Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Teorik ve Uygulamalı Sismoloji | JFM 520 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. TİMUR TEZEL |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Sismoloji alanında çalışmak isteyen öğrencilere sismoloji ile ilgili temel bilgileri vermek ve tez çalışmalarında kullanabilecekleri bilgi birikimini sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Elastodinamiğin temel özellikleri, Sismik dalgalar ve dalga eşitliğinin çözümü, Yerin serbest titreşimleri, Işın teorisi, Zaman-uzaklık eğrileri ve hesabı, Yansıyan ve kırılan dalgalar, Yansıma ve yayınım katsayıları, Sentetik sismogramlar, Sismolojide ters problem çözümü |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Elastodinamiğin temel özelliklerini açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
2 | Sismik dalgaları tanır ve dalga eşitliğini çözebilir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
3 | Işın teorisini ve önemli tanımları açıklar | Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Anlatım, | |
4 | Zaman-uzaklı grafiğini ve yer içindeki hızları hesaplar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
5 | Sismolojide düz ve ters problem çözümünü açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Gezi / Gözlem, | |
6 | Sentetik sismogramların hesaplama yöntemlerini tanımlar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Elastodinamiğin temel özellikleri; Gerilme, yamulma, Hooke yasası | 1. Hafta Sunusu |
2 | Temel elastotodinamik denklem | 2. Hafta Sunusu |
3 | Sismik dalgalar; Cisim dalgaları, | 3. Hafta Sunusu |
4 | Yüzey dalgaları, dispersiyon, faz ve grup hızı | 4. Hafta Sunusu |
5 | Dalga eşitliğinin kartezyen, silindirik ve küresel koordinatlarda çözümü | 5. Hafta Sunusu |
6 | Yerin serbest titreşimleri | 6. Hafta Sunusu |
7 | Işın torisi hakkında temel kavramlar; Işın serileri, Snell kanunu , Fermat prensibi, Huygens prensibi, ışın parametresi, eğrilik yarıçapı ve hesabı | 7. Hafta Sunusu |
8 | Zaman-Uzaklık eğrileri ve hesabı, indirgenmiş zaman-uzaklık | 8. Hafta Sunusu |
9 | Yansıyan ve kırılan dalgalar, Baş dalgaları, Arayüzeyi sıyırıp geçen (Grazing) ışınlar, Sürünen (Creeping) ışın, Girişen baş dalgaları, Işın tübü, Kostik (Caustics), Gölge bölgesi | 9. Hafta Sunusu |
10 | Yansıma ve yayınım katsayıları | 10. Hafta Sunusu |
11 | Sentetik sismogramlar ve hesaplama yöntemleri | 11. Hafta Sunusu |
12 | Ters ve düz problem tanımı, sismolojide ters problem çözümüne örnekler | 12. Hafta Sunusu |
13 | İlgili konularda çeşitli makalelerin incelenmesi | 13. Hafta Sunusu |
14 | İlgili konularda çeşitli makalelerin incelenmesi | 14. Hafta Sunusu |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | [2]Cerveny, V., I. A. Molotkov, I. Psencik, 1977, Ray Method in Seismology, Univerzito Karlova. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | X | |||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | X | |||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | X | |||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | X | |||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | X | |||||
6 | Mühendislik uygulamalarında gerekli olan jeofizik yöntemleri seçer, kuramsal ve arazi çalışmalarında uygular. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Elastodinamiğin temel özelliklerini açıklar | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 4 |
2 | Sismik dalgaları tanır ve dalga eşitliğini çözebilir | ||||||
3 | Işın teorisini ve önemli tanımları açıklar | ||||||
4 | Zaman-uzaklı grafiğini ve yer içindeki hızları hesaplar | ||||||
5 | Sismolojide düz ve ters problem çözümünü açıklar | ||||||
6 | Sentetik sismogramların hesaplama yöntemlerini tanımlar |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 25 | 25 |
Final | 1 | 40 | 40 |
Toplam İş Yükü | 145 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,8 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |