Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Açısal Momentumun Kuantum Teorisi | FIZ 605 | 0 | 3 + 0 | 3 | 8 |
Ön Koşul Dersleri | İleri Kuantum Mekaniği I |
Önerilen Seçmeli Dersler | İleri Atom ve Molekül Fiziği I İleri Atom Fiziğinden Seçme Konular |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. LEYLA ÖZDEMİR |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Fizik Bölümü Araştırma Görevlileri |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Açısal momentum operatörleri ve matris elemanları hakkında bilgiler vermek. |
Dersin İçeriği | Bazı atomik özellikler, çok elektronlu atomlarda açısal problemler. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Açısal momentum operatörlerini, özdeğerlerini ve özfonksiyonlarını kuantum mekaniksel olarak yorumlar. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
2 | Hidrojen atomunu kuantum mekaniksel olarak inceler. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
3 | Vektör-açısal momentum komütasyon bağıntılarını inceler. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
4 | Tensör bağıntılarını ve matris elemanlarını öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
5 | Atomik elektornlar ve çekirdek arasındaki etkileşmeleri anlar. | Beyin Fırtınası, Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
6 | LS ve jj çiftlenimlerinde eşdeğer operatörleri yorumlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kuantum mekaniksel tanımlamalar ve notasyonlar(özet) | [1] Sayfa 1-10 |
2 | Lineer operatörler ve matris cebiri | [1] Sayfa 13-20 |
3 | Özfonksiyonlar, özdeğerler ve ortonormal setler | [1] Sayfa 20-30 |
4 | Komütasyon kuralları ve açısal momentum ve eksenlarin dönmesi | [1] Sayfa 30-42 |
5 | M, L ve Lznin matris elemanları | [1] Sayfa 43-50 |
6 | Pauli spin operatörleri | [1] Sayfa 51-56 |
7 | Skaler, vektör ve tensörlerin matris elemanları | [1] Sayfa 57-62 |
8 | Tensör bağıntıları ve matris elemanları | [1] Sayfa 63-70 |
9 | Çekirdek momentleri ve geçiş olasılıkları | [1] Sayfa 71-80 |
10 | Ara Sınavı | |
11 | Manyetik alanla çekirdek manyetik momentlerin etkileşimi | [1] Sayfa 81-90 |
12 | Atomik elektronların çekirdek ile manyetik etkileşmeleri | [1] Sayfa 91-100 |
13 | Bir ve iki bileşenli sistem için Lande g faktörleri | [1] Sayfa 101-109 |
14 | LS ve jj çiftlenim hallerinde eşdeğer operatörler | [1] Sayfa110-115 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | 1. D. A. Varshalovich, Quantum Theory of Angular Momentum, World Scientific Pub., 1988 |
Ders Kaynakları | 2. E. Feenbeg , G. Edward, Notes on the Quantum of Angular Momentum, dover Pub., 1996 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri içeren bilimsel projeler geliştirir ve bu projeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında sahip olduğu kapsamlı bilgiyi elde ettiği bilgi ile karşılaştırarak değerlendirir ve sentezleyerek yeni sonuçlar ortaya koyar. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ve/veya yöntemler geliştirir. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ile yeni modellemelerin oluşturulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
6 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, alanında veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak, yazılı ya da sözlü olarak aktararak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | ||||||
7 | Alanındaki lisans ve yüksek lisans düzeyi yeterliliklerini temel alarak, laboratuvar, modem cihaz, yazılım, yöntem, tasarım hakkında uygulamalı ve teorik bilgilere sahip olur, yeni düşünce-yöntem-tasarım-uygulama geliştirir, akademik düzeyde elde ettiği özgün sonuçları bilimsel aktarım yollarıyla (makale, proje, bildiri..vs.) paylaşıp yorumlar. | ||||||
8 | Fizikte uzmanlık alanı ile ilgili sorunların farkına varır, bağımsız olarak eleştirel bakış, sorgulama ve problem çözme becerilerini kullanıp sorumluluk alarak yenilik, strateji, uygulama planları geliştirir, geliştirdiği planları kalite süreçleri çerçevesinde uygulamaya dönüştürmeye liderlik eder. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Açısal momentum operatörlerini, özdeğerlerini ve özfonksiyonlarını kuantum mekaniksel olarak yorumlar. | ||||||||
2 | Hidrojen atomunu kuantum mekaniksel olarak inceler. | ||||||||
3 | Vektör-açısal momentum komütasyon bağıntılarını inceler. | ||||||||
4 | Tensör bağıntılarını ve matris elemanlarını öğrenir. | ||||||||
5 | Atomik elektornlar ve çekirdek arasındaki etkileşmeleri anlar. | ||||||||
6 | LS ve jj çiftlenimlerinde eşdeğer operatörleri yorumlar. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 5 | 80 |
Ara Sınav | 1 | 7 | 7 |
Kısa Sınav | 2 | 20 | 40 |
Ödev | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü | 207 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 8,28 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 8 |