Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Yeşil Üretim Teknolojileri ve Ekolojik Tasarım | CEM 601 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. GÜLGÜN DEDE |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Yeşil üretim teknolojileri son yılların en popüler arıtım teknolojileri olup günümüze kadar süregelmiş konvansiyonel atıksu arıtma tekniklerine ek olarak, son yıllarda özel durum ve uygulama alanları için kullanışlı ve ekonomik yeşil teknolojiler üzerine çalışmalar hız kazanmıştır. Yeşil teknolojiler, enerji üretiminden zehirsiz temizlik malzemeleri geliştirmeye kadar sürekli gelişen bir yöntem ve materyalleri kapsar. Sürekli değişen bu alanda önemli bazı başlıklar; Sürdürülebilirlik, Kaynak tüketiminin azaltılması, Enerji, Yeşil binalar. Yeşil üretimle gelen sürdürülebilirlik bugünün pazarında rekabet için kritik öneme sahiptir. Yeşil üretim sadece sürdürülebilir bir üretim süreci olmanın yanı sıra aynı zamanda düşük; enerji ve su kullanımıyla birlikte atıkların önlenerek ve hammadde maliyetlerinin azaltılarak daha çok kâr sağlamak içinde gereklidir. Bununla birlikte tesisin çevre kirliliğini önleyerek çevre güvenliğini iyileştirmek üzere daha az harcama yapılmasını da sağlar. Bu derste de konvansiyonel arıtım sistemlerine ek olarak, atıksu karakterine ve uygulama alanının özelliklerine göre özel olarak dizayn edilmesi gereken, yeşil teknolojilerin planlanması, kurulması ve işletilmesi ile ilgili bilgilerin öğretilmesi ve yapılan örnek projelerin tanıtılması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Dersin içeriği; yeşil üretim kavramının anlatılması ve bu kavramın geçmişten günümüze gelişimi, yeşil üretimde kullanılan başlıca araç ve metotlar, yeşil üretim süreçlerinde ürün ve proses modifikasyonları, farklı yeşil üretim ve ekolojik tasarım uygulamalarının tanıtılması, hammadde analizi, yeşil üretim hedefinde atık azaltımı ve geri dönüşüm uygulamalarının tanıtılması ve geliştirilmesi, bu uygulamaların ekonomik etkileri, yeşil üretim teknolojilerinin çevresel performanslarını ölçmede atık ve emisyon analizi, enerji yönetimi, çevresel performans belgelendirme göstergeleri olan yeşil etiketler ve yeşil üretim süreçlerinde sıkça kullanılan Yaşam Döngüsü Analizi konularını içermektedir. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Yeşil Üretim ve Ekolojik Tasarım Uygulamalarını Tanımlayabilme | Anlatım, | |
2 | Atık Azaltımı ve Geridönüşüm Uygulamaları Geliştirebilme | Anlatım, Rol Oynama, | |
3 | Yeşil Üretim Kapsamında Hammadde, Enerji ve Kullanılan proseslerle ilgili Tasarım Yapma ve Uygulama | Anlatım, Rol Oynama, | |
4 | Yeşil Üretim ve Ekolojik Tasarımla Faaliyetlerinin Ekonomik Analizini Yapabilme | Anlatım, Rol Oynama, | |
5 | Yeşil Üretim Uygulamalarının Çevresel Performansının Ölçülmesi ve Belgelendirilmesini Gerçekleştirebilme | Anlatım, Rol Oynama, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Yeşil Üretim Kavramı ve Gelişimi | |
2 | Yeşil Üretim Araç ve Metotları | |
3 | Yeşil Üretim Süreçlerinde Ürün ve Proses Modifikasyonu | |
4 | Yeşil Üretim Uygulamaları | |
5 | Yeşil Üretim Uygulamalarının Ekonomik Etkileri | |
6 | Tesis İçi ve Tesis Dışı Geri Dönüşüm | |
7 | Ekolojik Tasarım | |
8 | Ekolojik Tasarımda Hammadde Analizi | |
9 | Ekolojik Tasarımda Atık ve Emisyon Analizi | |
10 | Ara Sınav | |
11 | Ekolojik Tasarımda Enerji Yönetimi | |
12 | Çevresel Performans Göstergeleri ve Yeşil Etiketleme | |
13 | Yaşam Döngüsü Değerlendirmesi (LCA) | |
14 | Proje Konularının Seminer Sunumu |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1. Sim Van der Ryn and Stuart Cowan, Ecological Desing, Island Press, 1996 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri içeren bilimsel projeler geliştirir ve bu projeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında sahip olduğu kapsamlı bilgiyi elde ettiği bilgi ile karşılaştırarak değerlendirir ve sentezleyerek yeni sonuçlar ortaya koyar. | X | |||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ve/veya yöntemler geliştirir. | X | |||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ile yeni modellemelerin oluşturulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
6 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, alanında veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak, yazılı ya da sözlü olarak aktararak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | ||||||
7 | Yüksek lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, Çevre kirliliğinin önlenmesi, kontrolü ve doğal kaynakların sürdürülebilir yönetimi ile ilgili projelerde liderlik eder. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Yeşil Üretim ve Ekolojik Tasarım Uygulamalarını Tanımlayabilme | |||||||
2 | Atık Azaltımı ve Geridönüşüm Uygulamaları Geliştirebilme | |||||||
3 | Yeşil Üretim Kapsamında Hammadde, Enerji ve Kullanılan proseslerle ilgili Tasarım Yapma ve Uygulama | |||||||
4 | Yeşil Üretim ve Ekolojik Tasarımla Faaliyetlerinin Ekonomik Analizini Yapabilme | |||||||
5 | Yeşil Üretim Uygulamalarının Çevresel Performansının Ölçülmesi ve Belgelendirilmesini Gerçekleştirebilme |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Kısa Sınav | 15 |
2. Kısa Sınav | 15 |
1. Ödev | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |