Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Çok Değişkenli Kontrol Sistemleri | ELK 502 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. YILMAZ UYAROĞLU |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Aydın Mühürcü |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Çok giriş/Çok çıkışlı dinamik sistemlere ilişkin temel kavramların verilmesi, Durum uzayı modellerinin incelenmesi, Çok giriş/Çok çıkışlı sistemlere ilişkin kutup yerleştirme kavramlarının incelenmesi, Çok giriş/Çok çıkışlı sistemlere ilişkin gözlemleyici tasarımı, Teorik bilgilerin fiziksek örneklere uygulaması, |
Dersin İçeriği | Genel bilgiler, Fiziksel sistem örnekleri, Çok değişkenli kontrol sistemlerinin değişik gösterim biçimleri: Transfer Fonksiyonu gösterimi, durum uzayı gösterimi, Transfer işlevi ile Durum uzayı gösterimleri arasındaki ilişkiler, Durum denetlenebilirlik ve Durum Gözlenebilirlik kavramları , Dinamik durum geribesleme ve kutup yerleştirme , Gözlemleyiciler,Kalman filtreleme algoritması ile durum ve parametre kestirimi,Optimal kontrole giriş |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Çok giriş/Çok çıkışlı sistemlere ilişkin temel kavramlar hakkında gerekli bilgiye sahip olmak, | ||
2 | Çok giriş/Çok çıkışlı sistemlerde durum uzayında modelleme ve analiz becerisini kazanmak, | ||
3 | Sistem dinamiğinin kontrolü için gerekli kutup yerleştirme tekniklerini öğrenmek ve kullanabilme yeteneğini kazanmak, | ||
4 | Çok giriş/Çok çıkışlı sistemler için gözlemleyici kavramını öğrenmek ve gözlemleyici tasarımı tekniklerini kullanabilme becerisini kazanmak, | ||
5 | Çok giriş/Çok çıkışlı sistemler için kararlılık yöntemlerini öğrenmek. |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Genel Bilgiler, Fiziksel sistem örnekleri | |
2 | Çok değişkenli kontrol sistemlerinin değişik gösterim biçimleri: Transfer Fonksiyonu gösterimi, durum uzayı gösterimim | |
3 | Çok değişkenli kontrol sistemlerinin değişik gösterim biçimleri: Transfer Fonksiyonu gösterimi, durum uzayı gösterimim | |
4 | Transfer işlevi ile Durum uzayı gösterimleri arasındaki ilişki | |
5 | Durum denetlenebilirlik ve Durum Gözlenebilirlik kavramları | |
6 | Dualite ilişkisi | |
7 | Durum geribesleme ile kutup yerleştirme | |
8 | Durum geribesleme ile kutup yerleştirme | |
9 | Tam mertebeli Gözlemleyiciler | |
10 | İndirgenmiş mertebeli gözlemleyiciler | |
11 | İndirgenmiş mertebeli gözlemleyiciler | |
12 | Kalman filtreleme algoritması ile durum kestirimi | |
13 | Kalman filtreleme algoritması ile durum kestirimi | |
14 | Optimal Kontrole giriş |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1. Thomas Kailath, Linear Systems, Prentice-Hall, 1980, London 2. Paul M De Russo, Rob. J. Roy, Charles M Close, State Variables for Engineers, John wiley & Sons inc., 1965 Newyork. 3. Richard R. Dorf, Modern Control Theory, Addison-wesley Publishing Company, 1992, NewYork. 4. Charles L. Phillips, Rojce D. Harbor, Feedback Control systems, Prentice-Hall, 1988 London 5. Chi-Tsong Chen, Linear System Theory and Design, 1984 NewYork 6. Charles L. Phillips, Rojce D. Harbor, Feedback Control systems, Prentice-Hall, 1988 London |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Çok giriş/Çok çıkışlı sistemlere ilişkin temel kavramlar hakkında gerekli bilgiye sahip olmak, | |||||
2 | Çok giriş/Çok çıkışlı sistemlerde durum uzayında modelleme ve analiz becerisini kazanmak, | |||||
3 | Sistem dinamiğinin kontrolü için gerekli kutup yerleştirme tekniklerini öğrenmek ve kullanabilme yeteneğini kazanmak, | |||||
4 | Çok giriş/Çok çıkışlı sistemler için gözlemleyici kavramını öğrenmek ve gözlemleyici tasarımı tekniklerini kullanabilme becerisini kazanmak, | |||||
5 | Çok giriş/Çok çıkışlı sistemler için kararlılık yöntemlerini öğrenmek. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 4 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 30 |
2. Ödev | 4 |
3. Ödev | 4 |
4. Ödev | 4 |
5. Ödev | 4 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 5 | 5 | 25 |
Kısa Sınav | 1 | 20 | 20 |
Ödev | 1 | 25 | 25 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 40 | 40 |
Toplam İş Yükü | 190 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 7,6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |