Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Hasar Analizi | MTM 524 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MEDİHA İPEK |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Gerilme altında malzeme davranışını öğrenmek suretiyle malzeme güvenliğini değerlendirebilme, hasar kavramını anlayıp endüstriyel hasarları analiz edebilme ve hasarı azaltıcı malzeme, parça ve proses tasarımı yapabilme yeteneği kazandırmak |
Dersin İçeriği | Gerilme altında malzeme davranışı, şekil değiştirme ve kırılma, kırılma türleri ve etki eden faktörler, darbe deneyi, hasar ve hasar analizi, metodoloji, proses ve malzemeye bağlı hasar türleri, endüstriyel hasar analizi örnekleri |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Gerilme altında malzeme davranışını analiz eder | ||
2 | Dış ve iç etkenlerin malzemeye etkilerini öngörür. | ||
3 | Hasar analizi için uygun metodolojileri tasarlar ve uygular. | ||
4 | Sünek ve gevrek kırılmayı kavrar ve analiz eder | ||
5 | Isıl işlem hasarlarını kavrar | ||
6 | Hasarlı parçaları inceleyip hasar nedenini analiz eder ve çözüm üretir. | ||
7 | Hasar analizlerine metodolojik yaklaşım sağlar. |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Hasar, kırılma ve hasar analizinin metodolojisi | |
2 | Metallerin elastik ve plastik deformasyonu | |
3 | Kırılma ve kırılma mekaniği | |
4 | Gevrek kırılma & Sünek kırılma, darbe deneyi ve gevrek-sünek geçiş sıcaklığı | |
5 | Fraktografi | |
6 | Kırık yüzey işaretlerinin yorumu | |
7 | Isıl işlem hasarları | |
8 | Takım hasarları | |
9 | Yorulma kırılması | |
10 | Kaynak hataları | |
11 | Olay incelemeleri / Ödev sunuşları | |
12 | Olay incelemeleri / Ödev sunuşları | |
13 | Olay incelemeleri / Ödev sunuşları | |
14 | Olay incelemeleri / Ödev sunuşları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | 1. CADDELL, R. M., Deformation and Fracture of Solids, Prentice-Hall, Inc., New Jersey, 1980 |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
6 | Metalurji ve Malzeme alanındaki ulusal ve uluslar arası literatür bilgisini kullanarak yaptığı tasarımı laboratuvarda uygular, ulusal literatüre özgün sonuçlar kazandırır. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Gerilme altında malzeme davranışını analiz eder | ||||||
2 | Dış ve iç etkenlerin malzemeye etkilerini öngörür. | ||||||
3 | Hasar analizi için uygun metodolojileri tasarlar ve uygular. | ||||||
4 | Sünek ve gevrek kırılmayı kavrar ve analiz eder | ||||||
5 | Isıl işlem hasarlarını kavrar | ||||||
6 | Hasarlı parçaları inceleyip hasar nedenini analiz eder ve çözüm üretir. | ||||||
7 | Hasar analizlerine metodolojik yaklaşım sağlar. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Performans Görevi (Seminer) | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ödev | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü | 148 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,92 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |