Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Türk Müziği Meşki II | TMB 460 | 8 | 2 + 2 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Türk Müziği Nazariyatı, Türk Müziği Repertuarı ve Usul derslerinin alınması. |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. ERHAN BAYRAM |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Research Assistant Murat Dilber |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Musiki geleneğinin günümüze kadar aktarımını sağlamış meşk yönteminin hem teorik hem de pratikte öğretilmesi ve uygulanması. Hoca-talebe ilişkisinin sağlamlaştırılması. Hafıza ve usul vurma arasındaki bağlantıyı güçlendirerek nota yazısına bağımlılığın azaltılması.
|
Dersin İçeriği | Geleneksel meşk yöntemindeki çalışma düzeninin öğretimi. Nota yazısı kullanılmadan ve nota telaffuzları yapılmadan; seslendirmelerin müzikal aralıkları öne çıkartarak makamsal bütünlüğün zihinde daha kalıcı yer etmesini sağlamak. Büyük usullerle klasik eserlerin öğretimi. Eserlerin güfteleri üzerinden konuşmalar. Usul kalıpları ile hece yapıları arasındaki bağlantılarla eserin müzikal yapısını hafızaya alabilme kabiliyetini geliştirmek.
|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Hammamizade İsmail Dede Efendi'nin Sultaniyegah Ağır Semai "Nihan Ettim Seni Sinemde Ey Meypare Cânımsın" ve Sultaniyegah Yürük Semai "Şad Eyledi Can ü Dilimi Ruhi Revanım" eserlerini ezberler | Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | |
2 | Çifte Düyek, Hafif, Zencir ve Aksak Semai usullerini öğrenir | Tartışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, | |
3 | Nedim Ağa'nın Sultaniyegah peşrev ve saz semaiini ezberler | Tartışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, | |
4 | Tanburi Cemil Bey'in ve Niyazi Sayın'ın Sultaniyegah taksimlerini analiz edip bunları dağarcıklarına alır | Tartışma, Deney ve Laboratuvar, | |
5 | Meşk eğitim yöntemi üzerinde kesin bilgisi olur, Nedim Ağa'nın peşrev ve saz semaisi ve eserlerde geçen usullerle birlikte Hammamizade İsmail Dede Efendi'nin Sultaniyegah takımını ezberler. | Anlatım, Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Aksak semai usulü ve Hammamizade İsmail Dede Efendi Sultaniyegah Ağır Semai "Nihan Ettim Seni Sinemde Ey Meypare Cânımsın" eserinin güfte çalışması | Bekir Sıtkı Sezgin'in okuduğu eser kaydı. |
2 | Hammamizade İsmail Dede Efendi Sultaniyegah Ağır Semai "Nihan Ettim Seni Sinemde Ey Meypare Cânımsın" eserinin usulünce icrası | Bekir Sıtkı Sezgin'in okuduğu icrası |
3 | Çifte Düyek, Hafif, Zencir ve Aksak Semai usullerinin tekrar icraları | Önceki hazırlık kaynakları |
4 | Yürük Semai Usulü ve Hammamizade İsmail Dede Efendi Sultaniyegah Yürük Semai "Şad Eyledi Can ü Dilimi Ruhi Revanım" | Yürük semai usulü ve Meral Uğurlu'nun eser icrası kaydı |
5 | Tanburi Cemil Bey'in kemençe ile yaptığı Sultaniyegah taksimi analizi | Tanburi Cemil Bey'in ilgili kaydı |
6 | Önceki Sultaniyegah Ağır Semai "Nihan Ettim Seni Sinemde Ey Meypare Cânımsın" ve Yürük Semai "Şad Eyledi Can ü Dilimi Ruhi Revanım" eserlerinin peşi sıra tekrar icrası | Önceki ön hazırlık kaynakları |
7 | Önceki Sultaniyegah Beste "Can ü Dilimiz Lütfu Keremkar ile mamur" ve Sultaniyegah Beste "Misalini ne zemin ü zaman görmüştür" icrası | Önceki ön hazırlık kaynakları |
8 | Vize | |
9 | Sultaniyegah Saz Semaisi Nedim Ağa 1. ve 2. hane icrası | Necdet Yaşar ve Niyazi Sayın'ın icra ettiği kayıt |
10 | Sultaniyegah Saz Semaisi Nedim Ağa 3. ve 4. hane icrası | Necdet Yaşar ve Niyazi Sayın'ın icra ettiği kayıt |
11 | Hammaizade İsmail Dede Efendi'nin Sultaniyegah takımının peşrev ve saz semaisi dahil baştan sonra ezbere icrası. | Aleaddin Yavaşça, Bekir Sıtkı Sezgin, Meral Uğurlu, Niyazi Sayın, Necdet Yaşar ve Cüneyt Kosal'ın ilgili kayıtları. |
12 | Tüm takım repertuarının bireysel icraları | Önceki hazırlık kaynakları |
13 | Final sınavı hazırlığı, genel tekrar ve Niyazi Sayın'ın Sultaniyegah ney taksiminin alanizi | Tüm ön hazırlık kaynakları ve Niyazi Sayın'ın ilgili kaydı |
14 | Final |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Behar, Cem. 1993. Zaman, mekan, Müzik: Klasik Türk Musikisinde eğitim (meşk), icra ve Aktarım. AK Kitapevi. İstanbul.
Behar, C. (2005): Musikiden Müziğe, Osmanlı / Türk Müziği: Gelenek ve Modernlik. YKY Yayınları. İstanbul.
Behar, C. (2016): Aşk Olmayınca Meşk Olmaz. Geleneksel Osmanlı / Türk Müziğinde Öğretim ve İntikal. YKY Yayınları. İstanbul.
Delice, S. (1999): Klasik Türk Musikisinde Meşk usulü ve üslup edinimi. Musikişinas Dergisi, S3. BÜTMK Yayınları. İstanbul.
Doğrusöz D.N., Uruş, D. (2012): Trasferring Music by Meşk: Suzidilara Mevlevi Ayini of Sultan Semil III. Journal of Human Sciences. 9(2).
G. Gedik (2005): Bekir Sıtkı Sezgin, Dini Musiki ve Meşk Usulü, Musikişinas, Boğaziçi Üniversitesi Matbaası, s7, İstanbul.
Karahasanoğlu, S. (2012). Meşk: The Traditional Teaching System of Turkish Music. Journal Of Teaching and Education. 1(7). ISSN: 2165-6266
Paçacı, Gönül. 2010. Osmanlı Müziğini Okumak (Neşriyat-ı Musiki). İstanbul 2010 Avrupa Kültür Başkenti Ajansı, Kültür ve Turizm Bakanlığı.
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türk müziğinin yanında, müziği bütün yönleriyle araştırırken, diğer yandan öğrendiği bilgileri sentezleyip çağın gereklerini dikkate alarak eleştirel bir bakış açısı oluşturur. | X | |||||
2 | Müzik insanı olarak kendini sürekli geliştirir; mesleki etik kurallara uygun bilgi ve becerileri diğer bilim alanlarıyla ilişkilendirip bağlar kurmaya çalışır. | X | |||||
3 | Müziğin sanatın bir kolu olmasının yanında , eğitim alanındaki yerini de dikkate alarak inceler, kültürel gelişimini izler ve tarihi süreç içinde ele alır. | X | |||||
4 | Özellikle bir millet adını taşıması hasebiyle Türk müziğinin, tarih içindeki yerini ve önemini bilerek diğer kültürlerle olan alışverişini geniş bir bakış açısıyla analiz eder. | X | |||||
5 | Türk müziği, kültürü, tarihi, edebiyatı, nazariyatı ve solfeji ve enstrüman bilgisiyle desteklenir. Müziğini kavrayıp, geçmişiyle beraber geleceğe aktaracak düzeyde bilgiye sahip olunmasını sağlar. | X | |||||
6 | Alanıyla ilgili gerekli doküman bulma , araç gereç ,kaynak ile arşive sahip olmanın yollarını gösterir ve sağlar. | X | |||||
7 | Bilim uzmanlığına aday öğrenciler yetiştirirken, eğitim alanında da ders verecek formasyona sahip dersleri de öğretir. | X | |||||
8 | Bilimsel bakış açısıyla kültürümüzün analiz edilmesini öğrenirken diğer kültürlerle de sentez yapacak yeterliliğe sahip olma becerisi kazandırır. | X | |||||
9 | Müzik sanatından yola çıkarak, estetik bakış açısını diğer sanat dallarında da uygulama yeterliliğini sağlar. | X | |||||
10 | Teknolojiyi müzik alanında uygulama konusunda yeterli bilgiye sahip olmayı sağlar. | X | |||||
11 | Alanı ile ilgli yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Scale, Level B1). | ||||||
12 | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Hammamizade İsmail Dede Efendi'nin Sultaniyegah Ağır Semai "Nihan Ettim Seni Sinemde Ey Meypare Cânımsın" ve Sultaniyegah Yürük Semai "Şad Eyledi Can ü Dilimi Ruhi Revanım" eserlerini ezberler | ||||||||||||
2 | Çifte Düyek, Hafif, Zencir ve Aksak Semai usullerini öğrenir | ||||||||||||
3 | Nedim Ağa'nın Sultaniyegah peşrev ve saz semaiini ezberler | ||||||||||||
4 | Tanburi Cemil Bey'in ve Niyazi Sayın'ın Sultaniyegah taksimlerini analiz edip bunları dağarcıklarına alır | ||||||||||||
5 | Meşk eğitim yöntemi üzerinde kesin bilgisi olur, Nedim Ağa'nın peşrev ve saz semaisi ve eserlerde geçen usullerle birlikte Hammamizade İsmail Dede Efendi'nin Sultaniyegah takımını ezberler. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 40 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Performans Görevi (Uygulama) | 3 | 3 | 9 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |