziksel Modelleme
13 Uygulamalar
14 Uygulamalar
Kaynaklar
Ders Notu Sanal Gerçeklik Dersnotu
Ders Kaynakları 1)William R. Sherman, Alan Craig Understanding Virtual Reality: Interface, Application, and Design ISBN: 1558603530, Morgan Kaufmann; 1st edition, CA, USA. 2005.
2)William R. Sherman, Alan Craig,Virtual Reality Technology, Second Edition ISBN: 0471360899, Wiley-IEEE Press; 2 edition (June 2003)
3)"Computer Communication Systems, Principles, Design, Protocols, Volume2", Henrl Nussbaumer, John C.C. Nelson. 2004.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri içeren bilimsel projeler geliştirir ve bu projeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır.
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında sahip olduğu kapsamlı bilgiyi elde ettiği bilgi ile karşılaştırarak değerlendirir ve sentezleyerek yeni sonuçlar ortaya koyar.
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ve/veya yöntemler geliştirir.
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ile yeni modellemelerin oluşturulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır.
6 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, alanında veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak, yazılı ya da sözlü olarak aktararak sözlü ve yazılı iletişim kurar.
7 Bilgisayar ve Bilişim alanında özgün bir araştırma sürecini bağımsız olarak tanımlar, tasarlar, uygular, sonuçlandırır ve bu süreci yönetir.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7
1 Sanal Gerçeklik temel bilgileri
2 Mühendislikte sanal gerçeklik uygulamaları
3 Bilgisayar grafiğinin kullanımı
4 Mühendislik sistemlerinin modellenmesi
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 30
1. Performans Görevi (Seminer) 40
2. Ara Sınav 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 55
1. Final 45
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 2 10 20
Performans Görevi (Seminer) 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 146
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,84
Dersin AKTS Kredisi 6