Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İleri Klasik Mekanik II | FIZ 602 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Klasik Mekanik ve Fizikte Matematik Yöntemler dersleri alınmış olmalıdır. |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. SADIK BAĞCI |
Dersi Verenler | Doç.Dr. SADIK BAĞCI, |
Dersin Yardımcıları | Fizik Bölümü Araştırma Görevlileri |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Öğrencilerin Hamilton ve Lagrange mekaniklerinin kullanarak çok parçacıklı sistemlerde işlem yapabilme yeteneği kazandırmak. |
Dersin İçeriği | Parçacıklar sistemi dinamiği , Eylemli referans çerçevesinde hareket,Katı cisimlerin dinamiği,çiftlenimli salınımlar, hamilton-Jacobi teorisi,Kanonik pertürbasyon teorisi |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Çok parçacıklı sistemleri tanımlar ve korunum yasalarını uygular. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
2 | Çok parçacıklı mekanik sistemlerin farklı yaklaşımlarla analizini yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
3 | Dönen koordinat sistemlerini analiz etmeyi öğrenir. | Gezi / Gözlem, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
4 | Çiftlenimli harmonik hareketi analiz etmeyi öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
5 | Klasik sistemleri moleküler düzeyde inceleyebilme yeteneği kazanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
6 | Hamilton-Jacobi teorisini farklı mekanik problemlere uygulama yetisi kazanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Parçacıklar sistemi dinamiği | [1] Sayfa 325-384 |
2 | Parçacıklar sistemi dinamiği | [1] Sayfa 325-384 |
3 | Eylemli referans çerçevesinde hareket | [1] Sayfa 385-408 |
4 | Eylemli referans çerçevesinde hareket | [1] Sayfa 385-408 |
5 | Katı cisimlerin dinamiği, | [1] Sayfa 409-464 |
6 | Katı cisimlerin dinamiği, | [1] Sayfa 409-464 |
7 | Katı cisimlerin dinamiği, | [1] Sayfa 409-464 |
8 | ARASINAV | |
9 | Çiftlenimli salınımlar | [1] Sayfa 465-508 |
10 | Çiftlenimli salınımlar | [1] Sayfa 465-508 |
11 | Hamilton-Jacobi teorisi | [2] Sayfa 438-498 |
12 | Hamilton-Jacobi teorisi | [2] Sayfa 438-498 |
13 | Kanonik pertürbasyon teorisi | [2] Sayfa 499-544 |
14 | Kanonik pertürbasyon teorisi | [2] Sayfa 499-544 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1]Thornton, S.t., Marion, J.B., "Parçacıklar ve sistemler için Klasik Dinamik" , Çeviri editörleri; Özdemir, M., Ufuktepe, Y., Akademi Yayıncılık,2011,Ankara. [2] Goldstein, H., Classical Mechanics, Addision-Wesley Publishing, 1980, USA. |
Ders Kaynakları | [3] Barger, V., Olsson, M., "Clasiical Mechanics:A modern Perspective" ,Mcggraw-Hill, ınc., 1995, USA. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri içeren bilimsel projeler geliştirir ve bu projeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında sahip olduğu kapsamlı bilgiyi elde ettiği bilgi ile karşılaştırarak değerlendirir ve sentezleyerek yeni sonuçlar ortaya koyar. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ve/veya yöntemler geliştirir. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ile yeni modellemelerin oluşturulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
6 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, alanında veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak, yazılı ya da sözlü olarak aktararak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | ||||||
7 | Alanındaki lisans ve yüksek lisans düzeyi yeterliliklerini temel alarak, laboratuvar, modem cihaz, yazılım, yöntem, tasarım hakkında uygulamalı ve teorik bilgilere sahip olur, yeni düşünce-yöntem-tasarım-uygulama geliştirir, akademik düzeyde elde ettiği özgün sonuçları bilimsel aktarım yollarıyla (makale, proje, bildiri..vs.) paylaşıp yorumlar. | ||||||
8 | Fizikte uzmanlık alanı ile ilgili sorunların farkına varır, bağımsız olarak eleştirel bakış, sorgulama ve problem çözme becerilerini kullanıp sorumluluk alarak yenilik, strateji, uygulama planları geliştirir, geliştirdiği planları kalite süreçleri çerçevesinde uygulamaya dönüştürmeye liderlik eder. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Çok parçacıklı sistemleri tanımlar ve korunum yasalarını uygular. | ||||||||
2 | Çok parçacıklı mekanik sistemlerin farklı yaklaşımlarla analizini yapar. | ||||||||
3 | Dönen koordinat sistemlerini analiz etmeyi öğrenir. | ||||||||
4 | Çiftlenimli harmonik hareketi analiz etmeyi öğrenir. | ||||||||
5 | Klasik sistemleri moleküler düzeyde inceleyebilme yeteneği kazanır. | ||||||||
6 | Hamilton-Jacobi teorisini farklı mekanik problemlere uygulama yetisi kazanır. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 146 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |