Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Yapı Mekaniğinde İleri Bilgisayar Uygulamaları | YAP 516 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ERKAN ÇELEBİ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Aktif deprem bölgelerinde inşa edilen önemli yapı sistemlerinin performansını daha iyi değerlendirebilmek ve tam güvenliğini sağlayabilmek için nümerik çözüm yöntemlerinin kullanılmasıyla gerçekleştirilen bilgisayar destekli simülasyon uygulamalarının arka planındaki hesap ilkelerini ve çözüm yöntemlerini göstermek, sistem ve sistem elemanlarının modellenmesinde kullanılan temel yaklaşımları öğretmek, sonuçların değerlendirilmesi ve denetlenmesinde temel ilkeleri vermek. |
Dersin İçeriği | 1. Hiperstatik sistemlerin çözüm yöntemlerine genel bir bakış 2. Modellemede kullanılan sonlu eleman tiplerinin değerlendirilmesi 3. Mühendislik yapılarının matematik modele dönüştürülmesi 4. Yapı sistemlerinin bilgisayar paket programı (SAP2000) yardımı ile analizi 5. Yapı mekaniğinde özel uygulamalar |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İnşaat mühendisliğini ilgilendiren ileri düzey problemler için bilgisayar destekli matematik model geliştirme ve yapı tasarımı için çözüm üretme | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Eğitsel Oyun, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
2 | Yapısal çözümlemenin çalışma altyapısını kavrayarak sonuçları denetleyebilme ve doğru yorumlayabilme kabiliyetini geliştirmek | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Eğitsel Oyun, Gezi / Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Hiperstatik sistemlerin çözüm yöntemlerine genel bir bakış: | |
2 | Modellemede kullanılan sonlu eleman tipleri: | |
3 | Membran (zar) teorisi için sonlu eleman, İnce plak teorisi için sonlu eleman, İnce kabuk teorisi için sonlu eleman, Asolid (levha) ve solid (genel sürekli ortam) sonlu eleman tipler | |
4 | Yapıların matematik modele dönüştürülmesi: | |
5 | Serbestlik derecesi azaltılmış uzay sistemlerle modelleme | |
6 | Perdelerin modellenmesi, | |
7 | Yapı sistemlerinin bilgisayar paket programı (SAP 2000) yardımı ile analizi | |
8 | Kesit özelliklerinin tanımlanması ve elemanlara atanması, | |
9 | Çözüm (analiz); (Düşey yükler altında çözüm, eşdeğer statik deprem yükleri altında çözüm, davranış spektrum analizi (RSA), zaman bölgesinde çözüm (THA)) | |
10 | Çözüm (analiz); (Düşey yükler altında çözüm, eşdeğer statik deprem yükleri altında çözüm, davranış spektrum analizi (RSA), zaman bölgesinde çözüm (THA)) | |
11 | Sonuçların görüntülenmesi, yorumlanması ve bir kütüğe yazdırılması | |
12 | Yapı mekaniğinde özel uygulamalar: | |
13 | Plak problemleri (farklı döşeme tipleri) ile ilgili uygulama | |
14 | Yapı-zemin dinamik etkileşim problemleri ile ilgili uygulama |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Çelebi, E.; Yapı Mekaniğinde İleri Bilgisayar Uygulamaları, Hazırlanmış ders notları, 2005 |
Ders Kaynakları | G. Özmen, E. Orakdöğen, K. Darılmaz, Örneklerle SAP 2000, Birsen Yayınevi , İstanbul, 2007. Ergin Atımtay, Betonarme Perde ve Çerçeve Sistemlerin Tasarımı I-II, Ankara, 2000. Anıl K. Chopra, Dynamics of Structures, Prentice Hall International Edition, Cliffs, 1995. O. C. Zienkiewicz & R.L. Taylor, The Finite Element Method, Fourth Edition - Volume 1 – Basic Formulation and Linear Problems, McGraw-Hill Book Company, London, 1989. Farzzad Naim (Editor), The Seismic Design Handbook (Chapter 3, Dynamic Response of Buildings, James C. Anderson), Structural Engineering Series, New York 1989. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
6 | Binaların depreme dayanıklı tasarımı ve değerlendirilmesi için güncel yönetmelikleri uygular. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | İnşaat mühendisliğini ilgilendiren ileri düzey problemler için bilgisayar destekli matematik model geliştirme ve yapı tasarımı için çözüm üretme | ||||||
2 | Yapısal çözümlemenin çalışma altyapısını kavrayarak sonuçları denetleyebilme ve doğru yorumlayabilme kabiliyetini geliştirmek |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 15 |
1. Ödev | 10 |
2. Kısa Sınav | 15 |
2. Ödev | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 12 | 12 |
Kısa Sınav | 2 | 6 | 12 |
Ödev | 2 | 6 | 12 |
Final | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü | 144 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,76 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |