Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Fizikçiler İçin Grup Teorisi II | FIZ 613 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. HÜSEYİN YASİN UZUNOK |
Dersi Verenler | Doç.Dr. HÜSEYİN YASİN UZUNOK, |
Dersin Yardımcıları | Bölüm Araştırma Görevlileri |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Özel rölativite teorisinde önemli bir yere sahip Lorentz ve Poincare gruplarını incelemek; integrallenebilir sistemlerde geniş bir uygulama alanına sahip kuantum grupları hakkında fikir vermek. |
Dersin İçeriği | Basit Lie Grupları, Killing form, Dynkin diyagramları, İstisnai Gruplar, Lorentz ve Poincare grupları, Ayar Dönüşümleri, Kuantum grupları, Matris Kuantum Grupları |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Verilen bir grup için Dykin diyagramını çizer. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
2 | İstisnai grupları örneklerle açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
3 | Lorentz dönüşümlerini yazar, Lorentz grubunu tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
4 | U(1) ve QED arasındaki ilişkiyi açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
5 | Poincare grubu için Lie cebirini ifade eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
6 | Kuantum matris gruplarını çeşitli örneklerle tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Basit Lie Grupları, Killing Form | [1] Sayfa 167-172 |
2 | Köklerin Özellikleri, Kök Vektörler | [1] Sayfa 172-180 |
3 | Dynkin Diyagramları | [1] Sayfa 180-188 |
4 | İstisnai Gruplar | [1] Sayfa 188-196 |
5 | Lorentz Dönüşümleri, Dört Vektör Notasyonu, SO(3,1) Grubu | [1] Sayfa 198-208 |
6 | Poincare Grubu | [1] Sayfa 208-216 |
7 | Ayar Dönüşümleri | [1] Sayfa 225-240 |
8 | U(1) ve QED, SU(3) ve QCD | [1] Sayfa 240-248 |
9 | Arasınav | |
10 | Kuantum Grupları | [2] Sayfa 1-14 |
11 | Birimsel Kuantum Grupları | [2] Sayfa 15-25 |
12 | q-Bozon İşlemcileri | [2] Sayfa 25-43 |
13 | q-sayıları, q-fonksiyonları | [2] Sayfa 55-70 |
14 | Matris Kuantum Grupları, Kuantum Düzlemi | [2] Sayfa 115-124 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Jones H.F., Groups, Representations and Physics, CRC Press, 1998 [2] Biedenharn L.C., Lohe M.A., Quantum Group Symmetry and q-Tensor Algebras, World Scientific Publishing Co. Pte. Ltd., 1995 |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri içeren bilimsel projeler geliştirir ve bu projeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında sahip olduğu kapsamlı bilgiyi elde ettiği bilgi ile karşılaştırarak değerlendirir ve sentezleyerek yeni sonuçlar ortaya koyar. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ve/veya yöntemler geliştirir. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ile yeni modellemelerin oluşturulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
6 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, alanında veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak, yazılı ya da sözlü olarak aktararak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | ||||||
7 | Alanındaki lisans ve yüksek lisans düzeyi yeterliliklerini temel alarak, laboratuvar, modem cihaz, yazılım, yöntem, tasarım hakkında uygulamalı ve teorik bilgilere sahip olur, yeni düşünce-yöntem-tasarım-uygulama geliştirir, akademik düzeyde elde ettiği özgün sonuçları bilimsel aktarım yollarıyla (makale, proje, bildiri..vs.) paylaşıp yorumlar. | ||||||
8 | Fizikte uzmanlık alanı ile ilgili sorunların farkına varır, bağımsız olarak eleştirel bakış, sorgulama ve problem çözme becerilerini kullanıp sorumluluk alarak yenilik, strateji, uygulama planları geliştirir, geliştirdiği planları kalite süreçleri çerçevesinde uygulamaya dönüştürmeye liderlik eder. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Verilen bir grup için Dykin diyagramını çizer. | ||||||||
2 | İstisnai grupları örneklerle açıklar. | ||||||||
3 | Lorentz dönüşümlerini yazar, Lorentz grubunu tanımlar. | ||||||||
4 | U(1) ve QED arasındaki ilişkiyi açıklar. | ||||||||
5 | Poincare grubu için Lie cebirini ifade eder. | ||||||||
6 | Kuantum matris gruplarını çeşitli örneklerle tanımlar. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 50 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 151 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |