Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Örgü Dinamiği | FIZ 615 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Katı Hal Fiziği ve Fizikte Matematiksel Yöntemler derslerini almış olmak. |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. SADIK BAĞCI |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Katıhal Fiziği Anabilim Araştırma Görevlileri |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Örgü dinamiği kristaldeki atomların hareketlerini inceler. Katılardaki ısı sığası, termal iletkenlik ve termal genleşme onların fonon yapıları ile ilişkilidir. Ayrıca örgü dinamiği, elektron-fonon etkileşimleri dolayısıyla süperiletkenlik için olmazsa olmaz bilim dalıdır. Bu sebeple ders master ve doktora öğrencilerini katıların fonon yapısı konusunda bilgilendirmeyi onları ciddi araştırmalar yapacak seviyeye getirmeyi amaçlamaktadır. |
Dersin İçeriği | Örgü Enerjisi, Harmonik Yaklaşımla Basit Sistemlerin Örgü Dinamiği, İki Atomlu Kristallerin Örgü Dinamiği, Rijit İyon Metodu, Kabuk Modeli, Adyabatik Bağ Yükü Modeli, Lineer Tepki Metodu ile Örgü Dinamiği, Nötron Saçılması İnfrared ve Raman Spektroskopisi. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Kristallerde simetri özelliklerini ifade eder ve birbiriyle karşılaştırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
2 | Örgü kavramını tanımlar ve kristal yapıları sınıflandırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Gezi / Gözlem, | |
3 | Üç boyutlu gerçek sistemlerde örgü titreşimlerini analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
4 | Katılarda ısı sığası, ısısal iletkenlik ve genleşmede fononların rolünü tayin eder ve açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
5 | Adyabatik bağ-yükü modelini kristallere uygular. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
6 | Yoğunluk fonksiyon teorisini izah eder. | Tartışma, Gezi / Gözlem, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
7 | Kristallerde nötron saçılmasını tanımlar ve verileri analiz eder | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Gezi / Gözlem, | |
8 | Raman spektroskopisini açıklar ve saçılma grafiklerini yorumlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kristal yapısı ve Örgü enerjisi | [1,2] |
2 | Harmonik yaklaşımla basit sistemlerin örgü dinamiği | [1,2] |
3 | İki atomlu kristallerin örgü dinamiği | [1,2] |
4 | İki atomlu kristallerin örgü dinamiği | [1,2] |
5 | Üç boyutta örgü dinamiği | [1,2] |
6 | Rijit iyon modeli | [1,2] |
7 | Kabuk modeli | [1,2] |
8 | Adyabatik bağ-yükü modeli | [1,2] |
9 | ARASINAV | |
10 | Adyabatik bağ-yükü modeli | [1,2] |
11 | Lineer Tepki Metodu ile Örgü Dinamiği | [1,2] |
12 | Lineer Tepki Metodu ile Örgü Dinamiği | [1,2] |
13 | Nötron saçılması | [1,2] |
14 | Raman spektroskopisi | [1,2] |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1]“Introduction to Lattice Dynamics”, Martin T.Dove, Cambridge Unıversity Press., 1993. |
Ders Kaynakları | [2]“The Physics of Phonons”, G.P. Srivastava, Adam Hilger., 1990. [3]“Solid State Physics”, Gerald Burns, Academic Press, Inc., 1990 [4]“Dynamical Theory of Crystal Lattice”, M. Born, . Huang, Oxford University Press (1954). |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri içeren bilimsel projeler geliştirir ve bu projeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında sahip olduğu kapsamlı bilgiyi elde ettiği bilgi ile karşılaştırarak değerlendirir ve sentezleyerek yeni sonuçlar ortaya koyar. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ve/veya yöntemler geliştirir. | X | |||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ile yeni modellemelerin oluşturulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
6 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, alanında veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak, yazılı ya da sözlü olarak aktararak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | ||||||
7 | Alanındaki lisans ve yüksek lisans düzeyi yeterliliklerini temel alarak, laboratuvar, modem cihaz, yazılım, yöntem, tasarım hakkında uygulamalı ve teorik bilgilere sahip olur, yeni düşünce-yöntem-tasarım-uygulama geliştirir, akademik düzeyde elde ettiği özgün sonuçları bilimsel aktarım yollarıyla (makale, proje, bildiri..vs.) paylaşıp yorumlar. | X | |||||
8 | Fizikte uzmanlık alanı ile ilgili sorunların farkına varır, bağımsız olarak eleştirel bakış, sorgulama ve problem çözme becerilerini kullanıp sorumluluk alarak yenilik, strateji, uygulama planları geliştirir, geliştirdiği planları kalite süreçleri çerçevesinde uygulamaya dönüştürmeye liderlik eder. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Kristallerde simetri özelliklerini ifade eder ve birbiriyle karşılaştırır. | ||||||||
2 | Örgü kavramını tanımlar ve kristal yapıları sınıflandırır. | ||||||||
3 | Üç boyutlu gerçek sistemlerde örgü titreşimlerini analiz eder. | ||||||||
4 | Katılarda ısı sığası, ısısal iletkenlik ve genleşmede fononların rolünü tayin eder ve açıklar. | ||||||||
5 | Adyabatik bağ-yükü modelini kristallere uygular. | ||||||||
6 | Yoğunluk fonksiyon teorisini izah eder. | ||||||||
7 | Kristallerde nötron saçılmasını tanımlar ve verileri analiz eder | ||||||||
8 | Raman spektroskopisini açıklar ve saçılma grafiklerini yorumlar. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 146 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |