Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Çalgı II | TBB 110 | 2 | 2 + 1 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | ÇALGI I |
Önerilen Seçmeli Dersler | --------- |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi CENGİZ ATLAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | ------------ |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Türk müziği unsurlarının birbirleriyle ilişkileri bakımından ele almak. Enstrumanı tanımlayabilmesini sağlamak. Makamların tanınması ve icrasını yerine getirebilme becerisini edindirmek. Metot ile ilgili deneyim kazanmasına yardım etmek. |
Dersin İçeriği | Çalgının tanıtımı, tutuş tekniği, basit ezgilerin çalınması. Metod takibi, eserin icrâsı, egzersizler. Metot takibi, eser icrası, egzersizler. Metodun takibi ve çalgı hakimiyetinin geliştirilmesi, egzersizler, seviyeye uygun eserlerin çalınması, banttan dikte çalışmaları, nota yazım şekilleri. Metodun takibi ve seviyeye uygun eserlerin çalınması, yorum. Metodun takibi ve acelite. Metodun takibi ve seviyeye uygun eserlerin çalınması. Metodun bitirilmesi, teknik, tavır ve yoruma dayalı eserlerin çalınması ve geliştirilmesi. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Türk müziğinin unsurlarını birbirleriyle ilişkileri bakımından ele alır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | |
2 | Teknik ve icra bakımdan uygulama yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | |
3 | Türk müziğini bir bütün olarak kavrama becerisini kullanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | |
4 | Bir enstrümanı yeterli seviyede çalma becerisini kazanır. | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | |
5 | Makam ve nota bilgisini geliştirir. | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | |
6 | Metot ile ilglili deneyim kazanır. | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Geçmiş dönem tekrarı | Geçmiş dönem ile ilgili konuların genel olarak hatırlatırlaması geçmiş dönemde yapılan egzersiz ve nazari bilgilerin tekrar edilmesi |
2 | Basit makamlara giriş | Basit makamlar hakkında genel bilgiler, Basit makamların genel karakterleri melodik yapıları çeşitleri hakkında genel bilgiler |
3 | Ney’de açık ve kapalı sesler | Ney'de parmaklar kapatılarak ses kademeleriyle bulunan sesler ve farklı pozisyonlardan çıkan aynı frekanstaki sesler |
4 | Basit makamlarla ilgili dizi çalışmaları (Etütler) | Uşşak hicaz rast ve kürdi makamları hakkında nazari bilgiler |
5 | Öğrenilen makamlarla ilgili saz eserlerine geçiş | Uşşak hicaz ve kürdi makamları ile ilgili basit usullerde egzersiz çalışmaları |
6 | İlgili makamlara dair saz eserleri icrası | 10 zamanlı usullet ile ilgili nazari bilgiler bu usuller ile yazılmış saz eserleri |
7 | Genel tekrar | 10/8 lik ve karışık usullerde basit makamlarda saz eseri ve egzersiz çalışmaları |
8 | Geçilen saz eserlerinin müzik terimleriyle uygulaması | saz eserli formunun diğer formlardan ayıran özellikleri bölümleri ve kullanıldığı yerler olarak ele alınması |
9 | Farabi "Rast Dreams" | Rast makamı hakkında genel bilgiler |
10 | Refik Fersan “Musahabatı Musıkiye” teslim ve arızalı seslerin takibi | Rast perdesinde Yegah sesine düşme egzersizleri ile ilgili açıklamalar, Rast makamıyla ilgili kayıtların dinlenmesi |
11 | Tab-i Mustafa efendi “Bayati Yürük Semai" | Yürük semai usulü hakkında genel bilgiler, Neva makamı hakkında genel bilgiler bu usulde yazılmış kayıtlar |
12 | Yorumlama teknikleri | Ney'de kullanılan yorumlama teknikleri, çarpmalar glisandolar ve değişik kademe geçişlerinde yapılabilecek süsleme çeşitleri |
13 | Yoruma dayalı eserlerin icrası | Basit makamlarda icra edilmiş eserlerin kayıtlarının dinlenilerek orada yapılam süsleme geçki ve glisandoların incelenerek öğrenilmesi |
14 | Genel tekrar | Bu dönemde öğrenilen konuların genel olarak hatırlanması tekrar edilmesi için evde çalışılarak gelinmesi, Basit makamlarda icra edilmiş eserlerin kayıtlarının bulunarak ne gibi süslemelerin yapıldığının araştırılması |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu |
Yar.Doç.Süleyman Erguner Ney Metodu İstanbul 2007, Neyzen Ahmet Kaya Ney metodu İstanbul 2003 |
Ders Kaynakları |
ÖZALP, Nazmi, Türk Musıkîsi Beste Formları, TRT, Ankara, Yayın no:239 TRT TSM Arşivi,Türk Musikisi Ders notları ve Enstrumanla ilgili kayıtlar, bantlar |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Müziği tüm yönleriyle araştırarak öğrenir, bilgi ve senteze varır, çağın gerektirdiği bakış açısıyla çevresini ve dünyayı algılayabilecek eleştirel bir bakış açısı oluşturur. | X | |||||
2 | Kendisini sürekli olarak değişim ve gelişim içinde yeniler, sorgular, yeni bilgi ve metotları analiz eder. Diğer disiplinlerle ilgili olarak da çalışır ve bağlarını kurar. | X | |||||
3 | Müzik sanatını, eğitim, estetik, tarih gibi birçok boyutta ele alır, inceler, sonuçlara varır. | X | |||||
4 | Nota yazımı, müzik teknolojileri konularında yenilikleri takip eder. Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir. | X | |||||
5 | Milli kültürün çok önemli bir öğesi olan müzik kültürünü tarihi perspektifte analiz eder ve geleceğe taşır. | X | |||||
6 | Müzik biliminin karakteristiklerini uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına, alanıyla ilgili konularda halkla ilişkilerin etkin iletişim tekniklerini kullanarak aktarma becerisine sahiptir. | X | |||||
7 | Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir | X | |||||
8 | Bilimsel bilgilere dayanarak popüler kültürü analiz ederek, popüler kültürün oluşturduğu sanatı eleştirel bir bakış açısıyla ele alma becerisine sahiptir. | X | |||||
9 | Alanı ile ilgli yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Scale, Level B1). | X | |||||
10 | Batı müziği nazariyatı ve solfeji yanında, Türk müziği nazariyatı ve solfeji, tarihi, edebiyatı, enstrüman bilgisiyle destekleyerek donatır. Kendi milli müziğini kavrama ve geleceğe aktarmanın yanında, Avrupa ve dünya müziğini inceleyecek, kıyas yapabilecek bir düzeyde bilimsel bilgi verir. | X | |||||
11 | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | X | |||||
12 | Müzik biliminin konularını sorgulayıcı, analiz edici, sentezleyici metod ve teknikleri verir. | X | |||||
13 | Müzik biliminin alanına giren bilimsel verilerin toplanması, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında, toplumsal, bilimsel ve etik değerleri verir. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Türk müziğinin unsurlarını birbirleriyle ilişkileri bakımından ele alır. | ||||||||||||||
2 | Teknik ve icra bakımdan uygulama yapar. | ||||||||||||||
3 | Türk müziğini bir bütün olarak kavrama becerisini kullanır. | ||||||||||||||
4 | Bir enstrümanı yeterli seviyede çalma becerisini kazanır. | ||||||||||||||
5 | Makam ve nota bilgisini geliştirir. | ||||||||||||||
6 | Metot ile ilglili deneyim kazanır. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
3. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
Performans Görevi (Uygulama) | 3 | 5 | 15 |
Final | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü | 127 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,08 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |