Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İzolasyon Koordinasyonu | ELK 507 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MEHMET ALİ YALÇIN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | İzolasyon Koordinasyonu, elektrik tesislerinin tasarımı ve işletilmesinde önemli bir yer tutar. Enerji iletim ve dağıtım sistemlerinde meydana gelen arızaların önemli bir sebebi izolasyon malzemesinde meydana gelen atlama ve delinme gibi boşalma olaylarıdır. Söz konusu boşalma olayları ise, elektrik tesislerinde vuku bulan iç ve dış aşırı gerilimlerin sonucu olarak ortaya çıkarlar. Bu aşırı gerilimlere karşı tesislerin korunması, sistem izolasyonu ve koruma aygıtlarının koruma seviyeleri arasında optimum koordinasyonun sağlanması konularını kapsayan izolasyon koordinasyonu hakkında temel bilgilerin verilmesi. |
Dersin İçeriği | Temel kavramlar. Yüksek gerilim tesislerinde meydana gelen aşırı gerilimler: İç ve dış aşırı gerilimler. Atlama ve dayanma gerilimleri. İletim hatlarının yıldırım darbelerine karşı davranışları. Manevra aşırı gerilimlerine göre elektrik tesislerinin boyutlandırılması. Aşırı gerilimlere karşı koruma aygıtları. Parafudrlar: Parafudrların özellikleri, çeşitleri ve seçimi. Yüksek gerilim elektrik tesislerinde izolasyon koordinasyonu. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Yüksek gerilim tesislerinde meydana gelen iç ve dış aşırı gerilimleri ve ilgili konuları bilir | Anlatım, Tartışma, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
2 | Aşırı gerilimlere karşı koruma aygıtları seçimini yapar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Eğitsel Oyun, | |
3 | Yüksek gerilim elektrik tesislerinde yalıtım koordinasyonunu tasarlayabilir | Anlatım, Tartışma, Eğitsel Oyun, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Temel kavramlar, tanımlar. | |
2 | Dış aşırı gerilimler ve yıldırım. | |
3 | İç aşırı gerilimler: Jeneratör yükünün kalkması, Ferranti olayı. | |
4 | Kısa devre arızaları ve kısa devrenin açılması sırasında oluşan aşırı gerilimler. | |
5 | Manevra aşırı gerilimleri. Kapasitif devrenin açılması, Ferrorezonans. | |
6 | Atlama ve Dayanma gerilimleri | |
7 | Aşırı gerilimlere karşı koruma prensipleri. | |
8 | İletim hatlarının yıldırıma karşı korunması. | |
9 | Koruma aygıtlarına genel bakış. Parafudrlar: Özellikleri ve çeşitleri | |
10 | Parafudrların seçimi: Parafudrun koruma seviyesine ve maksimum deşarj akımına göre belirlenmesi. | |
11 | Parafudr konumunun belirlenmesi. | |
12 | Yüksek Gerilim tesislerinde izolasyon koordinasyonu. | |
13 | İzolasyon koordinasyonunda sistemin nötr noktası topraklama durumunun etkisi. | |
14 | İzolasyon koordinasyonunda geleneksel ve istatistikî yöntemler. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Andrew R Hileman, “Insulation Coordination for Power Systems”, |
Ders Kaynakları | 1. M.S.Naidu, V.Kamaraju, “High Voltage Engineering”, Tata Mc Graw-Hill, |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | X | |||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | X | |||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Yüksek gerilim tesislerinde meydana gelen iç ve dış aşırı gerilimleri ve ilgili konuları bilir | 5 | 5 | |||
2 | Aşırı gerilimlere karşı koruma aygıtları seçimini yapar | 5 | 5 | |||
3 | Yüksek gerilim elektrik tesislerinde yalıtım koordinasyonunu tasarlayabilir | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 10 |
2. Ödev | 10 |
3. Ödev | 10 |
4. Ödev | 10 |
5. Ödev | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
Ödev | 5 | 10 | 50 |
Final | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü | 146 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |