Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Yayılı Temeller | GEO 537 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. SEDAT SERT |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Yayılı temeller günümüzde kütle betonunun ucuz ve kolayca sağlanabilmesi, artan donatı miktarlarındaki maliyet farklarının çok büyük olmaması, su yalıtımını kolayca sağlaması ve görünümünün kullanıcıya güven vermesi nedeniyle özellikle deprem bölgelerinde en çok kullanılan temel tipi olma özelliğini kazanmış görünmektedir. Öne çıkmış bu temel türünün geoteknik açıdan hesaplaması inşaat mühendislerinin çoğunluğunca bilinmediğinden önemli hatalar yapılmaktadır. Bu dersle lisans üstü öğrencilere geoteknik açıdan hesaplama ve yapım esnasında karşılaşılan geoteknik problemlerin çözümü ile ilgili bilgiler verilecektir. |
Dersin İçeriği | Yayılı Temel Çeşitleri, Uygulama Koşulları, Temelin Yüzdürülmesi, Yayılı Temellerin Geoteknik Açıdan Taşıma Gücünün Hesaplanması, Yayılı Temelde Oturmalar, Analiz Yöntemleri: Yaklaşık Yöntemler, Sayısal Analiz, Geoteknik Özelliklerin Kullanımı ile Betonarme Hesaba Hazırlık, Teknik Sorunların Geoteknik Açıdan Değerlendirilmesi, İlgili Yazılımlar ve Bilgisayar Uygulaması |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Yayılı temelleri sınıflandırır | Anlatım, | |
2 | Kilde oturan yayılı temellerin taşıma gücünü hesaplar | Anlatım, Tartışma, | |
3 | Kumda oturan yayılı temellerin taşıma gücünü hesaplar | Anlatım, Tartışma, | |
4 | Kilde oturacak yayılı temeli tasarlar | Anlatım, Tartışma, | |
5 | Kumda oturacak yayılı temeli tasarlar | Anlatım, Tartışma, | |
6 | Yayılı temelde meydana gelecek oturmaları hesaplar | Anlatım, Tartışma, | |
7 | Rijit yöntemle plak yayılı temellerde kesit tesirlerini hesaplar | Anlatım, Tartışma, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Temellerin Ayırımı | |
2 | Yayılı Temel Çeşitleri, Uygulama Koşulları | |
3 | Temelin Yüzdürülmesi | |
4 | Yayılı Temellerin Geoteknik Açıdan Taşıma Gücünün Hesaplanması | |
5 | Yayılı Temelde Oturmalar | |
6 | Yayılı Temelde Taşıma Gücü ve Oturma Uygulamaları | |
7 | Analiz Yöntemleri: Yaklaşık yöntemler | |
8 | Yayılı Temellerin Rijit Yöntemle Çözümü | |
9 | Analiz Yöntemleri: Sayısal Analiz | |
10 | Geoteknik Özelliklerin Kullanımı ile Betonarme Hesaba Hazırlık | |
11 | Teknik Sorunların Geoteknik Açıdan Değerlendirilmesi | |
12 | İlgili Yazılımlar (Plaxis, spMats) | |
13 | İlgili Yazılımlar ve Bilgisayar Uygulaması (Plaxis) | |
14 | Bilgisayar Uygulaması (spMats) |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Önalp, A., Sert, S., (2016), Geoteknik Bilgisi III, Bina Temelleri, Güncelleştirilmiş 3. Baskı, Birsen Yayınevi. |
Ders Kaynakları |
Kurian, N.P., (2005), Design of Foundation Systems, 3.Edition, Alpha Science Intern., Harrow. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
6 | Zeminlerin ve zemin yapılarının depreme ve statik yüklere dayanıklı tasarımı ve değerlendirilmesi için güncel yönetmelikleri uygular. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Yayılı temelleri sınıflandırır | ||||||
2 | Kilde oturan yayılı temellerin taşıma gücünü hesaplar | ||||||
3 | Kumda oturan yayılı temellerin taşıma gücünü hesaplar | ||||||
4 | Kilde oturacak yayılı temeli tasarlar | ||||||
5 | Kumda oturacak yayılı temeli tasarlar | ||||||
6 | Yayılı temelde meydana gelecek oturmaları hesaplar | ||||||
7 | Rijit yöntemle plak yayılı temellerde kesit tesirlerini hesaplar |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 20 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 2 | 10 | 20 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 145 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,8 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |