Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Çalgı III | TMB 205 | 3 | 2 + 1 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | ÇALGI II |
Önerilen Seçmeli Dersler | ------ |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi CENGİZ ATLAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | ----- |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Türk müziği unsurlarının birbirleriyle ilişkileri bakımından ele almak. Enstrumanı tanımlayabilmesini sağlamak. Makamların tanınması ve icrasını yerine getirebilme becerisini edindirmek. Metot ile ilgili deneyim kazanmasına yardım etmek. |
Dersin İçeriği |
Çalgının tanıtımı, tutuş tekniği, basit ezgilerin çalınması. Metod takibi, eserin icrâsı, egzersizler. Metot takibi, eser icrası, egzersizler. Metodun takibi ve çalgı hakimiyetinin geliştirilmesi, egzersizler, seviyeye uygun eserlerin çalınması, banttan dikte çalışmaları, nota yazım şekilleri. Metodun takibi ve seviyeye uygun eserlerin çalınması, yorum. Metodun takibi ve acelite. Metodun takibi ve seviyeye uygun eserlerin çalınması. Metodun bitirilmesi, teknik, tavır ve yoruma dayalı eserlerin çalınması ve geliştirilmesi.
|
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Teknik, tavır ve yoruma dayalı eserleri uygular | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, | |
2 | Teknik, tavır ve yoruma dayalı eserleri uygular | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, | |
3 | Enstrumanını akord etme yeteneğine ulaşır. | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, | |
4 | Peşrevlerle ilgili örnekler verir. | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, | |
5 | Pozisyonlarla ilgili etütleri analiz eder. | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, | |
6 | Serbest eser yorumlama yapar. | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Buselik Makamı | Buselik makamı hakkında nazari bilgiler, donanımı seyir karakteri, güçlüsü, dizisi, seyir karakteri hakkında genel bilgiler, buselik makamı ile ilgili ses kayıtlarının dinletilmesi |
2 | Kemençeci Nikolaki Buselik Peşrevi 1. hane | Kemençeci Nikolaki'nin buselik peşrevinin ses kayıtlarının dinlenmesi, buselik makamı ile ilgili başra saz eserlerinin araştırılıp dinlenmesi |
3 | Buselik Peşrevi 2. hane dem seslerden icrası | Dem seslerde uzun ses çalışmaları, 2/4 ve 4/4 notalarla dem seslerde egzersiz çalışmaları |
4 | İsmail Baha Sürelsanın buselik şarkısı “Güle sor bülbüle sor” | Buselik makamında şarkılar ve saz eserlerinin dinletilmesi |
5 | Hicaz makamı | Hicaz makamı hakkında nazari bilgiler, seyir örnekleri, hicaz makamında yapılmış şarkı örneklerinin ses kayıtlarının dinletilmesi |
6 | Hicaz ilahi “Nice bir uyursun” | Hicaz makamında yazılmış ilahilerin araştırılıp dinlenmesi, birbirine benzeyen ve ayrılan yönlerinin, ritmsel özelliklerinin tespit edilmesi |
7 | Peşrevlere giriş | Türk Musikisinde kullanılan formlar hakkında bilgi edinilerek, en çok hangi formlarda eser üretildiğinin tespit edilmesi |
8 | Saz semailerine giriş | Peşrev ve saz semaileri arasındaki farklar bunların birlikte kullanıldığı formlar hakkında bilgi sahibi olunun çalışmalar, araştırmalar, ses kayıtlarının dinletilmesi |
9 | Veli Dede'nin Hicaz Humayum Peşrevi | Hicaz ailesi makamları hakkında teorik bilgiler, hicaz makamı ile ilgili kayıtların dinletilmesi |
10 | Refik Fersan Hicaz Humayun Peşrevi | Hicaz humayun makamı hakkında genel bilgiler, durağı, güçlüsü, dizisi, seyir karakteri.. |
