Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Dini Müzik | TBB 442 | 8 | 2 + 2 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. SAFİYE ŞEYDA ERDAŞ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Doç.Dr.Ferdi KOÇ |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Türk Din Musikisinin tarihi gelişimi ve formları hakkında bilgi kazanmak |
Dersin İçeriği | Türk Din Musikisi’nin Tarihi Gelişimi, Formları, Formlara Ait Örnekler |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Müzik, müziğin temel kavramlarını,amacını ve çeşitlerini tanımlar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
2 | Türk Din Musikisinin tarihi ve kültürel gelişimini özetler | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Türk Din Müziğinin Türk İslam sanatları arasındaki yerini tasvir eder | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Türk Din Musikisi’ndeki makam ve usul yapılarını anlatır | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
5 | Ses kullanımıyla ilgili teknik bilgi ve duyuları geliştirir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, | |
6 | Türk Din Musikisi formlarına ait örnek eserleri listeler | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Türk Dini Müziği, Tanımı ve Muhtevası | |
2 | Türk İslam Dünyasında Dini Müziğin Yeri | |
3 | Türk Dini Müziği Kültürü ve Formları | |
4 | Türk Dini Müziğinde icra hususiyetleri | |
5 | Türk Dini Müziğinde Kullanılan Basit Makamlar | |
6 | Türk Dini Müziğinde Şed Makamların Kullanılışı | |
7 | Türk Din Müziğinde Makam-Form İlişkisi | |
8 | Türk Din Müziğinde Kullanılan Usuller ve Mertebeleri | |
9 | Basit ve Mürekkep (Bileşik) Usul Bilgileri | |
10 | Dini Müzikte Ses Kullanımı ile İlgili Teknik Bilgiler | |
11 | Makamların Dini Müzik Formlarına Uygulanışı | |
12 | Ezan, Salâ, Kıraat, Cumhur Müezzinliği,Kaside Formlarında Uygulama | |
13 | Naat, İlahi, Tevşih, Mevlid formlarında uygulama | |
14 | Mevlevi Ayini Formunda uygulama |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Komisyon (2017), Türk Din Musikisi El Kitabı, Grafiker Yayınları, Ankara. |
Ders Kaynakları |
[2] Tura, Yalçın (1988), Türk Musikisinin Meseleleri, Pan Yayınları, İstanbul. [5]Özkan,İsmail Hakkı(1994),Türk Musikisi Nazariyatı ve Usulleri, Ötüken, İstanbul. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Müziği tüm yönleriyle araştırarak öğrenir, bilgi ve senteze varır, çağın gerektirdiği bakış açısıyla çevresini ve dünyayı algılayabilecek eleştirel bir bakış açısı oluşturur. | X | |||||
2 | Kendisini sürekli olarak değişim ve gelişim içinde yeniler, sorgular, yeni bilgi ve metotları analiz eder. Diğer disiplinlerle ilgili olarak da çalışır ve bağlarını kurar. | X | |||||
3 | Müzik sanatını, eğitim, estetik, tarih gibi birçok boyutta ele alır, inceler, sonuçlara varır. | X | |||||
4 | Nota yazımı, müzik teknolojileri konularında yenilikleri takip eder. Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir. | X | |||||
5 | Milli kültürün çok önemli bir öğesi olan müzik kültürünü tarihi perspektifte analiz eder ve geleceğe taşır. | X | |||||
6 | Müzik biliminin karakteristiklerini uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına, alanıyla ilgili konularda halkla ilişkilerin etkin iletişim tekniklerini kullanarak aktarma becerisine sahiptir. | X | |||||
7 | Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir | X | |||||
8 | Bilimsel bilgilere dayanarak popüler kültürü analiz ederek, popüler kültürün oluşturduğu sanatı eleştirel bir bakış açısıyla ele alma becerisine sahiptir. | X | |||||
9 | Alanı ile ilgli yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Scale, Level B1). | X | |||||
10 | Batı müziği nazariyatı ve solfeji yanında, Türk müziği nazariyatı ve solfeji, tarihi, edebiyatı, enstrüman bilgisiyle destekleyerek donatır. Kendi milli müziğini kavrama ve geleceğe aktarmanın yanında, Avrupa ve dünya müziğini inceleyecek, kıyas yapabilecek bir düzeyde bilimsel bilgi verir. | X | |||||
11 | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | X | |||||
12 | Müzik biliminin konularını sorgulayıcı, analiz edici, sentezleyici metod ve teknikleri verir. | X | |||||
13 | Müzik biliminin alanına giren bilimsel verilerin toplanması, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında, toplumsal, bilimsel ve etik değerleri verir. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Müzik, müziğin temel kavramlarını,amacını ve çeşitlerini tanımlar | ||||||||||||||
2 | Türk Din Musikisinin tarihi ve kültürel gelişimini özetler | ||||||||||||||
3 | Türk Din Müziğinin Türk İslam sanatları arasındaki yerini tasvir eder | ||||||||||||||
4 | Türk Din Musikisi’ndeki makam ve usul yapılarını anlatır | ||||||||||||||
5 | Ses kullanımıyla ilgili teknik bilgi ve duyuları geliştirir | ||||||||||||||
6 | Türk Din Musikisi formlarına ait örnek eserleri listeler |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 45 |
1. Kısa Sınav | 15 |
2. Kısa Sınav | 15 |
1. Sözlü Sınav | 25 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Ödev | 2 | 5 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Kısa Sınav | 2 | 8 | 16 |
Sözlü Sınav | 1 | 8 | 8 |
Final | 1 | 16 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü | 271 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 10,84 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |