Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Güfte İncelemesi TMB 458 8 2 + 2 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. SAFİYE ŞEYDA ERDAŞ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Doç. Dr. Ferdi KOÇ

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Türk Müziğinde yer alan formlara ait güfte türlerinin tanınması, yapısal özelliklerinin incelenmesi güfte-beste uyumunun belirlenmesi

Dersin İçeriği

Türk Müziğinde kullanılan hece ve aruz vezniyle yazılmış güfte örnekleri, nazım şekilleri üzerinden incelenecektir

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Türk müziği güftelerini şekil özellikleri bakımından tanır Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Güfteleri şekil özellikleriyle analiz eder Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Güfteleri şekil özellikleri bakımından sentezler Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Usûl ve güfteler arasındaki uyumu değerlendirir Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Nazımda şekil özellikleri, nazım birimi, kâfiye ve redif, vezin, nazım şekilleri Mısra, beyit , bend
2 Nazımda şekil özellikleri, nazım birimi, kâfiye ve redif, vezin, nazım şekilleri Mısra, beyit , bend
3 Vezin: Hece vezni
4 Hece vezninin kalıpları
5 The forms of sylable vezin
6 Türk şiirinde kullanılan bahirler aruz kalıpları
7 Bahirler ve kalıplar
8 Aruz kalıpları ve örnek metin taktileri
9 Nazım şekilleri: Halk edebiyatı nazım şekilleri
10 Nazım şekilleri: Halk edebiyatı nazım şekilleri
11 Beyitlerden oluşan nazım şekilleri
12 Bentlerden oluşan nazım şekilleri
13 Yeni Türk edebiyatı nazım şekilleri
14 Genel değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu

Mehmet Nuri Uygun, Kitabu'l-edvar, İbn Haldun Üniversitesi Yayınları, İstanbul 2019.
 

Ders Kaynakları

Abdurrahman Güzel, Dini-Tasavvufi Türk Edebiyatı, Akçağ Yayınları, Ankara 2003.
Sadettin Nuzhet Ergun, Türk Musikisi Antolojisi, İstanbul 1943.
Fuad Köprülü, Türk Edebiyatında İlk Mutasavvıflar, Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, Ankara 1981.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türk müziğinin yanında, müziği bütün yönleriyle araştırırken, diğer yandan öğrendiği bilgileri sentezleyip çağın gereklerini dikkate alarak eleştirel bir bakış açısı oluşturur. X
2 Müzik insanı olarak kendini sürekli geliştirir; mesleki etik kurallara uygun bilgi ve becerileri diğer bilim alanlarıyla ilişkilendirip bağlar kurmaya çalışır. X
3 Müziğin sanatın bir kolu olmasının yanında , eğitim alanındaki yerini de dikkate alarak inceler, kültürel gelişimini izler ve tarihi süreç içinde ele alır. X
4 Özellikle bir millet adını taşıması hasebiyle Türk müziğinin, tarih içindeki yerini ve önemini bilerek diğer kültürlerle olan alışverişini geniş bir bakış açısıyla analiz eder. X
5 Türk müziği, kültürü, tarihi, edebiyatı, nazariyatı ve solfeji ve enstrüman bilgisiyle desteklenir. Müziğini kavrayıp, geçmişiyle beraber geleceğe aktaracak düzeyde bilgiye sahip olunmasını sağlar. X
6 Alanıyla ilgili gerekli doküman bulma , araç gereç ,kaynak ile arşive sahip olmanın yollarını gösterir ve sağlar. X
7 Bilim uzmanlığına aday öğrenciler yetiştirirken, eğitim alanında da ders verecek formasyona sahip dersleri de öğretir. X
8 Bilimsel bakış açısıyla kültürümüzün analiz edilmesini öğrenirken diğer kültürlerle de sentez yapacak yeterliliğe sahip olma becerisi kazandırır. X
9 Müzik sanatından yola çıkarak, estetik bakış açısını diğer sanat dallarında da uygulama yeterliliğini sağlar. X
10 Teknolojiyi müzik alanında uygulama konusunda yeterli bilgiye sahip olmayı sağlar. X
11 Alanı ile ilgli yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Scale, Level B1). X
12 Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 Türk müziği güftelerini şekil özellikleri bakımından tanır
2 Güfteleri şekil özellikleriyle analiz eder
3 Güfteleri şekil özellikleri bakımından sentezler
4 Usûl ve güfteler arasındaki uyumu değerlendirir
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Kısa Sınav 20
2. Kısa Sınav 20
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 8 8
Kısa Sınav 2 10 20
Ödev 1 8 8
Final 1 8 8
Toplam İş Yükü 124
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,96
Dersin AKTS Kredisi 5