11 | Köçek Derviş Mustafa Dede Bayati Ayin Dördüncü Selam | Mevlevi ayinleri hakkında genel bilgiler, mevlevi ayinlerini bölümleri ritmik yapıları hakkında genel bilgiler |
12 | Hica son yürük semai | 6/8 lik usuller ve bu usullerin kullanıldığı yerler hakkında genel bilgiler |
13 | Pozisyonlarla ilgili etütler | Ney'de kullanılan parmak pozisyonları, parmak numaraları ve 2.ve 3. kademedeki parmak pozisyonlarının karışık olarak kullanılması |
14 | Genel Tekrar | Bu dönem öğrenilen bilgilerin evde çalışılarak gelinmesi ve tüm nazari konuların tekrar edilmesi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu |
Yar.Doç.Süleyman Erguner Ney Metodu İstanbul 2007, Neyzen Ahmet Kaya Ney metodu İstanbul 2003, Cengiz Atlan Ders Notu |
Ders Kaynakları |
ÖZALP, Nazmi, Türk Musıkîsi Beste Formları, TRT, Ankara, Yayın no:239 TRT TSM Arşivi,Türk Musikisi Ders notları ve Enstrumanla ilgili kayıtlar, bantlar |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türk müziğinin yanında, müziği bütün yönleriyle araştırırken, diğer yandan öğrendiği bilgileri sentezleyip çağın gereklerini dikkate alarak eleştirel bir bakış açısı oluşturur. | X | |||||
2 | Müzik insanı olarak kendini sürekli geliştirir; mesleki etik kurallara uygun bilgi ve becerileri diğer bilim alanlarıyla ilişkilendirip bağlar kurmaya çalışır. | X | |||||
3 | Müziğin sanatın bir kolu olmasının yanında , eğitim alanındaki yerini de dikkate alarak inceler, kültürel gelişimini izler ve tarihi süreç içinde ele alır. | X | |||||
4 | Özellikle bir millet adını taşıması hasebiyle Türk müziğinin, tarih içindeki yerini ve önemini bilerek diğer kültürlerle olan alışverişini geniş bir bakış açısıyla analiz eder. | X | |||||
5 | Türk müziği, kültürü, tarihi, edebiyatı, nazariyatı ve solfeji ve enstrüman bilgisiyle desteklenir. Müziğini kavrayıp, geçmişiyle beraber geleceğe aktaracak düzeyde bilgiye sahip olunmasını sağlar. | X | |||||
6 | Alanıyla ilgili gerekli doküman bulma , araç gereç ,kaynak ile arşive sahip olmanın yollarını gösterir ve sağlar. | X | |||||
7 | Bilim uzmanlığına aday öğrenciler yetiştirirken, eğitim alanında da ders verecek formasyona sahip dersleri de öğretir. | X | |||||
8 | Bilimsel bakış açısıyla kültürümüzün analiz edilmesini öğrenirken diğer kültürlerle de sentez yapacak yeterliliğe sahip olma becerisi kazandırır. | X | |||||
9 | Müzik sanatından yola çıkarak, estetik bakış açısını diğer sanat dallarında da uygulama yeterliliğini sağlar. | X | |||||
10 | Teknolojiyi müzik alanında uygulama konusunda yeterli bilgiye sahip olmayı sağlar. | X | |||||
11 | Alanı ile ilgli yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Scale, Level B1). | X | |||||
12 | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Teknik, tavır ve yoruma dayalı eserleri uygular | ||||||||||||
2 | Teknik, tavır ve yoruma dayalı eserleri uygular | ||||||||||||
3 | Enstrumanını akord etme yeteneğine ulaşır. | ||||||||||||
4 | Peşrevlerle ilgili örnekler verir. | ||||||||||||
5 | Pozisyonlarla ilgili etütleri analiz eder. | ||||||||||||
6 | Serbest eser yorumlama yapar. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 10 |
2. Performans Görevi (Uygulama) | 10 |
3. Performans Görevi (Uygulama) | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
Performans Görevi (Uygulama) | 3 | 5 | 15 |
Final | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü | 127 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,08 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |