Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İleri Yarıiletken Fiziği | FIZ 530 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | İleri Yoğun Madde Fiziği I, İleri Yoğun Madde Fiziği II |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. HÜSEYİN YASİN UZUNOK |
Dersi Verenler | Doç.Dr. HÜSEYİN YASİN UZUNOK, |
Dersin Yardımcıları | Katıhal Fiziği Anabilim Dalı Araştırma Görevlileri |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Yarıiletkenler günümüz teknolojisinin vazgeçilmez maddelerindendir. Bu dersin amacı master ve doktora öğrencilerinin yarıiletkenler konusunda bilgilendirmek ve onları ciddi araştırmalar yapacak seviyeye getirmektir. |
Dersin İçeriği | Yarıiletkenlere Giriş, Saf ve Katkılı Yarıiletkenler, Yarıiletkenlerin Elektronik Özellikleri, Yarıiletkenlerin Dinamik Özellikleri, Yarıiletkenlerin Optik Özellikleri, Eklem Teorisi, Diyotlar, Transistörler, Yarıiletken Lazerler |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Yarıiletkenlerin kristal yapılarını belirler ve teknolojik kullanım alanlarına göre sınıflandırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Gezi / Gözlem, | |
2 | İletken, yarıiletken ve yalıtkanlar arasındaki benzerlik ve farklılıkları açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem, | |
3 | Yarıiletkenlerin bant yapılarını kuantum teorisine göre yorumlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem, | |
4 | Saf ve katkılı yarıiletkenlerin iletkenlik mekanizmalarını izah eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem, | |
5 | Yarıiletkenlerin dinamik ve optik özelliklerini belirler ve teknolojide nasıl kullanılabileceğini örneklerle açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem, | |
6 | Eklem teorisinin ana hatlarıyla belirtir ve tartışır. | Gezi / Gözlem, | |
7 | Diyotların ve transistörlerin çalışma prensibini analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem, | |
8 | Yarıiletken lazerlerin çalışma teorisini araştırır ve teknolojide kullanımlarını örneklerle açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Yarıiletkenlerin atomik özellikleri | |
2 | Saf ve katkılı yarıiletkenler | |
3 | Yarıiletkenlerin elektronik özellikleri | |
4 | Yarıiletkenlerin elektronik özellikleri | |
5 | Yarıiletkenlerin dinamik özellikleri | |
6 | Yarıiletkenlerin dinamik özellikleri | |
7 | Yarıiletkenlerin optik özellikleri | |
8 | Yarıiletkenlerin optik özellikleri | |
9 | ARASINAV | |
10 | Eklem teorisi | |
11 | Diyotlar | |
12 | Transistörler | |
13 | Yarıiletken lazerler | |
14 | Yarıiletken lazerler |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | [2]“Semiconductro Optoelectronic Devices”, Pallab Bhattacharya,Prentice Hall, 1997. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
6 | Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerinden hareketle laboratuvar, modem cihazlar, yazılımlar, yöntemler, tasarımlar hakkında uygulamalı ve teorik bilgilere sahip olur, bu yöntemlerle akademik düzeyde elde ettiği özgün sonuçları bilimsel aktarım yollarıyla (makale, proje, bildiri..vs.) paylaşıp yorumlar. | ||||||
7 | Fizikte uzmanlık alanı ile ilgili sorunların farkına varır, bağımsız olarak eleştirel bakış, sorgulama ve problem çözme becerilerini kullanıp sorumluluk alarak yenilik, strateji, uygulama planları geliştirir, geliştirdiği planları kalite süreçleri çerçevesinde uygulamaya dönüştürmeye katkı sağlar. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Yarıiletkenlerin kristal yapılarını belirler ve teknolojik kullanım alanlarına göre sınıflandırır. | |||||||
2 | İletken, yarıiletken ve yalıtkanlar arasındaki benzerlik ve farklılıkları açıklar. | |||||||
3 | Yarıiletkenlerin bant yapılarını kuantum teorisine göre yorumlar. | |||||||
4 | Saf ve katkılı yarıiletkenlerin iletkenlik mekanizmalarını izah eder. | |||||||
5 | Yarıiletkenlerin dinamik ve optik özelliklerini belirler ve teknolojide nasıl kullanılabileceğini örneklerle açıklar. | |||||||
6 | Eklem teorisinin ana hatlarıyla belirtir ve tartışır. | |||||||
7 | Diyotların ve transistörlerin çalışma prensibini analiz eder. | |||||||
8 | Yarıiletken lazerlerin çalışma teorisini araştırır ve teknolojide kullanımlarını örneklerle açıklar. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Ödev | 20 |
2. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Ödev | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |