Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Güfte İncelemesi | TMB 458 | 8 | 2 + 2 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. SAFİYE ŞEYDA ERDAŞ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Doç. Dr. Ferdi KOÇ |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Türk Müziğinde yer alan formlara ait güfte türlerinin tanınması, yapısal özelliklerinin incelenmesi güfte-beste uyumunun belirlenmesi |
Dersin İçeriği | Türk Müziğinde kullanılan hece ve aruz vezniyle yazılmış güfte örnekleri, nazım şekilleri üzerinden incelenecektir |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Türk müziği güftelerini şekil özellikleri bakımından tanır | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Güfteleri şekil özellikleriyle analiz eder | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Güfteleri şekil özellikleri bakımından sentezler | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Usûl ve güfteler arasındaki uyumu değerlendirir | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Nazımda şekil özellikleri, nazım birimi, kâfiye ve redif, vezin, nazım şekilleri Mısra, beyit , bend | |
2 | Nazımda şekil özellikleri, nazım birimi, kâfiye ve redif, vezin, nazım şekilleri Mısra, beyit , bend | |
3 | Vezin: Hece vezni | |
4 | Hece vezninin kalıpları | |
5 | The forms of sylable vezin | |
6 | Türk şiirinde kullanılan bahirler aruz kalıpları | |
7 | Bahirler ve kalıplar | |
8 | Aruz kalıpları ve örnek metin taktileri | |
9 | Nazım şekilleri: Halk edebiyatı nazım şekilleri | |
10 | Nazım şekilleri: Halk edebiyatı nazım şekilleri | |
11 | Beyitlerden oluşan nazım şekilleri | |
12 | Bentlerden oluşan nazım şekilleri | |
13 | Yeni Türk edebiyatı nazım şekilleri | |
14 | Genel değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Mehmet Nuri Uygun, Kitabu'l-edvar, İbn Haldun Üniversitesi Yayınları, İstanbul 2019. |
Ders Kaynakları | Abdurrahman Güzel, Dini-Tasavvufi Türk Edebiyatı, Akçağ Yayınları, Ankara 2003. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türk müziğinin yanında, müziği bütün yönleriyle araştırırken, diğer yandan öğrendiği bilgileri sentezleyip çağın gereklerini dikkate alarak eleştirel bir bakış açısı oluşturur. | X | |||||
2 | Müzik insanı olarak kendini sürekli geliştirir; mesleki etik kurallara uygun bilgi ve becerileri diğer bilim alanlarıyla ilişkilendirip bağlar kurmaya çalışır. | X | |||||
3 | Müziğin sanatın bir kolu olmasının yanında , eğitim alanındaki yerini de dikkate alarak inceler, kültürel gelişimini izler ve tarihi süreç içinde ele alır. | X | |||||
4 | Özellikle bir millet adını taşıması hasebiyle Türk müziğinin, tarih içindeki yerini ve önemini bilerek diğer kültürlerle olan alışverişini geniş bir bakış açısıyla analiz eder. | X | |||||
5 | Türk müziği, kültürü, tarihi, edebiyatı, nazariyatı ve solfeji ve enstrüman bilgisiyle desteklenir. Müziğini kavrayıp, geçmişiyle beraber geleceğe aktaracak düzeyde bilgiye sahip olunmasını sağlar. | X | |||||
6 | Alanıyla ilgili gerekli doküman bulma , araç gereç ,kaynak ile arşive sahip olmanın yollarını gösterir ve sağlar. | X | |||||
7 | Bilim uzmanlığına aday öğrenciler yetiştirirken, eğitim alanında da ders verecek formasyona sahip dersleri de öğretir. | X | |||||
8 | Bilimsel bakış açısıyla kültürümüzün analiz edilmesini öğrenirken diğer kültürlerle de sentez yapacak yeterliliğe sahip olma becerisi kazandırır. | X | |||||
9 | Müzik sanatından yola çıkarak, estetik bakış açısını diğer sanat dallarında da uygulama yeterliliğini sağlar. | X | |||||
10 | Teknolojiyi müzik alanında uygulama konusunda yeterli bilgiye sahip olmayı sağlar. | X | |||||
11 | Alanı ile ilgli yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Scale, Level B1). | X | |||||
12 | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Türk müziği güftelerini şekil özellikleri bakımından tanır | ||||||||||||
2 | Güfteleri şekil özellikleriyle analiz eder | ||||||||||||
3 | Güfteleri şekil özellikleri bakımından sentezler | ||||||||||||
4 | Usûl ve güfteler arasındaki uyumu değerlendirir |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Kısa Sınav | 20 |
2. Kısa Sınav | 20 |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Ödev | 1 | 8 | 8 |
Final | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü | 124 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,96 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |