Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Çok Değişkenli Kontrol Sistemleri ELK 502 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. YILMAZ UYAROĞLU
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları Arş. Gör. Aydın Mühürcü
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Çok giriş/Çok çıkışlı dinamik sistemlere ilişkin temel kavramların verilmesi, Durum uzayı modellerinin incelenmesi, Çok giriş/Çok çıkışlı sistemlere ilişkin kutup yerleştirme kavramlarının incelenmesi, Çok giriş/Çok çıkışlı sistemlere ilişkin gözlemleyici tasarımı, Teorik bilgilerin fiziksek örneklere uygulaması,
Dersin İçeriği Genel bilgiler, Fiziksel sistem örnekleri, Çok değişkenli kontrol sistemlerinin değişik gösterim biçimleri: Transfer Fonksiyonu gösterimi, durum uzayı gösterimi, Transfer işlevi ile Durum uzayı gösterimleri arasındaki ilişkiler, Durum denetlenebilirlik ve Durum Gözlenebilirlik kavramları , Dinamik durum geribesleme ve kutup yerleştirme , Gözlemleyiciler,Kalman filtreleme algoritması ile durum ve parametre kestirimi,Optimal kontrole giriş
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Çok giriş/Çok çıkışlı sistemlere ilişkin temel kavramlar hakkında gerekli bilgiye sahip olmak,
2 Çok giriş/Çok çıkışlı sistemlerde durum uzayında modelleme ve analiz becerisini kazanmak,
3 Sistem dinamiğinin kontrolü için gerekli kutup yerleştirme tekniklerini öğrenmek ve kullanabilme yeteneğini kazanmak,
4 Çok giriş/Çok çıkışlı sistemler için gözlemleyici kavramını öğrenmek ve gözlemleyici tasarımı tekniklerini kullanabilme becerisini kazanmak,
5 Çok giriş/Çok çıkışlı sistemler için kararlılık yöntemlerini öğrenmek.
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Genel Bilgiler, Fiziksel sistem örnekleri
2 Çok değişkenli kontrol sistemlerinin değişik gösterim biçimleri: Transfer Fonksiyonu gösterimi, durum uzayı gösterimim
3 Çok değişkenli kontrol sistemlerinin değişik gösterim biçimleri: Transfer Fonksiyonu gösterimi, durum uzayı gösterimim
4 Transfer işlevi ile Durum uzayı gösterimleri arasındaki ilişki
5 Durum denetlenebilirlik ve Durum Gözlenebilirlik kavramları
6 Dualite ilişkisi
7 Durum geribesleme ile kutup yerleştirme
8 Durum geribesleme ile kutup yerleştirme
9 Tam mertebeli Gözlemleyiciler
10 İndirgenmiş mertebeli gözlemleyiciler
11 İndirgenmiş mertebeli gözlemleyiciler
12 Kalman filtreleme algoritması ile durum kestirimi
13 Kalman filtreleme algoritması ile durum kestirimi
14 Optimal Kontrole giriş
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları 1. Thomas Kailath, Linear Systems, Prentice-Hall, 1980, London
2. Paul M De Russo, Rob. J. Roy, Charles M Close, State Variables for Engineers, John wiley & Sons inc., 1965 Newyork.
3. Richard R. Dorf, Modern Control Theory, Addison-wesley Publishing Company, 1992, NewYork.
4. Charles L. Phillips, Rojce D. Harbor, Feedback Control systems, Prentice-Hall, 1988 London
5. Chi-Tsong Chen, Linear System Theory and Design, 1984 NewYork
6. Charles L. Phillips, Rojce D. Harbor, Feedback Control systems,
Prentice-Hall, 1988 London
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır.
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular.
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır.
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5
1 Çok giriş/Çok çıkışlı sistemlere ilişkin temel kavramlar hakkında gerekli bilgiye sahip olmak,
2 Çok giriş/Çok çıkışlı sistemlerde durum uzayında modelleme ve analiz becerisini kazanmak,
3 Sistem dinamiğinin kontrolü için gerekli kutup yerleştirme tekniklerini öğrenmek ve kullanabilme yeteneğini kazanmak,
4 Çok giriş/Çok çıkışlı sistemler için gözlemleyici kavramını öğrenmek ve gözlemleyici tasarımı tekniklerini kullanabilme becerisini kazanmak,
5 Çok giriş/Çok çıkışlı sistemler için kararlılık yöntemlerini öğrenmek.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 4
1. Performans Görevi (Seminer) 30
2. Ödev 4
3. Ödev 4
4. Ödev 4
5. Ödev 4
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 5 5 25
Kısa Sınav 1 20 20
Ödev 1 25 25
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 40 40
Toplam İş Yükü 190
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 7,6
Dersin AKTS Kredisi 6