Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Çekirdek Fiziğinde Seçme Konular I | FIZ 521 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MEHMET BEKTAŞOĞLU |
Dersi Verenler | Prof.Dr. MEHMET BEKTAŞOĞLU, |
Dersin Yardımcıları | Nükleer Fizik EABD Araştırma Görevlileri |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Çekirdek fiziğinde lisansüstü düzeyde seçilmiş konular ile ilgili kavramları öğretmek ve ileri teorik araştırmalarda bunları kullanma yeteneğini öğrencilere kazandırmak |
Dersin İçeriği | Açısal Momentumların vektörel hesabı, Açısal momentumların toplanması ve Clebsch-Gordan Katsayıları, Wigner-Eckart Teoremi, Pauli spin matrisleri, Simetri koşulları, Spin değiş-tokuş operatörü, Manyetik alanda hareket |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Açısal momentum ve spin kavramlarını tarif eder. | Anlatım, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
2 | Açısal momentumların vektörel olarak nasıl toplandığını izah eder. | Anlatım, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
3 | Clebsch-Gordan katsayılarını hangi amaçlarla kullanıldığının farkına varır. | Anlatım, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
4 | Clebsch-Gordan katsayılarının özelliklerini listeler ve çekirdek fiziği problemlerine uygular. | Anlatım, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
5 | Wigner-Eckart teoreminin çekirdek fiziğinde neyi ifade ettiğini tanımlar ve birkaç problemde kullanır. | Anlatım, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
6 | Wigner-Eckart teoremini kullanarak manyetik dipol momenti hesaplar. | Anlatım, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
7 | Pauli spin matrislerini yazar ve özelliklerini sıralar. | Anlatım, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
8 | Spin değiş-tokuş operatörünün işlevini tarif eder. | Anlatım, Tartışma, Gezi / Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Açısal Momentumların vektörel hesabı | [1] Sayfa 3-10 |
2 | Açısal momentumların toplanması | [1] |
3 | Clebsch-Gordan Katsayıları | [1] Sayfa 3-10 |
4 | Clebsh-Gordan Katsayılarının uygulamaları | [1] Sayfa 19 |
5 | Wigner-Eckart Teoremi | [1] Sayfa 23-34 |
6 | Pauli spin matrisleri | [1] Sayfa 31-33 |
7 | Problemler | [1] Sayfa 35 |
8 | Manyetik Dipol Momentin Hesaplanması | [1] |
9 | ARASINAV | |
10 | Kuadrupol Momentin Hesaplanması | [1] |
11 | Simetri koşulları | [1] |
12 | Spin değiş-tokuş operatörü | [1] |
13 | Manyetik alanda hareket | [1] |
14 | Problemler | [1] |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Jouni Suhonen, “From Nucleons to Nucleus”, Springer-Verlag, 2007 [2] Soloviev S.G., ‘’Theory of Complex Nuclei’’ Pergamon Pres, Oxford 1976 |
Ders Kaynakları | [[3] Cottingham W.N., ‘’Çekirdek Fiziğine Giriş’’ Literatür Yayınları, 2001 [4] Krane K. S., ‘’Nükleer Fizik 1. Cilt’’ çev. Ed. Şarer B., Palme Yayıncılık, 2001, Ankara |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
6 | Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerinden hareketle laboratuvar, modem cihazlar, yazılımlar, yöntemler, tasarımlar hakkında uygulamalı ve teorik bilgilere sahip olur, bu yöntemlerle akademik düzeyde elde ettiği özgün sonuçları bilimsel aktarım yollarıyla (makale, proje, bildiri..vs.) paylaşıp yorumlar. | ||||||
7 | Fizikte uzmanlık alanı ile ilgili sorunların farkına varır, bağımsız olarak eleştirel bakış, sorgulama ve problem çözme becerilerini kullanıp sorumluluk alarak yenilik, strateji, uygulama planları geliştirir, geliştirdiği planları kalite süreçleri çerçevesinde uygulamaya dönüştürmeye katkı sağlar. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Açısal momentum ve spin kavramlarını tarif eder. | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
2 | Açısal momentumların vektörel olarak nasıl toplandığını izah eder. | |||||||
3 | Clebsch-Gordan katsayılarını hangi amaçlarla kullanıldığının farkına varır. | |||||||
4 | Clebsch-Gordan katsayılarının özelliklerini listeler ve çekirdek fiziği problemlerine uygular. | |||||||
5 | Wigner-Eckart teoreminin çekirdek fiziğinde neyi ifade ettiğini tanımlar ve birkaç problemde kullanır. | |||||||
6 | Wigner-Eckart teoremini kullanarak manyetik dipol momenti hesaplar. | |||||||
7 | Pauli spin matrislerini yazar ve özelliklerini sıralar. | |||||||
8 | Spin değiş-tokuş operatörünün işlevini tarif eder. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Ödev | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Proje / Tasarım | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |